Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.
Hallo,
Sinds enkele dagen in het bezit van een C5 break 2002 op LPG G3.
Tijdens een wat langere rit blijkt de benzinemeter terug te lopen, terwijl ik op lpg rijdt (ook die inhoudsaanduiding loopt terug).
In verschillende posts in diverse fora (o.a. bij deze C5 club) blijkt dat we te maken hebben met een bekende kwaal. Bij mij had ik in ieder geval na een fiks aantal keren korte ritten maken (en flink bijtanken) ineens weer van een bijna lege tank een volle volgens het display.
Wat er dus gebeurt is dat de auto / boardcomputer denkt dat er brandstof verbruikt wordt, omdat er gereden wordt, waardoor de benzinemeter wordt bijgesteld. Dit hoort door een relais te worden gereset zodra je de auto stopt en weer start, maar dat gebeurt dus maar eens in de zoveel tijd goed.
Mijn vraag is nu wat er gebeurt als de boardcomputer denkt dat de tank leeg is, terwijl dat in werkelijkheid niet het geval is. Stopt de electronica dan de auto spontaan, of blijf je gewoon doorrijden op LPG.
Nu zou ik het natuurlijk kunnen uitproberen, maar wellicht is iemand me daarin voor geweest?
Ik ben benieuwd,
Groet,
Henk
Sinds enkele dagen in het bezit van een C5 break 2002 op LPG G3.
Tijdens een wat langere rit blijkt de benzinemeter terug te lopen, terwijl ik op lpg rijdt (ook die inhoudsaanduiding loopt terug).
In verschillende posts in diverse fora (o.a. bij deze C5 club) blijkt dat we te maken hebben met een bekende kwaal. Bij mij had ik in ieder geval na een fiks aantal keren korte ritten maken (en flink bijtanken) ineens weer van een bijna lege tank een volle volgens het display.
Wat er dus gebeurt is dat de auto / boardcomputer denkt dat er brandstof verbruikt wordt, omdat er gereden wordt, waardoor de benzinemeter wordt bijgesteld. Dit hoort door een relais te worden gereset zodra je de auto stopt en weer start, maar dat gebeurt dus maar eens in de zoveel tijd goed.
Mijn vraag is nu wat er gebeurt als de boardcomputer denkt dat de tank leeg is, terwijl dat in werkelijkheid niet het geval is. Stopt de electronica dan de auto spontaan, of blijf je gewoon doorrijden op LPG.
Nu zou ik het natuurlijk kunnen uitproberen, maar wellicht is iemand me daarin voor geweest?
Ik ben benieuwd,
Groet,
Henk
C5club Bikkel


Berichten: 269
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:29
Auto: Peugeot 407 XT 2.0-16V HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 126126
Kleur: Gris Fer
Locatie: De Kwakel
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2006 12:14
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter
Locatie: Groningen
Wanneer ik de automatische airco uitschakel door de ventilator zachter te zetten, wordt deze stand vastgehouden na stoppen en starten.
De volgende dag (weet ik niet zeker) staat de airco weer op automatisch.
Eens opletten of dit samenvalt met het resetten van het benzineniveau . . .
De volgende dag (weet ik niet zeker) staat de airco weer op automatisch.
Eens opletten of dit samenvalt met het resetten van het benzineniveau . . .
BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid
Berichten: 4889
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
No worries, de reset werkt bij mij ook maar 1 op de tig keer goed, dus ik rij bijna permanent op vacuum volgens de meters. Geen probleem, niet op LPG, niet op benzine.
gr. Ronald
Ps. Mij is verteld dat de reset niet gebeurd bij stop/start van motor, maar bij sluiten/openen van portieren met afstandsbediening. Allebei niet dus.
gr. Ronald
Ps. Mij is verteld dat de reset niet gebeurd bij stop/start van motor, maar bij sluiten/openen van portieren met afstandsbediening. Allebei niet dus.
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 95.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 95.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Citroën Specialist & Sponsor


Berichten: 935
Lid geworden op: 27 mei 2006 00:52
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:
Bij de C5 wordt het brandstof niveau bij de start gemeten. De computer laat de naald van de brandstof meter zakken aan de hand van berkeningen. Aan de hand van de openingstijden van de injectors en de belasting weet de computer het theoretische vebruikt. Dit klopt aardig met het werkelijke verbruik (niet altijd he Harm) Als het goed is wordt bij het tanken de boel gereset. Zeker weten doe ik dat niet. Als de auto dus op LPG rijdt zakt de meter gewoon naar beneden..
Ik zal eens proberen uit te zoeken hoe de reset werkt, of hoe deze gesimuleerd kan worden.
Ik zal eens proberen uit te zoeken hoe de reset werkt, of hoe deze gesimuleerd kan worden.
Bij mijn C5 zit er een reset module van de gasinstallatie, t.b.v. de reset van de benzinemeter, onder de achterbank. Je kunt hem zien zitten als je de achterbank opklapt. Het is een rond apparaat, als ik mij niet vergis. Wanneer en hoe precies hij werkt weet ik niet. Ik heb er i.i.g. nog geen logika in kunnen ontdekken.
