Enkel michelin's onder mijn C5 ( of Citroen ) ?

Totaal aantal stemmen: 530
Ja ... (318) 60%
Nee ... (169) 32%
Anders , zie antwoord ... (43) 8%
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Op eerdere ervaringen met dit type band.
Als het niet was bevallen dan had ik zeker een andere keuze gemaakt.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
OK, je hebt dus ervaring met deze band.
Ik zie dat hij iig prijstechnisch interessant is.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Men zou banden pas na 10k km’s moeten afrekenen of de prijs ervan horen , dan pas maak je een eerlijk vergelijk , nu zal een hollander ( een groot deel ) altijd op de prijs letten als belangrijk argument voor aanschaf ;-)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Dat zal best. Buiten de prijs reed het eerste setje achteraf prima. Ik heb nooit het gevoel gehad een mindere band te hebben gereden.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 mar 2018 19:43
Auto: C5 Break 2.0 16V 5 Prestige
Opties: zwart leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10651
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 302500
Kleur: Blue Mauritius (KPKD)
Locatie: Steenderen
R1200C schreef:Tja, misschien een idee om die continentals in de winter toch maar in de garage te leggen als je een keer de bebouwde kom uit komt:
Fluctueren de temperaturen tussen zomer- en winter meer, is er langdurig sprake van temperaturen onder de 7°C in de winter en worden meer dan 25.000 kilometers per jaar gereden op de banden, dan is het wisselen tussen zomerbanden en winterbanden aan te raden.
Bron

Ze raden ze aan als je minder dan 10k km per jaar rijdt in een mild klimaat en bij hoofdzakelijk stedelijke trips. Dus geen snelweg, geen 30+ of 15- graden, geen sneeuw. Tja, als de fabrikant dat al schrijft...

Misschien is het dan een herfst-/lenteband? Gewoon twee sets banden bij de achterdeur leggen :D
Dank. Nu hoort u het van een ander. Ik hou me hier voorlopig aan vast.
C5 Break, na 20 jaar CX. Even wennen aan zo'n moderne auto, maar wel lekker.
Daarnaast DS, DS Break, AK400 & Fiat 500.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
C5club Bikkel
C5club Bikkel
In het vlakke Nederland met een toch mild klimaat zijn winterbanden bij uitzondering een meerwaarde voor meer grip. Onderzocht is of ze ook zorgen voor minder ongevallen.
Onderzoeksresultaten wezen uit dat er meer ongelukken veroorzaakt werden met winterbanden.

Helaas is het zo dat de bestuurders de grootste invloed hebben op hun eigen veiligheid en van anderen.

https://www.autoblog.nl/nieuws/zorgen-w ... hade-75178" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ja vreemd is dat. Ik zou pleiten voor een vervolgonderzoek waaruit moet blijken hoe dat daadwerkelijk komt. Nu komt men niet verder dan wat speculaties.
1% verschil kan ook willekeurig zijn natuurlijk, significant zou ik het in ieder geval niet willen noemen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Toen ABS nog "nieuw" was waren relatief veel auto's met ABS betrokken bij kop-staart botsingen. Mensen dachten dat het een soort toverstokje was. Misschien treedt hetzelfde effect op bij winterbanden?
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
C5club Bikkel
C5club Bikkel
1 procent is op zich niet enorm veel.
Geeft iig wel een beeld dat de winterband meer presteerd in harde cijfers in prestaties terwijl er in het gebruik niks van over blijft.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
C5club Bikkel
C5club Bikkel
https://www.autoblog.nl/nieuws/zorgen-w ... hade-75178" onclick="window.open(this.href);return false;

Regereer je aan dit bericht bjg?
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Mensen zonder dubbele set rijden vaak minder km’s of laten de auto bij slecht winterweer gewoon staan , zo heb je meer kans op schade ja als je wél op pad gaat met de winterbanden ...

Weer zo’n nietszeggend onderzoek.

