C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 360000
Kleur: rood
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Net de DR van mijn Peuk 307 SW 2.0 Hdi van 2004 vervangen, op 100 000 km. Nu zie ik dat voor mijn nieuwe C5 Tourer Exclusive Automaat 2.0 HDi, 100 kw, bj october 2008, er een opmerking in het boekje staat van 240 000 km of 10 jaar.

Mijn nieuwe C5 viert deze maand haar 9e verjaardag, met 145k km op de teller. Geen idee hoe de auto gebruikt is, maar vermoedelijk de laatste twee jaar zeer regelmatig 10km tripjes voor woon-werk verkeer in Oostenrijk (veel kouder dan NL).

De meeste draadjes hierover zijn wat ouder, dus is hier nog wat nieuws over? Heeft iemand die 10 jaar al eens vol gedraaid of is het toch beter om gelijk met een grote beurt voor alle zekerheid ook de DR maar te vervangen.

Bij de Peuk heeft dat 300 Eur gekost inclusief nieuwe rollers en pomp en nog wat werk aan de voorremmen, allemaal goede kwaliteit onderdelen.

Ik zit niet te wachten op nog zo'n bedrag, komend voorjaar is een betere tijd. Aan de andere kant, ik heb 2 Xantia's weg kunnen gooien omdat de DR brak (een keer zonder reden binnen de aangeraden tijd, 1x omdat de multiriem wat takjes van de berm greep en vervolgens brak en zich rond de DR wikkelde en deze ook brak.). Wat is wijsheid op een smalle beurs.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
zo vlug mogelijk vervangen , ik heb er meerdere zien breken voor die tijd.
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2009 07:15
Auto: Tourer 2.0HDI Exclusive
Opties: panoramadak-automaat-stoelverwarming en massage-meedraaiende xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: VF7RWRH
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220.000
Kleur: Gris Fuminated
Locatie: neerpelt
Ik heb een identieke voiture als U, en heb mijn DB voor 2 jaar, op 6-jarige leeftijd en 125.000Km laten vervangen, samen met een grondige grote beurt.

Veiligheid voor alles, zeker met een DB !!!!!!

Is gebeurt door de werkplaats-chef en hoofdmekanieker bij een Peugeot garage in de buurt, die dit voor bekenden na zijn uren doet bij hem thuis, enkel Peuken en Citro's.
Die had het me aangeraden te doen voor een geplande trip mét caravan 1500Kgr naar Spanje.

Als ik van U was : DOEN !!!!!!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
240000 is te lang, mijn zoon heeft er vervangen bij 150000 en die vertoonde de nodige slijtage..

Langer als 160k zou ik ze zeker niet erop laten, tenminste als je op safe wil spelen.
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Mijn 60% C5 heb ik bij twee ton laten vervangen.
De rollen waren versleten.
Ik weet niet wie die 240kkm heeft verzonnen bij PSA maar die moeten ze een rotschop verkopen.
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2009 07:15
Auto: Tourer 2.0HDI Exclusive
Opties: panoramadak-automaat-stoelverwarming en massage-meedraaiende xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: VF7RWRH
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220.000
Kleur: Gris Fuminated
Locatie: neerpelt
Boes, dat is misschien wel een drukfout die ze nog niet door hebben....vertaling met de Franse slag.
Maak van de 2 een 1 en je komt al aardig in de buurt van de realiteit.. :smt190 :citrofiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Cijfers vertalen??
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2009 07:15
Auto: Tourer 2.0HDI Exclusive
Opties: panoramadak-automaat-stoelverwarming en massage-meedraaiende xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: VF7RWRH
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220.000
Kleur: Gris Fuminated
Locatie: neerpelt
De Fransen zijn tot alles in staat....anders zouden er geen Citroëns bestaan .....
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1036
Lid geworden op: 18 nov 2008 20:58
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive 3.0
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195002,09
Kleur: grjis
Locatie: Heede /Ems Dld
Dit bericht lees ik met verbazing.
Ik heb mijn DB bij 240,000 laten vervangen en hij kwam er af als bijna nieuw.
Ik heb in het verleden gereageerd op een stukje over het vervangen van een wiel lager, waarbij ik adviseerde uit voorzorg vervangen van het andere (goede) ik betiteld werd (geen goede dingen vervangen)wiel lager als zeer overdreven gevonden werd.
En nu wordt voor gesteld ruim voor de 240 de riem te laten vervangen.
de fabrikant heeft terdege onderzoek gedaan.
sommige hebben pech en andere geluk
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Zoiets als met appels en peren :smt017

Wiellagers worden normaliter nooit vervangen gedurende de gebruiksduur van de auto. Als er onverhoopt eentje sneuvelt, pech gehad, dan moet je hem vervangen.
Maar risico lopen op gevolgschade doe je niet. Geen reden dus om tot preventieve vervanging over te gaan.

