Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club Fan


Berichten: 58
Lid geworden op: 11 aug 2017 10:40
Auto: C5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 276000
Kleur: blauw
Vandaag naar de apk geweest en helaas is mij C5 2.0 16v afgekeurd op een te hoge co waarde van 3 bij stationair. Ik heb al geruime tijd uitlaatgas storing die ik 2 maanden geleden bij iemand heb uitgelezen, als ik het goed heb code P0413 (secundaire lucht circulatie) nu heb ik de luchtpomp getest met spanning erop en deze doet niks, kan dit de oorzaak zijn van de te hoge CO? Of kan de oorzaak ergens anders aan liggen?

C5club Bikkel


Berichten: 276
Lid geworden op: 04 jul 2013 22:01
Auto: Volvo V70 2.4 170pk
Opties: Dolby surround, leer, stoelverwarming, geen olieverbruik
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 355000
Kleur: Zilver
Locatie: Made
bij mijn vorige 2 C5 en was het een vuile map sensor. ff schoonmaken en toen kwam deze wel door de CO meting. geen garantie dat dit bij jou ook is maar heeft mijn vorige 2 C5 en in ieder geval wel geholpen aan een APK.
In Bezit: Volvo V50 2.0 2007

V.I.P.


Berichten: 612
Lid geworden op: 12 mei 2007 09:59
Auto: Tourer exclusive aut
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 1164CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 143000
Kleur: rouge profond
Locatie: Rosmalen
Als de motor op temperatuur is, doet de luchtpomp niet meer mee.
C5 Break 2.0i exclusive 2002
Berichten: 767
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Voor de zekerheid, ik neem aan dat je 3% bedoelt, en niet 0.3%? Die laatste is namelijk de (stationair)norm voor jouw auto. Ik geef het maar aan om een vergissing met cijfers uit te sluiten.martinc5 schreef:..afgekeurd op een te hoge co waarde van 3 bij stationair.


C5club Fan


Berichten: 58
Lid geworden op: 11 aug 2017 10:40
Auto: C5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 276000
Kleur: blauw
Dat klopt het is 3% 

Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Wat zijn de andere gemeten waarden?
CO2, HC, O2, en lambda?
Als je dat kunt doorgeven is er een mogelijke oorzaak aan te geven.
CO2, HC, O2, en lambda?
Als je dat kunt doorgeven is er een mogelijke oorzaak aan te geven.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

C5club Fan


Berichten: 58
Lid geworden op: 11 aug 2017 10:40
Auto: C5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 276000
Kleur: blauw
Helaas weet ik de andere waarden niet, heb de auto laten staan voor de keuring en later weer opgehaald met een briefje erbij dat de CO te hoog was.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ok, dan valt hier niet zoveel over te zeggen.
Aangezien je geen relevante foutcodes hebt lijkt het aannemelijk dat de katalysator nog niet functioneert en de auto in open loop draait.
Wat daarvan de oorzaak is kan alleen door een goede diagnose worden vastgesteld.
Mocht de katalysator zelf defect zijn, dan is dit te zien aan de achterste sonde en is vermoedelijk P0420 opgeslagen onder mode 7 (pending DTC).
Aangezien je geen relevante foutcodes hebt lijkt het aannemelijk dat de katalysator nog niet functioneert en de auto in open loop draait.
Wat daarvan de oorzaak is kan alleen door een goede diagnose worden vastgesteld.
Mocht de katalysator zelf defect zijn, dan is dit te zien aan de achterste sonde en is vermoedelijk P0420 opgeslagen onder mode 7 (pending DTC).
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

