C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 65
Lid geworden op: 01 aug 2018 21:41
Auto: C5 Tourer comfort
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 172000
Kleur: Donkergrijs
Gebruikersavatar
C5club Fan
C5club Fan
Dus, ik trek mn motorkap open van mn mooie nieuwe C5, ligt er opeens een best grote brok oude cake op mn koelvloeistof reservoir en kruimels bovenop de motor :?:

Ik wist dat er een marter hier in de buurt rondliep, nooit last van gehad tot nu toe dus. En voordat dat beest mijn auto als zijn nieuwe onderkomen gaan zien ben ik vandaag aan de klus geweest... Het staat wel niet zo mooi, maar de marter krijgt nu gehoorbeschadiging EN een oplawaai :twisted: (en als bonus 2 sterke citroen wc blokken, als je erlangs loopt ruikt hij citroëntjesfris :lol: )

Ik zit alleen een beetje met het (gele) hoogspanningsdraad boven de motor... hoe zouden jullie hem leiden met de contactplaatjes? (als de marter t chassis aanraakt en zo'n plaatje dan is t net als schrikdraad) En kan dit kwaad ivm warmte vh blok zo er bovenlangs? Tis daar tenslotte allemaal bedrading en plastic dacht ik... :?:
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
De marter springt altijd eerst op de onderplaat.
Je moet voorkomen dat hij dat doet. Ik zou de draad daar leiden waar hij binnen kan komen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 65
Lid geworden op: 01 aug 2018 21:41
Auto: C5 Tourer comfort
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 172000
Kleur: Donkergrijs
Gebruikersavatar
C5club Fan
C5club Fan
Yes, er zitten nu 3 plaatjes onder, ik vermoed dat hij (van voren gezien) bij het linker voorwiel binnen komt (achter het stuur dus rechtsvoor). geheid dat ie er 1 raakt :-( blijft het stuk over de motor... ik weet het niet...
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 517
Lid geworden op: 03 jan 2010 23:10
Auto: Mitsubishi Outlander
Opties: Intense Premium
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Zwart metaalglans
Locatie: België - Denderstreek
Dit is de eerste keer dat ik zo'n verregaande maatregelen zie tegen een marter. Ikzelf had wel eens last als we in de Ardennen op vakantie zijn maar sedert ik deze gebruik niet meer:
http://offers.kd2.org/nl/be/aldi/pcEsc/" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze werkt zowel met led flitsen als ultrasoon.

Bij een vriend die er thuis last van had heeft men een ultrasone ingebouwd, zoiets als dit maar dan op 12v :
https://www.kabelshop.nl/Isotronic-Mart ... gJwrfD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;
Verleden : Matra Bagheera X 1979 - Nissan Prairie 1989 - Xsara Coupé 1.9D SX 1998 - Xsara Coupé 2.0 HDi VTR 2001 - C2 1.4 HDi SX 2004 - C4 1.6 HDi SX 2005 - C5 1.6 HDiF Business 2007 - Xsara Picasso 1.6 HDi SX 2006 - C5 1.6 HDiF VTR 2011
Heden : Mitsubishi Outlander 2.0 CVT & Citroën 2CV 1982 (restauratieproject met vader)
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
De ervaringen met diverse soorten marter verjaging zijn wisselend.

Zelf heb ik wel eens een doorgebeten voedingskabel van een ultrasoon beveiligingssysteem gezien. De marter had waarschijnlijk last van het lawaai :lol:

Persoonlijk vind ik de fluittoon van sommige systemen vrij irritant, ondanks mijn lawaaidoofheid hoor ik een 13 a 14 kHz wel goed, zeker als je aan zo'n auto werkt.

De beste vind ik persoonlijk nog steeds de systemen die een soort schrikdraad langs de onderplaat hebben, daar komt het beestje binnen. Een electrische schok schrikt af. Vanuit de agrarische wereld weet ik dat schrikdraad (mits juist aangebracht) vrijwel altijd effectief is om dieren buiten of binnen te houden.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 65
Lid geworden op: 01 aug 2018 21:41
Auto: C5 Tourer comfort
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 172000
Kleur: Donkergrijs
Nouja, verregaand: ik heb 1x gezien in de garage welke schade zo'n beest bij een alfa had aangericht. Als die marter bij wijze v spreken ook het motorblok had kunnen aanvreten had ie t gedaan. Echt alles was eraan. Daarbij is 57 euro en een uurtje werk niks ;)

Als ik een brug voorhanden heb zal ik de boel meer, en beter, onderlangs herschikken naar de tips hier! Tot zover is t rustig onder de kap iig :smt023
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Hier in het buitengebied zie ook met enige regelmaat de vriend met de mooie staart rondstruinen. Onder de auto een raamwerk met kippengaas erop gespannen werkt zeer effectief is mijn ervaring. Niemand in de buurt die doorgeknaagde kabels heeft in ieder geval. Het eerste wat ik afraad is het ultrasoon systeem aangezien het niet werkt en klauwen vol geld kost...
Citroen 2cv6 spécial 1986
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 mar 2018 19:43
Auto: C5 Break 2.0 16V 5 Prestige
Opties: zwart leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10651
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 302500
Kleur: Blue Mauritius (KPKD)
Locatie: Steenderen
Bij mijn buren werkt een kippengaasrek prima.
Andere middeltjes hebben weinig / niets geholpen.