Dat is met een D-riem wel anders, helaas :shock:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Die termijn is ooit in het leven geroepen door de marketingboys.
Het gaat ze dan erom dat een auto interessant wordt voor de lease.
Grote onderhoudsintervallen, db pas bij 240k etc ec.
Ze gaan ervanuit dat een auto rond de 100k vervangen wordt.

Wat daarna ermee gebeurt id niet meer interessant.

Vaker van dealer, bij diverse merken he, een klant met een auto die ouder is dan 4 jaar en 100000 km mogen of een nieuwe kopen..
Of ze gaan op onderhoud bij specialisten en niet meer bij de dealer.

De specialisten, mijn zoon heeft er gewerkt, komen dit dus tegen en adviseren.

Dealers willen zich niet bezig houden met revisie's , automaat spoelen etc etc.
Daarom promoten ze nu ook die personal lease contracten voor de particulieren klanten.
Bepaalde tijd bijv 4 jaar
Bepaalde km bijv 100000
En dan zit voor een vast bedrag alles erin, wegenbelasting, verzekering, afschrijving, onderhoud, vervangwagen
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Ik heb de db bij mijn oude gebakje ook vervangen ....
En aan de termijn ( aantal km’s ) zit de auto nog lang niet , ik zou zelf niet willen gokken.
Juist leeftijd gaat m.i. bij zo’n riem tellen, veel km’s in bv korte tijd zou ik eerder geneigd zijn de PSA voorschriften aan te houden.

Ik zou vervangen ;-)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1336
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Ik heb er absoluut geen verstand van, maar is het niet van groot belang hoe een auto gebruikt is/wordt ?? Lijkt mij nogal een verschil of er, zoals in mijn geval, 95% (buitenland) snelwegkilometers gemaakt worden of dat er jaren file- en stadsverkeer (snelweg is er in de randstad niet meer) wordt gedaan, met voortdurende belastingwisselingen ?
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 360000
Kleur: rood
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
:cry: Dank voor de snelle reacties. Ik haat het als vrijwel iedereen mijn maaggevoel bevestigt. Whatever. Wordt dus een zeer grote beurt, maar onze non-profit kan zich geen pech veroorloven als het voorkomen kan worden :citrofiel.

Wiellagers: die vervang ik tegen de tijd dat de auto een geluid begint te maken als een trein (lager of aandrijfas). Heb ooit meegemaakt als student dat bij een zeer oude Lada een wiellager zichzelf vastlaste van de hitte. Ook niet echt leuk. Vroeger deed ik alles zelf, tegenwoordig niet meer behalve bij mijn legergroene oldtimer, kleur past mooi bij mijn brandweerrode C5.
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2009 07:15
Auto: Tourer 2.0HDI Exclusive
Opties: panoramadak-automaat-stoelverwarming en massage-meedraaiende xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: VF7RWRH
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220.000
Kleur: Gris Fuminated
Locatie: neerpelt
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Roman schreef:Die termijn is ooit in het leven geroepen door de marketingboys.
Het gaat ze dan erom dat een auto interessant wordt voor de lease.
Grote onderhoudsintervallen, db pas bij 240k etc ec.
Ze gaan ervanuit dat een auto rond de 100k vervangen wordt.

Yes....en dan koop je zo een auto met (te) vele van je zuurverdiende centjes, dus je wil dat hij goed is bij aankoop en dat ook blijft.

Waarom dan risico nemen op de DB (en nog andere dingen) voor pak m beet 300 - 400€ om een zo goed als onbetaalbare kost te voorkomen ?????
Heeft deze discussie eigenlijk wel zin vraag ik me dan af ?? :smt017 :smt017 :smt017
Plaats reactie