Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
Berichten: 1253
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
De AISIN zestrapsautomaat is naar mijn gevoel de beste automaat ooit in een Citroen geleverd.
Na ca vijf jaar ervaring in C5 en C6 met deze bak vind ik het nog steeds weer een genot om ermee te rijden.
Met slechts één aanmerking:
De afgrijselijke “Schrikseconde” bij het gasgeven.
Nu, gedurende de verbouwing van ons nieuwe huis, rijd ik dagelijks ca 20 km provinciale weg, soms meerdere malen. Met stoplichten en rotondes. En regelmatig fossielen die niet harder rijden dan ca 55 km/uur en tractoren.
Dus ruimschoots de gelegenheid om die “Schrikseconde” eens grondig te bestuderen.
Treedt alleen op na een periode met gas-los. Dus niet bij een snelheid die met gas wordt gereden.
Bijvoorbeeld, stilstaand voor een rotonde om op je beurt te wachten. Zodra je dan weg wilt gebeurt er een seconde lang niets.
Maar ook als je met 80 op de cruise control een trekker of een fossiel nadert, je gas loslaat om daarna een inhaalmanouevre te starten gebeurt er een seconde lang niets.
Als je gas geeft vanuit een beetje gas treedt die “Schrikseconde” niet op.
Recent met twee automaten gereden die dat niet hebben: Een verademing. Een Jaguar XF en een Audi 3. Echt top.
Ik ben benieuwd of iemand al gehoord heeft van een tweek voor deze softwarefout. Ik vind het nog steeds zeer hinderlijk en het went nooit.
Na ca vijf jaar ervaring in C5 en C6 met deze bak vind ik het nog steeds weer een genot om ermee te rijden.
Met slechts één aanmerking:
De afgrijselijke “Schrikseconde” bij het gasgeven.
Nu, gedurende de verbouwing van ons nieuwe huis, rijd ik dagelijks ca 20 km provinciale weg, soms meerdere malen. Met stoplichten en rotondes. En regelmatig fossielen die niet harder rijden dan ca 55 km/uur en tractoren.
Dus ruimschoots de gelegenheid om die “Schrikseconde” eens grondig te bestuderen.
Treedt alleen op na een periode met gas-los. Dus niet bij een snelheid die met gas wordt gereden.
Bijvoorbeeld, stilstaand voor een rotonde om op je beurt te wachten. Zodra je dan weg wilt gebeurt er een seconde lang niets.
Maar ook als je met 80 op de cruise control een trekker of een fossiel nadert, je gas loslaat om daarna een inhaalmanouevre te starten gebeurt er een seconde lang niets.
Als je gas geeft vanuit een beetje gas treedt die “Schrikseconde” niet op.
Recent met twee automaten gereden die dat niet hebben: Een verademing. Een Jaguar XF en een Audi 3. Echt top.
Ik ben benieuwd of iemand al gehoord heeft van een tweek voor deze softwarefout. Ik vind het nog steeds zeer hinderlijk en het went nooit.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Het door jou beschreven fenomeen doet zich helemaal nooit voor bij mijn Aisin6, gekoppeld aan de ES9A.
Ik zou haast zeggen: integendeel.
Als ik voor een stoplicht sta te wachten en ik haal dan als het licht weer op groen gaat m'n voet van de rem, gaat de auto er als een raket vandoor zodra ik het gaspedaal wat indruk.
Ik zou juist wel willen dat dit iets minder abrupt gebeurt, wat mij betreft gaat 'ie dan ook niet in z'n 1 maar in de tweede versnelling van start. Helaas is dat niet programmeerbaar.
Groet,
JW
Ik zou haast zeggen: integendeel.
Als ik voor een stoplicht sta te wachten en ik haal dan als het licht weer op groen gaat m'n voet van de rem, gaat de auto er als een raket vandoor zodra ik het gaspedaal wat indruk.
Ik zou juist wel willen dat dit iets minder abrupt gebeurt, wat mij betreft gaat 'ie dan ook niet in z'n 1 maar in de tweede versnelling van start. Helaas is dat niet programmeerbaar.
Groet,
JW
Berichten: 1253
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Aan het bouwjaar te zien heb jij wellicht een volgende versie.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 1253
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Raar.
Ik had het met:
een C6 3.0 benzine uit 2005
Een C6 2.7 HDi uit 2006
Een C5 2.0 HDi uit 2006
Een tweede C5 2.0 HDi uit 2006 (de huidige)
Een vriend met een C6 2.7 HDi uit 2006
en enkelen die dit fenomeen bevestigden op CiFo.
Ook meerdere maken besproken met GJO, die nogal thuis is in deze bakken.
Mooi voor je dat jij het niet hebt. Misschien kom ik met de volgende C5 (if any) nog eens in het AISIN walhalla.
Ik had het met:
een C6 3.0 benzine uit 2005
Een C6 2.7 HDi uit 2006
Een C5 2.0 HDi uit 2006
Een tweede C5 2.0 HDi uit 2006 (de huidige)
Een vriend met een C6 2.7 HDi uit 2006
en enkelen die dit fenomeen bevestigden op CiFo.
Ook meerdere maken besproken met GJO, die nogal thuis is in deze bakken.
Mooi voor je dat jij het niet hebt. Misschien kom ik met de volgende C5 (if any) nog eens in het AISIN walhalla.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Ik heb weliswaar een C5 met een 2-liter en een AL4, dus ik weet niet of je het mag vergelijken, maar voor wat het waard is. Ook deze bak had last van die trage seconde. Nadat JO een update voor het motormanagement had gedaan is het verdwenen (maar jij hebt er al met JO over gesproken dus hij zou die suggestie wel gedaan hebben als dat bij jouw BVA6 het euvel is).
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive


Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Een aisin icm HDi gewoon chippen dan is elke aarzeling verdwenen , icm de benz V6 zou het m.i. sowieso niet mogen ...
Ook nog nooit meegemaakt en ik heb er echt heel veel gereden.
In vergelijk met de aisin is een AL4 echt “antieke rommel” en onvergelijkbaar !!!
Had hem graag in de Xantia gehad , perfecte combi.
Sowieso jammer dat hij nooit met 2 liter benzine is geleverd, voor mij toen de reden bij de C5-3 om voor de 2.0 HDi te kiezen.
Ook nog nooit meegemaakt en ik heb er echt heel veel gereden.
In vergelijk met de aisin is een AL4 echt “antieke rommel” en onvergelijkbaar !!!
Had hem graag in de Xantia gehad , perfecte combi.
Sowieso jammer dat hij nooit met 2 liter benzine is geleverd, voor mij toen de reden bij de C5-3 om voor de 2.0 HDi te kiezen.
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 1253
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Aisin6 "Gewoon chippen?" waar? wie doet dat?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat chippen betreft je HDi 136, die gaat dan naar iets van 160 PK.
En als dat goed gedaan wordt, zoals dat bij Menno destijds in Dronten gedaan is, dan krijg je een bak meer koppel onderin.
Groet,
JW
En als dat goed gedaan wordt, zoals dat bij Menno destijds in Dronten gedaan is, dan krijg je een bak meer koppel onderin.
Groet,
JW
Berichten: 517
Lid geworden op: 03 aug 2015 08:44
Auto: C5 Break Exclusive 2.2 Hdi
Opties: alle, behalve alarm en open dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10482
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235.000
Kleur: Gris Aluminium
Locatie: Zwolle
Mijn 2.2 Hdi uit 2006 heeft het ook, maar dat is een 4 traps automaat.
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Idd JW, en door het beter uitsmeren van dat koppel verdwijnt ook de soms aanwezige aarzeling van de bak ...
bijkomstigheid is wat meer pk en iets beter verbruik, mij ging het vooral om response en koppel onderin.
Een 2.2 HDi met al4 heeft er in veel grotere mate last van, daar moest je soms zelf rekening houden met bv oprijden van een rotonde .....
bijkomstigheid is wat meer pk en iets beter verbruik, mij ging het vooral om response en koppel onderin.
Een 2.2 HDi met al4 heeft er in veel grotere mate last van, daar moest je soms zelf rekening houden met bv oprijden van een rotonde .....
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Bikkel


Berichten: 370
Lid geworden op: 15 apr 2014 18:53
Auto: C5 Break 2.0 HDiF Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 395.000
Kleur: EZR Gris Aluminium
Locatie: Regio Gouda
Morgen ga ik weer met die van mij rijden. Die is een weekje uit de running geweest na te zijn afgesleept. Ik ga eens opletten of ik het ook heb, het is me nog niet opgevallen.
BX16RS (LPG)-BX19D-BX19TRI Break (LPG) - nog een paar BX'en -
CX25TRI Break (Ph1)-CX25D Break (Ph2) (2x)-CX25TRD Break Turbo II-CX25TRI Prestige (Ph2) (automaat)
CX25TRI Prestige Turbo II
ID19FA (ambulance, 1960)
CX25TRD Brk Turbo II
XM3.024V Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM2.0 Brk
C3 1.4 Exclusive (LPG) C5 1.6 HDIF Brk
Nu nog:
Berlingo Multispace 1.6 (LPG)
CX25TRI Break (Ph1)-CX25D Break (Ph2) (2x)-CX25TRD Break Turbo II-CX25TRI Prestige (Ph2) (automaat)
CX25TRI Prestige Turbo II
ID19FA (ambulance, 1960)
CX25TRD Brk Turbo II
XM3.024V Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM2.0 Brk
C3 1.4 Exclusive (LPG) C5 1.6 HDIF Brk
Nu nog:
Berlingo Multispace 1.6 (LPG)
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
C5club Bikkel


Berichten: 370
Lid geworden op: 15 apr 2014 18:53
Auto: C5 Break 2.0 HDiF Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 395.000
Kleur: EZR Gris Aluminium
Locatie: Regio Gouda
Een 2.0HDi met 380.000 achter de kiezen nog chippen? Is dat verantwoord?Menno schreef:Een aisin icm HDi gewoon chippen dan is elke aarzeling verdwenen , icm de benz V6 zou het m.i. sowieso niet mogen ...
BX16RS (LPG)-BX19D-BX19TRI Break (LPG) - nog een paar BX'en -
CX25TRI Break (Ph1)-CX25D Break (Ph2) (2x)-CX25TRD Break Turbo II-CX25TRI Prestige (Ph2) (automaat)
CX25TRI Prestige Turbo II
ID19FA (ambulance, 1960)
CX25TRD Brk Turbo II
XM3.024V Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM2.0 Brk
C3 1.4 Exclusive (LPG) C5 1.6 HDIF Brk
Nu nog:
Berlingo Multispace 1.6 (LPG)
CX25TRI Break (Ph1)-CX25D Break (Ph2) (2x)-CX25TRD Break Turbo II-CX25TRI Prestige (Ph2) (automaat)
CX25TRI Prestige Turbo II
ID19FA (ambulance, 1960)
CX25TRD Brk Turbo II
XM3.024V Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM2.0 Brk
C3 1.4 Exclusive (LPG) C5 1.6 HDIF Brk
Nu nog:
Berlingo Multispace 1.6 (LPG)
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Tja of dat het nog waard is moet een ieder zelf beslissen 
Je koopt er een halve C5 voor
Je koopt er een halve C5 voor
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24




