C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Ccinq schreef:Ik heb er absoluut geen verstand van, maar is het niet van groot belang hoe een auto gebruikt is/wordt ?? Lijkt mij nogal een verschil of er, zoals in mijn geval, 95% (buitenland) snelwegkilometers gemaakt worden of dat er jaren file- en stadsverkeer (snelweg is er in de randstad niet meer) wordt gedaan, met voortdurende belastingwisselingen ?
Daarom wordt voor zwaar gebruik ook een minder aantal km's gehanteerd, bv taxi's die veel stationair draaiend stilstaan. 80% gebruik in de stad zou ik ook als zwaar gebruik beschouwen. Ooit ging bij mijn xm, altijd dealeronderhouden, bij 113000 de riem stuk. Dealer en citroen Nederland geven uiteraard niet thuis. Ik blijf dus liever aan de veilige kant.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 360000
Kleur: rood
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Heeft deze discussie eigenlijk wel zin vraag ik me dan af ?? :smt017 :smt017 :smt017
Morjos, ik denk het wel. Veel mensen geloven blind in het boekje, anderen zijn misschien niet zo zeker, en proberen hier antwoorden te vinden. Het meeste wat ik vond was 5 of meer jaar oud, en ging over de oudere C5s. De PH3 komt nu tegen de 10 jaar aan, en sommige mensen gaan misschien nu opzoek naar antwoorden.

De grote vraag blijft natuurlijk waar de grens ligt bij km of tijd waar voortijdig vervangen toch verstandig wordt, en waar het eigenlijk nog overbodig en te vroeg is.

Bij mij speelt dan altijd mee hoe lang ik nog denk door te rijden in de auto. Bij de vorige riem op de Peuk was het argument bij 325k km: ik moet het nog minstens 1x doen, maar niet vaker, dus beter te vroeg dan te laat. Ik had nooit gedacht dat ik met gemak nog een riem wissel zou halen met deze auto.

Bij de C5 is het van "ik heb nog een jaar te gaan en ben onder de ondergrens voor vervanging onder zware belasting". Officieel en logischerwijs zou het antwoord dus zijn: lekker nog even wachten, bv 6 maanden of 15k km want dan zit ik op 160k km en 9 1/2 jaar. Zou ook zonder problemen mogelijk moeten zijn.

Maar mijn gevoel, comfort, en vertrouwen gaat nu meespelen en de antwoorden hier hebben mij daarbij geholpen.

Ik wil deze auto nog minstens 5 jaar rijden als auto voor onze non-profit, ik loop dus hoe dan ook tegen grotere beurten en onderhoudskosten op. Het beste is dus al het onzekere aan het begin meteen zeker te maken. IK wil zeker zijn dat remmen, riemen, filters, vloeistoffen, banden, en verlichting ok zijn. Mijn familie en colleaga's zijn niet zo auto-minded dat ze problemen snel voelen of zien aankomen, en zij moeten veilig en zonder problemen met dit ding onderweg kunnen zijn.
PBO
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 mar 2017 21:41
Auto: C5 X Plugin Hybrid 180 Plus
Opties: Leer (Hype Black), 7,4 kW boordlader
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2025
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 17444
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 7500
Kleur: Bleu Eclipse
Locatie: Noordoost-Friesland
Heb hetzelfde "probleem". Mijn C5 is van september (productiedatum augustus) 2008 met nu een kleine 130k op de klok. Ruim 9 jaar dus en nog met de 1e riem. Heb de auto net een half jaar en wil er nog de nodige jaren mee door.

Omdat ik nooit tot de maximale termijn/kilometers doorrijdt gaat daarom ook hier bij de eerstvolgende beurt, binnen 2000 km, een nieuwe distributieset op, ook onder het credo: beter 10.000 km te vroeg dan 10 meter te laat.

