Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Apk afkeur CO te hoog

Bericht door BJG »

Inderdaad zomaar proberen is niet de juiste weg. Dit is een prachtig en niet al te moeilijk diagnoseklusje. Wel moet er iemand naar kijken die snapt hoe de mengselregeling functioneert en iets meer doet dan trial and error. Ik kan wel wat tips geven:

Mogelijk is er een relatie (bijvoorbeeld een gemeenschappelijke voeding) tussen de voorste en achterste sonde, dat is te zien op het schema, dat heb ik nog niet bekeken.
Meet eens de lambdasonde spanning.
En kijk eens naar de fuel trimwaarden wat doet de mengselregeling?
Draait hij misschien in open loop?
Wordt de lamdasondeverwarming van de voorste sonde wel aangestuurd? (meten!)
Heeft de verwarming voor en achter wel voeding?

Als je het antwoord op deze vragen weet ben je er bijna of zelfs helemaal.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 58
Lid geworden op: 11 aug 2017 10:40
Auto: C5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 276000
Kleur: blauw
C5club Fan
C5club Fan
Misschien een beetje een domme vraag: :?
Is de sondeverwarming ook belangrijk voor de CO als de motor op bedrijfstemperatuur is?
Zijn de fuel trimwaarden met een Lexia te bekijken?
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Apk afkeur CO te hoog

Bericht door BJG »

Ja. En ja, via eobd (scantool ).
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 58
Lid geworden op: 11 aug 2017 10:40
Auto: C5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 276000
Kleur: blauw
C5club Fan
C5club Fan
Even een update:
afgelopen maandag 2 nieuwe lambdasondes binnen gekregen en gemonteerd. Vandaag naar de APK geweest en was de CO naar beneden gegaan naar 2,2 op toeren en stationair naar 1,3.
Advies was een andere kat eronder, zo gezegd zo gedaan en eentje bij de sloop gehaald vandaag en eronder gezet.
De lambda waarde was op toeren weer gezakt naar 1,3 en stationair 0,6-0,7. Vervolgens de ventielator vol open ,alle lampen aan en de airco aan.
Resultaat op toeren 0,05 en stationair 0,34 dus nu goed gekeurd.

Lambdasonde 1 geeft +/- 0,82V en pendelt niet op en neer wat vreemd is.
Wie kan mij antwoord geven hoe het kan dat mijn lambdasonde zijn spanning daalt naar +/- 0,74v bij het aanzetten van alle stroomverbruikers en dat de CO dan wel goed is????
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Apk afkeur CO te hoog

Bericht door BJG »

Omdat de mengselregeling niet werkt.

Er is dus nog steeds een probleem.
Kijk een naar de fuel-trim, wat is de auto aan het doen?
Of draait hij in open loop?
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 58
Lid geworden op: 11 aug 2017 10:40
Auto: C5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 276000
Kleur: blauw
C5club Fan
C5club Fan
Ergens is er nog een probleem maar ik heb nu wel meer tijd om het uit te zoeken nu die weer goedgekeurd is, ik heb zelf geen diagnose meter maar wil er t.z.t. wel eentje aanschaffen om toch eens zelf verder te zoeken.
BJG heb jij een advies welke diagnosescanner niet duur is maar wel goed?
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Apk afkeur CO te hoog

Bericht door BJG »

Een gewone obd lezer is niet duur er is een ELM die werkt in combinatie met een app. Ook is er bijvoorbeeld de maxscan, daarmee kun je meetwaarden en foutcodes lezen alleen onder EOBD. Met deze scanners kun je alleen EOBD (emissie) bekijken, zeker handig, maar niet zaligmakend.

Wil je meer dan kom je al een stuk duurder uit met bijvoorbeeld een Autel als goedkoop goed universeel uitlees apparaat, om merkspecifiek diverse regelapparaten te kunnen benaderen.

Om diagnose te stellen is echter meer nodig dan testapparatuur, vooral de kennis over hoe het werkt is belangrijk, en dat is helaas zelfs in garages niet altijd aanwezig. Dat zie je wel aan de wijze waarop jouw probleem (nog steeds niet) is opgelost.

Met kennis van zaken, een OBD scanner zoals bijvoorbeeld de ELM in combinatie met een app op tablet of telefoon en een multimeter kom je al een heel eind als je verstand van zaken hebt in jouw specifieke geval. Weet je niet (goed) hoe het werkt verwacht dan ook niets van een OBD scanner.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 58
Lid geworden op: 11 aug 2017 10:40
Auto: C5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 276000
Kleur: blauw
C5club Fan
C5club Fan
Beetje een late reactie maar de auto is inmiddels gekeurd wel is waar met de hakken over de sloot.
Ik heb beide lambdasondes vervangen en er is een gebruikte kat onder gekomen, de uitstoot was nog te hoog op dat moment. Bij het aanzetten van alle stroomverbruikers incl de airco gingen de waardes naar beneden wat voor de apk weer toegestaan was.
Dus ergens zit er toch nog een probleempje. :?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
is er al een 4 gas meting gedaan?
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 767
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Dat moet haast wel, want die is volgens mij onderdeel van de APK keuring.
Plaats reactie