C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 mei 2007 20:02
Auto: Opel Corsa E, Citroen Berlingo HDi
Opties: Elegance
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Orange
Locatie: Duiven
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Vandaag aan het eind van een lange rit emissie storing en lopen op 3 poten.

Gewoon vanuit het niets met 100 in de 6e versnelling.

Ik heb een parkeerplaats gezocht. Opnieuw gestart en net voor ik thuis was hetzelfde probleem. Foutcode p1336 p1337 p1338 p1339 p1341 en p1342. Ik gok een kapotte bobine, maar welke?

Ik
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
P1336 is storing overslaande ontsteking in onbekende cilinders, niet verder omschreven
P1337 - P1342 is storing pingelen cilinder 1 - 6, niet nader omschreven.
Ontbreekt P1340 inderdaad, dat is storing pingelen cilinder 4?

Dit duidt niet op een bobine, maar eerder op een storing vanuit de aansturing door de Bosch computer ME 7.4.7.
Dat zou met een Lexia verder onderzocht moeten kunnen worden, denk ik.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 mei 2007 20:02
Auto: Opel Corsa E, Citroen Berlingo HDi
Opties: Elegance
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Orange
Locatie: Duiven
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Normaal tank ik altijd Duitse Euro98 of Aral 102.

Nu bij de Makro getankt. Allicht een verband.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 mei 2007 20:02
Auto: Opel Corsa E, Citroen Berlingo HDi
Opties: Elegance
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Orange
Locatie: Duiven
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Ondertussen Lexia er aan. Bobines zitten op 1.88ms op 3, 4 en 5. 1 en 6 op 1.71ms en nr 2 op 2.05. Krijg verder geen foutcodes of vreemde waardes. Heb het nu gereset. Opnieuw kijken als er wat gebeurt.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Dat soort tijden heb ik destijds ook eens gemeten, die lijken normaal.
De oplaad-tijd zal mede afhankelijk zijn van de wijze waarop de bobine gemaakt is, wat meer of minder kern materiaal er in geeft een verschil in oplaadtijd.
En dat er verschillen zijn tussen bobines weet ik uit ervaring. BERU's bijvoorbeeld zijn zwaarder dan witkoppen, dat moet in het kernmateriaal zitten.

Ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren.......

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Lopen op 3 cilinders v6

Bericht door BJG »

Oplaadtijd is de tijd dat de bobine wordt geladen (conacthoek x toerental) en heeft naar mijn smaak niet zoveel met de bobine zelf te maken.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Als dat zo is, waarom verschillen die tijden dan, bij hetzelfde toerental?
Voorts, als het al toerental afhankelijk is, zou het dan daarmee niet omgekeerd evenredig moeten zijn?

Vroeger, toen er nog contactpuntjes gebruikt werden, was de laadtijd inderdaad afhankelijk van het toerental. Met als grootste probleem het risico op "overlading" en daarmee op doorbranden van de bobine bij lage toeren.
Maar met moderne ECU's wordt dat toch anders geregeld?

De energie-inhoud van de bobine wordt gegeven door E=½LI², waarbij L mede bepaald wordt door de magnetische eigenschappen van het kernmateriaal. Vandaar mijn hierboven geuite gedachtegang.
Maar ik geef 'm graag voor een betere ;)

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Lopen op 3 cilinders v6

Bericht door BJG »

Je hebt gelijk wat de omgekeerd evenredigheid van het toerental tot de laadtijd betreft. Het is inderdaad contacthoek gedeeld door toerental.

Wat ik bedoelde duidelijk te maken is het volgende:
De bobines zijn rechtsreeks door de motor ECU aan massa gestuurd bij de V6.
De laadtijd voor een goede vonk is in de basis constant, de regeleenheid zal dus ook een constante laadtijd nastreven.
De meetwaarde die je in diagbox ziet is de tijd die de regeleenheid de bobine aan massa legt op het moment dat de tester de info ophaalt.
Het probleem met meetwaarden is dat het niet echt live-data zijn, de tester vernieuwt slechts 1x in de zoveel tijd de info. Variatie (als je het met een scoop meet) is er wel, maar die zie je zo snel niet in de meetwaarden. Vandaar dat er kleine verschillen zijn per cilinder.

De laadtijd is dus puur de tijd dat de bobine aan massa wordt geschakeld, en een keuze van de ECU. Tegen de tijd dat meetwaarde van cil 2 wordt opgehaald is de aanstuurtijd alweer gewijzigd. Is niets meer dan een indicatie van wat de ECU aan het doen is.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 mei 2007 20:02
Auto: Opel Corsa E, Citroen Berlingo HDi
Opties: Elegance
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Orange
Locatie: Duiven
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Na het tanken van vpower geen storing meer gezien . Makro e10 is dus niet geweldig voor de V6.
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 apr 2016 18:18
Auto: C5 Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 131.000
Kleur: Noir Perla Nera Nacre
Locatie: Leek
Gebruikersavatar
C5club Fan
C5club Fan
Blijkbaar is jouw C5 wat gevoeliger voor de grotere hoeveelheid Ethanol in E10 (10% Ethanol versus 5% in Euro95 en 98).
Daardoor kan de motor i.d.d. gaan pingelen.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Lopen op 3 cilinders v6

Bericht door BJG »

Ethanol verhoogt juist de klopvastheid, dat is ook niet het probleem. De foutcodes wijzen op misfire, niet noodzakelijkerwijs veroorzaakt door de ontsteking.

Misfire storingen worden gezet als gevolg van een rommelige rondloop van de motor.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Kan die ethanol daar dan toch een rol bij spelen?
Ook ik heb dat een keer gehad, toen ik in Frankrijk E10 getankt had bij een Carrefour :arrow: beroerd lopen :(
Na de volgende tankbeurt met Euro 98, die je daar gelukkig nog altijd goed kunt krijgen was dat verleden tijd.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Lopen op 3 cilinders v6

Bericht door BJG »

Het lijkt misschien vergezocht, maar ik denk dat het mogelijk verband houdt met degradatie van de brandstof. E10 degradeert vrij snel en de omzetsnelheid is op sommige stations niet zo hoog.

In de basis loopt een motor prima op e10 zij het met iets hoger verbruik.

Zie ook oa dit artikel.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
in belgie is de 95 ook vervangen door de e10
En ik hoor mijn zoon toch klagen over veel problemen met de e10.
Vooaral aangevreten dichtingen. Iig meer en meer sinds de invoering van de e10

Maar goed, anderen zullen er natuurlijk geen last van hebben. :lol:

Wij tanken alleen 98 iig.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Lopen op 3 cilinders v6

Bericht door BJG »

Afdichtingen geloof ik meteen.
Maar onmiddelijjk beroerd lopen na het tanken van e10 kan daar natuurlijk niet vandaan komen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Plaats reactie