C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 mei 2007 20:02
Auto: Opel Corsa E, Citroen Berlingo HDi
Opties: Elegance
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Orange
Locatie: Duiven
Sinds ik mijn C5 heb vind ik al dat deze minder remt dan mijn vorige auto (Opel Vectra C2). Dat was ik niet zo gewend, want ik vond deze juist iets minder remmen dan de Xantia.

Ik kon het echter niet onder woorden brengen en schaarde het maar onder het feit dat de remblokken nog "ingeremd" moesten worden. Deze waren rondom vervangen bij de afleveringsbeurt.

Twee weken terug moest ik fiks op de rem voor een invoegende Audi die ruimte pakte die er niet was. Toen trok de auto opeens flink naar links (trok ook in het stuur). De rest van de rit op geprobeerd te letten, maar ik kon het niet echt onder woorden brengen.

Het werd alleen steeds iets erger. Vandaag viel me op dat structureel de auto flink naar links trekt, hoe hoger de remkracht, hoe lastiger te corrigeren.

In een ander topic werden de rubbers aangewezen, maar voor mijn gevoel is het daar te erg voor. Gevoelsmatig eerder iets van een vastgeslagen remzuiger.

Overigens heeft de auto voor ik deze kocht geruime tijd stilgestaan bij de garage. Tijdens de proefrit remde de auto echter prima, dus daarom ook mijn verbazing..
Genem
Genem
Heel herkenbaar, ik denk toch het rubber van de stabilisatiearm.
Ik had hetzelfde probleem, heb toen de rubbers links en rechts laten vervangen, en opnieuw laten uitlijnen. Probleem was toen verholpen.. kostte mij totaal 170 euro.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Daar zou ik met grote spoed naar laten kijken door een deskundige/garagist.

Remmen zijn het belangrijkste onderdeel van je voiture, je moet er niet aan denken dat die je op enig moment in de steek laten :shock:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 mei 2007 20:02
Auto: Opel Corsa E, Citroen Berlingo HDi
Opties: Elegance
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Orange
Locatie: Duiven
Hij gaat morgenvroeg naar de dealer. Ik heb vanmiddag nadat het gebeurde direct contact met ze gezocht. Ze wilden me eerst afpoeieren vanwege de vakantie drukte, maar ik heb geen behoefte aan een nog naardere ervaring dan vanmiddag.

Ik vraag me alleen af waar zoiets vandaan komt.. Ik heb dit nog nooit zo meegemaakt en ik vind het vooral vreemd omdat alle remmerij er is af geweest. Ik ben dan toch extra alert m.b.t. de oorzaak. Je wil niet met een halve oplossing worden weggestuurd.

Als ik het zo beluister zijn de rubbers en het uitlijnen de hoofdverdachten?
Genem
Genem
Rubbers ja, uitlijnen doe je na vervanging om te zorgen dat de sporing weer goed is.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 mei 2007 20:02
Auto: Opel Corsa E, Citroen Berlingo HDi
Opties: Elegance
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Orange
Locatie: Duiven
Het complete rubber van de draagarm was "verdwenen".

De auto wordt morgen voorzien van een nieuwe en opnieuw uitgelijnd en gebalanceerd. Dan zou het volgens de dealer opgelost moeten zijn.

Hulde overigens voor de nette oplossing die ze hebben bedacht (auto 3 maanden geleden gekocht).
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Verbazingwekkend :o

Is er enig idee hoe dat rubber zo verdwenen kan zijn?
Is er misschien een LDS/olielekkage geweest waardoor het rubber verteerd is?
En welk rubber was weg, het voorste of de achterste?

Bij mijn C5 heb ik ze alle vier, aan beide kanten dus laten vervangen toen de auto zo'n twee ton gelopen had.
Ze waren ogenschijnlijk nog in goede staat, maar ze waren wat uitgehard en hadden toen iets speling.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 mei 2007 20:02
Auto: Opel Corsa E, Citroen Berlingo HDi
Opties: Elegance
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Orange
Locatie: Duiven
Geen idee, ik heb er ook niet naar gevraagd moet ik bekennen.