Wat m.i. ook een aandachtspunt is bij de eerste DB-vervanging van een auto, is dat je niet alleen naar de datum 1e toelating kijkt, maar ook naar de productiedatum (orga-nummer). Een winkeldochter die zeg 10-12 maanden op een fabrieksterrein of in een showroom staat alvorens op kenteken te komen, heeft dus bij eerste ingebruikname al een riem van een jaar oud. Ga je hier vervolgens 9-10 jaar mee rijden zonder de riem te vervangen loop je, zonder daar misschien direct bij stil te staan, een aardig risico.
Ook in bezit: DS 21 Pallas (1972), CX 25 GTi Turbo 2 (1988) en ZX 1.4i Avoriaz (1996)
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2009 07:15
Auto: Tourer 2.0HDI Exclusive
Opties: panoramadak-automaat-stoelverwarming en massage-meedraaiende xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: VF7RWRH
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220.000
Kleur: Gris Fuminated
Locatie: neerpelt
Mcduff schreef:
Heeft deze discussie eigenlijk wel zin vraag ik me dan af ?? :smt017 :smt017 :smt017


Ik wil deze auto nog minstens 5 jaar rijden als auto voor onze non-profit, ik loop dus hoe dan ook tegen grotere beurten en onderhoudskosten op. Het beste is dus al het onzekere aan het begin meteen zeker te maken. IK wil zeker zijn dat remmen, riemen, filters, vloeistoffen, banden, en verlichting ok zijn. Mijn familie en colleaga's zijn niet zo auto-minded dat ze problemen snel voelen of zien aankomen, en zij moeten veilig en zonder problemen met dit ding onderweg kunnen zijn.


Dit bedoel ik dus...... :smt023
C5club Executive
C5club Executive
Berichten: 1751
Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Ik zit nu op ruim 124k en ze rijdt al 9 jaar rond dus tijd om te vervangen. Zoals al eerder gezegd door anderen wegen de kosten van ‘eerder’ vervangen niet op tegen het risico op breuk en de daarbij behorende kosten.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 360000
Kleur: rood
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Heeft een vervangingsriem opnieuw 240k of 10 jaar of is dat korter of afhankelijk van de riem?

Mijn garage is geen Citroen dealer, maar doet meestal wel kwaliteit werk. Dus geen onnodig dure "merk-eigen" onderdelen maar goede kwalitiet niet-citroen onderdelen. Dat kan best van dezelfde fabrikant zijn als citroen gebruikt. Echt super-goedkoop oost-europees of azatisch komt er niet in.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ja de immitatie markt richt zich naar de originele markt. Intervallen kunnen dus worden overgenomen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Met daarbij de kanttekeningen als hierboven gemaakt, naar ik aanneem.
Oftewel........

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 360000
Kleur: rood
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Vanochtend Tsjechisch kenteken afgehaald. Olie etc is al gedaan, filters worden ook vervangen, riemen en trekhaak gebeuren nu, dus als er niets tussenkomt dan is de C5 woensdag middag rijklaar en op de bijgeleverde winterbanden (geen michelin helaas, wel redelijk merk) met eigen alu velgen.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 373
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
morjos schreef:
Roman schreef:Die termijn is ooit in het leven geroepen door de marketingboys.
Het gaat ze dan erom dat een auto interessant wordt voor de lease.
Grote onderhoudsintervallen, db pas bij 240k etc ec.
Ze gaan ervanuit dat een auto rond de 100k vervangen wordt.

Yes....en dan koop je zo een auto met (te) vele van je zuurverdiende centjes, dus je wil dat hij goed is bij aankoop en dat ook blijft.

Waarom dan risico nemen op de DB (en nog andere dingen) voor pak m beet 300 - 400€ om een zo goed als onbetaalbare kost te voorkomen ?????
Heeft deze discussie eigenlijk wel zin vraag ik me dan af ?? :smt017 :smt017 :smt017
€ 300 à 400 voor een distributiewissel? Dat vind ik erg goedkoop!
Bij mijn dealer ligt de prijs rond de € 700! Dat is al een ander bedrag. Bijna het dubbele.
Welke gerenommeerde Citroën dealer/specialist voert een distributiewissel uit voor € 300 à 400?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Belgie.. ;)
C5club Executive
C5club Executive
Berichten: 1751
Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Mijn specialist zit net onder de 400 euro inc waterpomp. De dealer hier vraagt er 739 euro voor. :shock:
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 373
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
Welke specialist is dit dan? Dan breng ik hem daar ook naartoe voor de distributiewissel.
C5club Executive
C5club Executive
Berichten: 1751
Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Youngtimergarage in Vught. Ik heb wel een benzinemotor.
Plaats reactie