Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen!
Citroen 2cv6 spécial 1986

C5club Newbie


Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jan 2018 23:06
Auto: C5 Break exclusive 3.0 V6
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 245000
Kleur: Ganache
Bij kilometerstand plotseling olielekkage, naar de garage en ja nokkenasventiel geploft
dit was in 2014 bij kilometerstand 128000.
Ik zag toen op dit forum dat dit een vaker voorkomend probleem is.
Ik dacht toen als ik weer 120000 km gereden heb ga ik ze preventief vervangen.
Nu 2018 is het zover en ik las dit draadje nog eens door en zie tot mijn schrik dat ze bij 60000
ook wel eens ploffen....dus gelijk nieuwe besteld in duitsland toen ik de tip van jw-C5 las.
Vandaag zijn ze binnengekomen en volgende week gaan ze eri!
dit was in 2014 bij kilometerstand 128000.
Ik zag toen op dit forum dat dit een vaker voorkomend probleem is.
Ik dacht toen als ik weer 120000 km gereden heb ga ik ze preventief vervangen.
Nu 2018 is het zover en ik las dit draadje nog eens door en zie tot mijn schrik dat ze bij 60000
ook wel eens ploffen....dus gelijk nieuwe besteld in duitsland toen ik de tip van jw-C5 las.
Vandaag zijn ze binnengekomen en volgende week gaan ze eri!
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
En vanavond werden ze bezorgdKoning Bolo schreef:Uiteraard !!
Ik krijg morgen bericht van 'de dealert'
Zodra ik ze heb vervangen komen de oude monstertjes jou kant op.![]()

Even snel gekeken, morgen ga ik verder ermee aan de gang:
-- een ventiel begint met 14..., het tweede met 15....
-- beide ventielen zijn nat van de olie, waarbij het ventiel uit 2015 ook olie aanslag heeft aan de bovenkant bij de stekkeraansluiting.
Morgen verder

Groet,
JW
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Weet je welke van de twee er erg lekte?
Ik heb de eerste nu opengemaakt, dat ventiel uit 2014 dus.
Qua constructie geheel identiek aan de vroegere, in Portugal gemaakte ventielen.
Het alu-busje daarvan is niet lek, als dit gelekt heeft moet het langs de inwendige O-ringen gekomen zijn. Die moet ik nog nader onderzoeken.
Het 2015 ventiel moet ik nog openmaken, dat lukt hopelijk vandaag nog
Groet,
JW
Ik heb de eerste nu opengemaakt, dat ventiel uit 2014 dus.
Qua constructie geheel identiek aan de vroegere, in Portugal gemaakte ventielen.
Het alu-busje daarvan is niet lek, als dit gelekt heeft moet het langs de inwendige O-ringen gekomen zijn. Die moet ik nog nader onderzoeken.
Het 2015 ventiel moet ik nog openmaken, dat lukt hopelijk vandaag nog

Groet,
JW
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Inmiddels het tweede ventiel, dat in 2015 gefabriceerd is, ook opengemaakt.
En onmiddellijk was het duidelijk: forse lekkage door een gaatje in het alu-busje.
Ik zal daar morgen als het weer licht is een plaatje van maken, het doorgesleten stukje is goed zichtbaar.
Nog eens deze "Poolse ventielen" vergeleken met de oorspronkelijke, die in Portugal gemaakt werden.
Dat levert op dat de constructie in feite identiek is. En ook in de details heb ik nog geen verschillen kunnen ontdekken.
Dat brengt mij vooralsnog tot de conclusie ze niet beter zijn dan de vorigen.
En dat ik daarom bij mijn V6 de in 2014 gemonteerde ventielen deze zomer, na zo'n 60-65 kkm, weer ga vervangen door een nieuwe set.
Die heb ik al in huis
Groet,
JW
En onmiddellijk was het duidelijk: forse lekkage door een gaatje in het alu-busje.
Ik zal daar morgen als het weer licht is een plaatje van maken, het doorgesleten stukje is goed zichtbaar.
Nog eens deze "Poolse ventielen" vergeleken met de oorspronkelijke, die in Portugal gemaakt werden.
Dat levert op dat de constructie in feite identiek is. En ook in de details heb ik nog geen verschillen kunnen ontdekken.
Dat brengt mij vooralsnog tot de conclusie ze niet beter zijn dan de vorigen.
En dat ik daarom bij mijn V6 de in 2014 gemonteerde ventielen deze zomer, na zo'n 60-65 kkm, weer ga vervangen door een nieuwe set.
Die heb ik al in huis

Groet,
JW
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Het is op die plaats doorgesleten en lek geworden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

C5club Rookie


Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2014 19:56
Auto: C6
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 401000
Kleur: blauw
Hallo JW,
En bedankt maar weer voor de wijze les.
Je kunt beter maar de intervalschema's aanhouden die je aangeeft om een hoop ellende te voorkomen.
Groeten en veel veilige kilometers ..
En bedankt maar weer voor de wijze les.