Ook ik heb sinds enkele maanden last van dit probleem. Mij Citroengarage zei dat het relais onder de achterbank de meter moet resetten bij het starten vd motor. Anders is het relais waarschijnlkijk niet goed meer. Ik vind het zelf maar raar dat een relais het "maar af en toe doet". De opmerkling van eerder dat de reset plaats vind na tanken klopt beter met mijn ervaringen. Maar hoe werkt het precies en wat doet het relais. Ik wil toch wel erg graag van dit euvel af. Wie kan me helpen?
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Ik lees het nu pas. Inderdaad, als je een rit hebt met een laag verbruik, je tankt en je denkt dat het verbruik weer zo laag is, mis.Oldenhage schreef:Bij de C5 wordt het brandstof niveau bij de start gemeten. De computer laat de naald van de brandstof meter zakken aan de hand van berkeningen. Aan de hand van de openingstijden van de injectors en de belasting weet de computer het theoretische vebruikt. Dit klopt aardig met het werkelijke verbruik (niet altijd he Harm) Als het goed is wordt bij het tanken de boel gereset. Zeker weten doe ik dat niet. Als de auto dus op LPG rijdt zakt de meter gewoon naar beneden..
Ik zal eens proberen uit te zoeken hoe de reset werkt, of hoe deze gesimuleerd kan worden.
Idd na een stop met uitgeschakelde motor en per AB bediende sluiting, was de tank opeens veeeeeeel leger dan aan het einde van de rit bleek.
De electronica verneukte me
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2006 12:14
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter
Locatie: Groningen
Vrijdag na een week stilstand de C5 weer gebruikt voor een aantal ritten.
Tijdens de eerste rit stond de benzinemeter op ruim halfvol. Zo staat hij al een tijdje, want ik rijd op gas.
Auto telkens netjes op slot.
Bij een van de volgende ritten was de benzinevoorraad ineens opgewaardeerd tot ruim driekwart vol. Volgens mij komt dat overeen met de werkelijkheid.
Hoe komt het dat ik -tig keer de auto afsluit en weer open met de afstandsbediening en de benzinemeter niet wordt gereset, en nu wel?
Het enige dat ik kan bedenken is dat er een nieuwe maand was aangebroken.
Tijdens de eerste rit stond de benzinemeter op ruim halfvol. Zo staat hij al een tijdje, want ik rijd op gas.
Auto telkens netjes op slot.
Bij een van de volgende ritten was de benzinevoorraad ineens opgewaardeerd tot ruim driekwart vol. Volgens mij komt dat overeen met de werkelijkheid.
Hoe komt het dat ik -tig keer de auto afsluit en weer open met de afstandsbediening en de benzinemeter niet wordt gereset, en nu wel?
Het enige dat ik kan bedenken is dat er een nieuwe maand was aangebroken.
BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2006 12:14
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter
Locatie: Groningen
Het raadsel "wanneer wordt de benzinemeter gereset" opgelost:
Uit de franse handboeken van vorige week, deel 1, p. 76:
"Le BSI compare le dernier niveau de carburant indique avec le niveau
brut indique par la jauge carburant (resistance variable equipe d'un
flotteur).
En cas d'cart significatif, l'information de niveau brut est affiche.
Sinon, la derniere indication reste en place."
Kortom: het niveau wordt alleen bijgewerkt bij siginificant verschil met de werkelijke stand (door Citroen 'bruto' genoemd . . .).
Dat verklaart dat het bij tanken gebeurt, en bij LPG-rijders na flink wat virtuele benzinekilometers.
Uit de franse handboeken van vorige week, deel 1, p. 76:
"Le BSI compare le dernier niveau de carburant indique avec le niveau
brut indique par la jauge carburant (resistance variable equipe d'un
flotteur).
En cas d'cart significatif, l'information de niveau brut est affiche.
Sinon, la derniere indication reste en place."
Kortom: het niveau wordt alleen bijgewerkt bij siginificant verschil met de werkelijke stand (door Citroen 'bruto' genoemd . . .).
Dat verklaart dat het bij tanken gebeurt, en bij LPG-rijders na flink wat virtuele benzinekilometers.
BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid
Berichten: 4889
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Dit zal ongetwijfeld kloppen, maar daar zijn we er niet mee.
Gasleveranciers AG? hebben iets ingebouwd dat de brandstof meters te resetten. Maarten geloof ik heeft dat apparaatje gespot onder de, achterbank. BIj mij zie ik niets onder de achterbank.
Verscheidene mensen hebben op gemerkt dat dat stukje gas-electronica soms wel voor een reset zorgt, maar meestal niet.
Bovendien is het onduidelijk wanneer het ding de rest uitvoerd: starten motor, sluiten van de deuren, enz.
Kortom, het blijft een mysterie.
Gr. Ronald
Gasleveranciers AG? hebben iets ingebouwd dat de brandstof meters te resetten. Maarten geloof ik heeft dat apparaatje gespot onder de, achterbank. BIj mij zie ik niets onder de achterbank.
Verscheidene mensen hebben op gemerkt dat dat stukje gas-electronica soms wel voor een reset zorgt, maar meestal niet.
Bovendien is het onduidelijk wanneer het ding de rest uitvoerd: starten motor, sluiten van de deuren, enz.
Kortom, het blijft een mysterie.
Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 95.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 95.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