C5club Fan


Berichten: 58
Lid geworden op: 11 aug 2017 10:40
Auto: C5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 276000
Kleur: blauw
Vorige week de auto uitgelezen bij een vriend, de lambda geeft 0,85 aan wat duidt op een te rijk mengsel ( overeenkomend met de te hoge CO ) de andere lambda geeft als ik mij niet vergis 0,45 aan.
Toch het idee gehad dat de map sensor niet goed was en deze bij de sloop gehaald afgelopen zaterdag, ook heb ik injectie reiniger in de tank gedaan.
Vanmorgen even goed gas gegeven op de weg en vervolgens weer voor herkeuring geweest.
De uitstoot was bij stationair 1,5% en bij 3000 toeren per min 4,8%, de lambda waarde zat bij 3000 toeren op 0,85 wat volgens de keurmeester tussen de 0,97 en 1,03 moet zijn.
Iemand een idee waar het probleem te vinden is? bij het uitlezen kwam er alleen een bekende storing terug van de lucht circulatie pomp die niet werkt.
Toch het idee gehad dat de map sensor niet goed was en deze bij de sloop gehaald afgelopen zaterdag, ook heb ik injectie reiniger in de tank gedaan.
Vanmorgen even goed gas gegeven op de weg en vervolgens weer voor herkeuring geweest.
De uitstoot was bij stationair 1,5% en bij 3000 toeren per min 4,8%, de lambda waarde zat bij 3000 toeren op 0,85 wat volgens de keurmeester tussen de 0,97 en 1,03 moet zijn.


Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Het is duidelijk dat de motor verrijkt omdat hij denkt dat hij arm is. Kijk eens naar de long en short fuel trim. En de spanning van de voorste lambda sonde.
Wat is de spruitstuk druk stationair?
Wat is de spruitstuk druk stationair?
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

C5club Fan


Berichten: 58
Lid geworden op: 11 aug 2017 10:40
Auto: C5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 276000
Kleur: blauw
Die gegevens heb ik op dit moment niet, donderdag heb ik een afspraak bij een citroen service die de auto gaan uitlezen, die kunnen dieper in het systeem kijken dan een standaard diagnose apparaat.
Even weer afwachten.
Even weer afwachten.

C5club Fan


Berichten: 58
Lid geworden op: 11 aug 2017 10:40
Auto: C5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 276000
Kleur: blauw
Auto uit laten lezen en het resultaat lambdasonde na de kat kabelonderbreking/kortsluiting verwarmingsring.
Tweede storing:
Relais secundaire luchtpomp. Weet iemand waar ik dat relais kan vinden?
Tweede storing:
Relais secundaire luchtpomp. Weet iemand waar ik dat relais kan vinden?
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
In de BSM. Wil niet zeggen dat dit relais defect is.
Controleer het complete circuit. Zekering, relais en pomp.
Controleer het complete circuit. Zekering, relais en pomp.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

C5club Fan


Berichten: 58
Lid geworden op: 11 aug 2017 10:40
Auto: C5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 276000
Kleur: blauw
Zou de storing van de verwarmingsring lambdasonde een probleem zijn voor de te hoge CO?
De pomp heb ik gecontroleerd met externe spanning en werkt, de zekering is goed en er staat spanning op de zekering dus blijft volgens mij alleen het relais over.
De pomp heb ik gecontroleerd met externe spanning en werkt, de zekering is goed en er staat spanning op de zekering dus blijft volgens mij alleen het relais over.

C5club Fan


Berichten: 58
Lid geworden op: 11 aug 2017 10:40
Auto: C5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 276000
Kleur: blauw
Ik heb vanmorgen weer een 4 gasmeting laten doen om de waardes te kunnen posten.
Lambda 0,875
CO 4,8
Hc 135
O2 0,07
CO2 11,5
Nu werd mij verteld dat de lambda te laag is en dat de eerste sonde niet goed bij regelt en ik deze moet vervangen.
Wie kan mij hier meer over vertellen, zomaar dingen gaan proberen lijkt mij ook niet zo verstandig.
Lambda 0,875
CO 4,8
Hc 135
O2 0,07
CO2 11,5
Nu werd mij verteld dat de lambda te laag is en dat de eerste sonde niet goed bij regelt en ik deze moet vervangen.
Wie kan mij hier meer over vertellen, zomaar dingen gaan proberen lijkt mij ook niet zo verstandig.