Het valt me alleen wel op dat de C5 nog nooit zo strak gestuurd heeft. Ik heb het akelige vermoeden dat dit er al in heeft gezeten. Ik vroeg overigens of de andere kant ook moest, maar dit was volgens hun niet nodig. De opmerking van jou dat rond de 200K beide kanten zijn gedaan geeft mij wel wat twijfels over of ze dat wel bij het rechte eind hebben.

Twee ander zaken die ik bijzonder vond: Volgens de betreffende dealer konden de rubbers niet los worden vervangen, maar moest de hele draagarm vervangen worden.

Twee jaar terug bij mijn Opel Vectra dit ook gehad (toen werd het overigens door de Opel garage bij de beurt gesignaleerd) en daar kon men gewoon de rubbers vervangen. Dat scheelde ook de helft in de kosten.

Ook vond ik de auto wat trillen in het stuur bij 110 en 130. Ze hebben de velgen gebalanceerd, maar i.p.v. beter is het slechter geworden.

Bij de XM die ik reed had ik dat ook. De dealer aldaar gaf mij aan dat ze een hydraulisch geveerde citroen altijd aan de auto balanceerde omdat er anders niet altijd de trilling er uit is. Daarna inderdaad meer dan perfect.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Bij mij zijn de rubbers vervangen, niet de complete draagarmen.
Daarvoor heb je wel het goede gereedschap nodig, incl. een (hydraulische) pers.

Balanceren is inderdaad lastig bij een C5, dat heeft mede te maken met de McPherson voorwielophanging.
Bij mijn C5 kostte het ook altijd de nodige moeite om dat goed te krijgen, vaak was het dan nodig om de banden wat te draaien op de velgen voordat het echt goed werd.

Balanceren op de auto kan wel achter, maar voor kon dat bij mij niet omdat de ESP ingreep.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 mei 2007 20:02
Auto: Opel Corsa E, Citroen Berlingo HDi
Opties: Elegance
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Orange
Locatie: Duiven
Duidelijk verhaal. Wat was je ongeveer kwijt voor het vervangen van de rubbers in de draagarmen?

Is dat bij JO gedaan? Ik heb de indruk dat de betreffende garage die erkend reparateur is zaken iets anders voorstelt als dat het is.

De oplossing leek netjes, maar ik twijfel aan de kennis.

Zou je de esp niet kunnen uitschakelen voor het balanceren?
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Nee ESP gaat weer automatisch aan ;-)
Daarom lukt bv een rollenbank test ook slecht/niet ....

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Die klus is bij mij in 2014 door GJO uitgevoerd, nog op de oude stek.
De rubbers kostten toen met z'n vieren iets van € 110, ex BTW.

Ik schat dat deze klus iets van 2 uur geduurd heeft, maar hoeveel tijd het precies was om deze klus te klaren kan ik niet helemaal zien omdat er toen ook remmen vervangen zijn.

ESP uitschakelen lukte maar tot een bepaalde snelheid, daarboven schakelt hij weer in.
Bij het bedrijf dat beschikt over een mogelijkheid om op de auto te balanceren, zijn we niet met de Lexia bezig geweest om te proberen het helemaal te omzeilen, als dat al zou lukken.....

Maar als geschreven, met wat moeite is de auto best behoorlijk stil te krijgen.
Dat is bij mij op dit moment het geval, met mooi lopende velgen en perfecte CrossClimates daar omheen :smt203

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 mei 2007 20:02
Auto: Opel Corsa E, Citroen Berlingo HDi
Opties: Elegance
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Orange
Locatie: Duiven
Ik dacht best blij te zijn met de Vredenstein Quatrac's, maar de stabiliteit bij nat weer komt niet in de buurt van de Michelins.

@JW C5: Is het wijs om de andere kant dus ook aan te pakken qua rubbers? Als ik nu al weet dat het er aan komt moet het maar gelijk ff.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Als je voiture nu goed strak stuurt, zou ik er geen haastklus van maken.
Maar het komt er aan, zeker door het forse gewicht waarmee de V6-AM6 op de vooras drukt krijgen ze meer te verduren dan bij een 2 liter.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Genem
Genem
De rubbers zijn wel los te vervangen, maar is iets meer werk, waarschijnlijk hadden ze daar geen zin in. Kosten los iets van 30 euro per stuk. Jouw probleem is in ieder geval opgelost, zoals ik al had verwacht.
Plaats reactie