Mocht ik schade rijden in de winter heeft die auto idd winterbanden, die met zomerbanden staat dan in de schuur :lol:

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2016
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:21
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Locatie: Onder de rook van Boxmeer
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Zonder de data waarop dit artikel gebaseerd is te kennen kun je niets zeggen over de waarde van het onderzoek. En zoals al gezegd: ABS, airbags, veiligheidsgordels, esp, winterbanden, ze doen geen van alle iets aan de grootste veroorzaker van alle ongevallen: de bestuurder...

Tesla heeft hier wel een interessante blog over. Uit hun statistieken blijkt dat juist de autopilot functie de kans dat je een dodelijk ongeluk krijgt veel lager is als die autopilot actief is (en de "mens" voor een deel geen invloed meer heeft op de afloop):
In the US, there is one automotive fatality every 86 million miles across all vehicles from all manufacturers. For Tesla, there is one fatality, including known pedestrian fatalities, every 320 million miles in vehicles equipped with Autopilot hardware. If you are driving a Tesla equipped with Autopilot hardware, you are 3.7 times less likely to be involved in a fatal accident.
Dus de vraag of winterbanden daadwerkelijk de oorzaak zijn van meer ongevallen zou ik niet zomaar met "ja" willen beantwoorden. Zeker zonder meer onderzoek...

Edit: misschien zijn dan de all seasons nog wel erger: die zijn "best/worst of both worlds"...
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Dat is ook wat er in dat stuk staat en wat ik ook al had aangehaald.
Menselijk gedrag is de grootste invloed. Niet dat winterbanden minder zouden zijn waarvoor ze bedoeld zijn.

De winterbanden van de zaak gaan er in november op en ergens in maart soms april eraf.
De enkele dagen dat in Nederland ze werkelijk aan de 7 graden en sneeuw of ijs voldoen is vele malen minder dan dat het er boven zit.
Wat is dan verstandig?
Denk gewoon rekening houden met de situatie op de weg.

En ja winterbanden rijden fijn in echt winterse omstandigheden die er af en toe is in Nederland. Dat verschil is dan echt merkbaar.
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2016
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:21
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Locatie: Onder de rook van Boxmeer
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Gemiddelden zijn vrij makkelijk op te zoeken:

Maandgemiddelde temperaturen
Normaal 2017 2018
Januari 3,1 1,6 5,6
Februari 3,3 5,0 0,7
Maart 6,2 8,6 4,7
April 9,2 8,6 12,2
Mei 13,1 15,0 16,4
Juni 15,6 18,0 17,5
Juli 17,9 17,9 20,7
Augustus 17,5 17,2 18,9
September 14,5 13,7 14,5
Oktober 10,7 13,3 10,7
November 6,7 7,3 6,7
December 3,7 4,9 3,7
Gemiddeld 10,13 10,97 11,03

Als je dan kijkt zou je van november tm maart (gemiddeld) voldoen aan de 7 graden norm. Wisselingen per dag zorgen er waarschijnlijk niet voor dat mensen van set wisselen en omdat mensen 24/7 rijden met de meeste km's in de ochtend en avond spits liggen rond de gemiddelde temperatuur, uitersten rond 3:00 en 15:00 dus ook wat dat betreft is gemiddeld acceptabel ;-)
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Probleem is dat veel mensen niet kunnen rijden in winterse omstandigheden.

Je hebt altijd mensen die bij droog weer ff voor een ander moeten invliegen, en die doen dat ook als er sneeuw ligt...
En hierdoor beseffen ze niet dat de andere niet ff vol op de rem kan.
Komt ook nog bij, we hebben het constant over wb en zb in hele goede staat.
Maar hoeveel % rijdt rond op bijna kale banden?

Ik vind dat iedereen als een goede huisvader zich moet realiseren hoe belangrijk goede banden nodig zijn voor je eigen veiligheid en zeker voor je mede weggebruikers :smt023
Plaats reactie