C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jun 2014 20:01
Auto: Sedan
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 65000
Kleur: zwart
Locatie: Gouda
Waarschijnlijk als gevolg van een stommiteit van mijn zijde blijft de koelerventilator op maximum toerental draaien. Ook nog enige tijd nadat de motor gestopt is.

De stommiteit bestaat eruit dat ik na het bijvullen van motorolie vergeten ben de dop er op te draaien. Ik kwam hier achter toen ik na een rit de motor afzette en de ventilator hoorde draaien. Bij een inspectie onder de motorkap zag ik dat de dop er naast lag.
De meeste olie die eruit is gekomen is blijven hangen in de bekleding van de motorkap.
Ik heb intussen de meeste olie kunnen verwijderen.

Ik denk dat er olie in een of ander contact is gelopen waardoor de ventilator aangestuurd wordt.
In de buurt van de olievulopening zit een sensor op de koelwaterleiding en van de deze heb de verbinding losgenomen en bekeken. Ik krijg hierbij de indruk dat er geen olie in de verbinding zelf zit.

Heeft hier misschien iemand een suggestie?
3x Ford Taunus in de periode 1976-1986, Suzuki Alto 2000, C5 2.0 Break Exclusive automaat 2002, C5 1.6 Sedan automaat 2012
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Wat geeft de temperatuur sensor aan?
Citroen 2cv6 spécial 1986
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
Kan zijn dat er een onderdeel een foutmelding geeft in het storingsgeheugen.
De melding hoeft niet altijd zichtbaar te zijn.
Bij sommige foutmeldingen geeft de ecu om de koelfan op vol vermogen te laten draaien.

Denk dat het makkelijkste is om de auto uit (te) laten lezen.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jun 2014 20:01
Auto: Sedan
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 65000
Kleur: zwart
Locatie: Gouda
c5maarten schreef:Wat geeft de temperatuur sensor aan?
Die geeft rond de zes blokjes aan die, in deze situatie, soms even terugschieten naar twee. Ik heb niet de indruk dat de motor oververhit is.
3x Ford Taunus in de periode 1976-1986, Suzuki Alto 2000, C5 2.0 Break Exclusive automaat 2002, C5 1.6 Sedan automaat 2012
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Als deze fluctueert zou er wel eens lucht in het systeem kunnen zitten. Voorstel: kijk naar het niveau KVS in het reservoir en vul deze tot max. Daarna auto laten draaien en goed ontluchten. Reservoir opnieuw afvullen als de auto is afgekoeld.
Mocht het probleem zich hierna nog voordoen dan gaan we verder met plan B.
Citroen 2cv6 spécial 1986
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jun 2014 20:01
Auto: Sedan
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 65000
Kleur: zwart
Locatie: Gouda
Dank voor de tip maar ik denk dat er toch een link moet zijn met de gemorste olie. Het koelsysteem is niet open geweest.
3x Ford Taunus in de periode 1976-1986, Suzuki Alto 2000, C5 2.0 Break Exclusive automaat 2002, C5 1.6 Sedan automaat 2012
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Door de ontbrekende oliedop zuigt de motor valse lucht via de carterventilatie. Dit veroorzaakt een paar foutcodes. Door deze foutcodes gaat de motor in een noodloop, waarbij ook de koelfan blijft draaien.

Als je de oliedop (let op de o-ring!!) weer goed monteert zal na een aantal rijcycli de fout, en daarmee de klacht verdwijnen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jun 2014 20:01
Auto: Sedan
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 65000
Kleur: zwart
Locatie: Gouda
Bedankt voor bijdragen!

Intussen is het probleem overgegaan.

Beetje bijzonder was dat er nog iets anders tegelijkertijd meespeelde. Op een bepaald moment ging ook het motorstoringslampje branden. En na een keer wat slecht starten startte de motor de keer erna helemaal niet meer.
Een te hulp geschoten wegenwacht constateerde dat de accu aan het eind van zijn leven was.
Na het starten met de starthulp direct naar de 'accuboer' gereden en een nieuwe accu laten plaatsen.

Sindsdien geen enkel probleem meer aanwezig, de koelerventilator houdt zich stil en geen meldlampjes meer.
Of dat nu komt door de nieuwe accu of op de manier zoals BJG dit heeft beschreven, het blijft (in ieder geval voor mij) een raadsel.
3x Ford Taunus in de periode 1976-1986, Suzuki Alto 2000, C5 2.0 Break Exclusive automaat 2002, C5 1.6 Sedan automaat 2012
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Het is het laatste geweest denk ik. De storing als gevolg van valse lucht.
Na een aantal rijcycli zonder fout verdwijnt de noodloop weer.

Doordat de koeler blijft draaien ook nog geruime tijd na uitzetten van de auto heeft de accu zijn genadeklap gehad.t
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Plaats reactie