Je kunt beter maar de intervalschema's aanhouden die je aangeeft om een hoop ellende te voorkomen.
Groeten en veel veilige kilometers ..
rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
....en jij bedankt voor de moeite die je genomen hebt ze langs te brengen
Dit zijn de eerste "Poolse ventielen" die ik in handen gekregen heb.
Ze hebben de info opgeleverd dat ze niet anders en/of beter zijn dan de eerder gebruikte.
Dat is uiteraard jammer, maar ook goed om te weten hoe het in werkelijkheid zit......
Groet,
JW

Dit zijn de eerste "Poolse ventielen" die ik in handen gekregen heb.
Ze hebben de info opgeleverd dat ze niet anders en/of beter zijn dan de eerder gebruikte.
Dat is uiteraard jammer, maar ook goed om te weten hoe het in werkelijkheid zit......
Groet,
JW
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Weer een goede analyse waar we weer allemaal wijzer van worden.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Top
mooie conclusie. Duidelijk wordt dus dat er geen verschil in zit.

Citroen 2cv6 spécial 1986

C5club Rookie


Berichten: 31
Lid geworden op: 04 jul 2015 19:49
Auto: ph2 V6 Exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 232.000
Kleur: Grijs
Locatie: Soest
Nadat ik eind 2016 mijn ph2 V6 kocht met 186 kkm, bleken beide ventielen flink te lekken en zijn ze vervangen. Nu, 31 kkm verder ruik ik bij "flink op zijn staart trappen" soms een lucht van verbrande olie (op een uitlaatspruitstuk?).
Vandaag maar weer eens de connectortjes losgetrokken van de groene monsters. En wat blijkt, de connector van het achterste ventiel is flink nat van de olie. Als hij nu echt weer lekt dan is dat wel heel erg snel...
En dan bestaan dus van de slechte ventielen ook nog eens slechte exemplaren...
Vandaag maar weer eens de connectortjes losgetrokken van de groene monsters. En wat blijkt, de connector van het achterste ventiel is flink nat van de olie. Als hij nu echt weer lekt dan is dat wel heel erg snel...

En dan bestaan dus van de slechte ventielen ook nog eens slechte exemplaren...


C5club Rookie


Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2014 19:56
Auto: C6
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 401000
Kleur: blauw
Ha JW,Ben ik weer......
Net zoals bij de vorige reactie (par Exemple) had ik ook weer een snelle lek verstel ventiel.
Net voor de afgelopen kerst nieuwe ventielen gemonteerd, nu, na zo'n 15.000 km onder garantie vervangen vanwege olielekkage.
Ben het dus eens met de conclusie dat er onder de slechte exemplaren inderdaad een onderscheid te maken is tussen slecht en nog slechter......Gelukkig was de dealert het hier ook mee eens en zijn ze onder garantie vervangen.
Net zoals bij de vorige reactie (par Exemple) had ik ook weer een snelle lek verstel ventiel.
Net voor de afgelopen kerst nieuwe ventielen gemonteerd, nu, na zo'n 15.000 km onder garantie vervangen vanwege olielekkage.
Ben het dus eens met de conclusie dat er onder de slechte exemplaren inderdaad een onderscheid te maken is tussen slecht en nog slechter......Gelukkig was de dealert het hier ook mee eens en zijn ze onder garantie vervangen.

rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen
Berichten: 124
Lid geworden op: 18 dec 2014 00:55
Auto: C6 3.0 v6
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 182000
Kleur: noir obsidien
Bij mij begint één van de Poolse ventielen na 75 dkm te lekken in de stekker.
Volgende week laat ik ze beide preventief vervangen.
Ik had gehoopt de beurt van 90 dkm te halen, maar dat zit er helaas niet in.
Volgende week laat ik ze beide preventief vervangen.
Ik had gehoopt de beurt van 90 dkm te halen, maar dat zit er helaas niet in.

Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Als ik dit lees lijken de poolse dus zelfs slechter, mogelijk net wat goedkoper alu gebruikt of plaatmateriaal wat net wat dunner...
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik


Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Inmiddels heb ik mijn in 2014 gemonteerde Poolse ventielen vorige week vervangen door nieuwe. Dat zijn ook weer Poolse.
Ze hebben er zo'n 55 kkm in gezeten, aan de buitenkant is niets te zien van lekkage, mijn actie was dus uit preventieve overwegingen gedaan.
Dezer dagen ga ik ze openmaken om te kijken hoe ze er aan de binnenkant uit zien.
Overigens vertelde GJO me dat hij recentelijk ventielen in handen had die nog weer elders gefabriceerd zijn.
Hij kon zich even niet herinneren waar dat was.
Groet,
JW
Ze hebben er zo'n 55 kkm in gezeten, aan de buitenkant is niets te zien van lekkage, mijn actie was dus uit preventieve overwegingen gedaan.
Dezer dagen ga ik ze openmaken om te kijken hoe ze er aan de binnenkant uit zien.
Overigens vertelde GJO me dat hij recentelijk ventielen in handen had die nog weer elders gefabriceerd zijn.
Hij kon zich even niet herinneren waar dat was.
Groet,
JW