Ben wel benieuwd hoe aantrekkelijk een 2006 C5 Break (ph 2) is voor steenmarters.

Heb begrepen dat het afhangt van het soort plastic wat voor bedrading gebruikt is. Dat bij sommige modernere auto's (Italiaanse, Japanse) er vismeel in gebruikt is, wat de marters aantrekt.
Met onze DS'en, AK400, CX, en (Poolse) FIAT 500 hebben we er nog nooit last van gehad.
C5 Break, na 20 jaar CX. Even wennen aan zo'n moderne auto, maar wel lekker.
Daarnaast DS, DS Break, AK400 & Fiat 500.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Dat laatste vismeel-verhaal is niet echt waar, maar steekt wel telkens de kop op.

Hier wordt het een en ander uitgelegd. Ook wordt bevestigd dat een kippengaasframe het beste werkt.

Wat mij betreft voeg je daar een goed (op de juiste plaats) aangebracht 'schrikdraad' systeem aan toe.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Ook in dat verhaal komt dat "vismeel" weer terug:
Wat maakt de auto mogelijk aantrekkelijk?
Om kabels en slangen soepel te houden wordt er een stof uit de visverwerkingsindustrie aan toe gevoegd. Dit kan een extra oorzaak zijn waarom ze kabels doorbijten.
Of het waar is, geen idee...…

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
ook hier doet het de ronde dat het "vismeel" de oorzaak is .
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Dat kreeg ik ook te horen in de Franse garage toen de steenmarter tijdens onze vakantie een onderdeel van mijn C5 had aangevreten :lol:

Dat betrof toen enkel een plastic onderdeel , gelukkig geen bedrading.
Garage had dat niet voorradig maar zei gelijk wat de oorzaak was bij “ nieuwerwetse “ auto’s.

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 257
Lid geworden op: 16 aug 2018 19:04
Auto: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two
Brandstof: Benzine
Energielabel: B
Locatie: 0224
Ik heb heel kort een Opel Vectra C uit 2005 gehad.
Deze had ik gekocht bij een Opel Specialist in Gorredijk.
De auto bleek al die jaren daar in onderhoud te zijn geweest en uit de buurt te komen.
Na een week een groot probleem met de ECU gehad, deze onder garantie vervangen.
Een week later weer wat problemen, slecht lopen, slecht aanslaan.

Na diverse keren de auto terug te hebben gebracht kreeg ik netjes mijn geld terug die ik ervoor betaald had: de zoektocht naar de echte oorzaak zou misschien flink wat tijd gaan kosten en daar was de auto te goedkoop van de hand gedaan.

Bleek uiteindelijk dat een marter of wat dan ook aan meerdere kabels van de auto had zitten knabbelen waardoor er diverse sensoren en dergelijk niet meer hun werk goed deden en storingsmelding bleven doorgeven.
Er schijnt een bepaalde visolie hierop te zitten begreep ik uit het verhaal van de garagehouder.
- Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two (2012)
-02/2018-08/2018 Mercedes W203 C200 Kompressor Elegance(2001)
-05/2012-12/2017 BMW E46 328i (1999)
-01/2004-05/2012 Alfa Romeo 156 2.0 16V (1998)
-01/2003-01/2004 Mercedes W202 C180 Elegance (1994)
-04/2001-01/2003 Honda Accord 2.0i (1994)
-01/2000-04/2001 Honda Accord 2.0 ex (1991)
-07/1999-01/2000 Opel Omega CDI
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Ik had mijn C5 1 stoelen te koop gezet op het forum maar moest die weghalen aangezien de stoelen zijn afgekloven door een stel knaagdieren.

In de plaatselijke dhz hier in Frankrijk gekeken voor wat anti knagers dingen en toen zag ik dat ze gewoon spuitbussen verkopen met anti steenmarter spul voor onder de motorkap. Geen gif ofzo gewoon een onaangenaam luchtje voor die krengen. Wellicht ook via internet te bestellen.
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 65
Lid geworden op: 01 aug 2018 21:41
Auto: C5 Tourer comfort
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 172000
Kleur: Donkergrijs
update: De kabels boven het blok houden het super! Zat in over de hitte. En geen enkele last, of aanwijzing van aanwezigheid, meer gehad. Denk dat het "subject" de nodige stroomstoten heeft gekregen in zn route en een ander onderkomen heeft gezocht :smt023
Plaats reactie