V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Waarschijnlijk de laatste aanvulling..........

Vandaag de oude motor ontmanteld.
In de eerste instantie viel de hoeveelheid roet op op de vlinderkleppen, maar dit is zeker geen uitzondering....
bij het lichten van de kop had ik uiteraard gehoopt op een deel van de koppakking wat zou ontbreken, maar helaas. Alleen bij goed kijken zijn er twee plekjes te ontdekken die ik verdacht vind. Wel was de eerste cilinder aan distributie zijde vochtig, terwijl dit blok toch al ruim een maand op de tafel ligt.
Ook aan de onderzijde van de kop is duidelijk vocht te zien wat vanuit de rand naar binnen gekomen is.
Verder is er ook 1 oliekanaaltje dichtgeslibd, toevallig ook op die cilinder en is er een kras/loopspoor in deze cilinder aanwezig. Op de foto niet helemaal goed te zien omdat hij wat verkleurd is, maar nog wel te zien.

Bij het uitnemen van de zuigers viel bij de zuiger van deze cilinder, de olie schraap veer in twee delen op de tafel. Ik moet er wel bij vertellen dat ik de zuiger vanaf de onderzijde eruit heb gedrukt en de zuiger op de tafel heb laten vallen, maar ik heb niet eerder meegemaakt dat dit een zuigerveer kostte...... :smt017

En in een lagerschaal van het bigend van de tweede zuiger is een redelijk diepe kras te zien en voelen. Verder zagen alle lagerschalen er nog erg goed uit voor de 325k km wat het spul gedraaid heeft.

Ook vind ik dat de krukas bij de keerring aan bakzijde ook wel goed ingelopen is, waar dat was aan de lekkage ook wel te zien....

Met al deze dingen bij elkaar weet ik zeker dat we de juiste keus gemaakt hebben om een motorwissel te doen.

Hopelijk kan Hollywood nog een lange tijd van de groene dame genieten..............

Fotos volgen zsm......ik heb een nieuwe telefoon die mooie fotos maakt, maar zelfs als ik ze verklein naar 1% zijn ze nog groter dan 256kb, terwijl er niets meer te zien is wanneer je inzoomt.......

Wordt dus nog een keer vervolgd.......
Zeg maar André
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4949
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
akooiman schreef:Bij het uitnemen van de zuigers viel bij de zuiger van deze cilinder, de olie schraap veer in twee delen op de tafel. Ik moet er wel bij vertellen dat ik de zuiger vanaf de onderzijde eruit heb gedrukt en de zuiger op de tafel heb laten vallen, maar ik heb niet eerder meegemaakt dat dit een zuigerveer kostte...... :smt017
Dat is heel vreemd, olie schraap veren zijn juist heel flexibel :?

Als ik de rest van het verslag zo lees, dan ben je weer aardig op de been :smt023
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Erg benieuwd naar de foto's
Inderdaad een bevestiging van de juiste keuze :smt023
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
De foto's
Zeg maar André
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
En ook
Zeg maar André
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Tot slot
Zeg maar André
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 861
Lid geworden op: 15 jun 2014 21:42
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Locatie: Soest
Dat ziet er niet heel best uit....
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1259
Lid geworden op: 08 nov 2015 11:50
Auto: Citroen C4 Picasso Exclusive.
Opties: Vol automaat, Panoramisch dak, Pdc, BiXenon en een Magneti Marelli RT5.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Organummer: 11623
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200.000
Kleur: Gris Aluminium
Locatie: 0181
Die is aardig op het einde inderdaad, mooi foto verslag :smt023 en Hollywood, veel plezier met de dame.
Citroën C4 Picasso Exclusive.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Die heeft flinke schade, net op tijd gewisseld! Mooi dat de oorzaak achterhaald is.
Citroen 2cv6 spécial 1986
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 mei 2013 23:20
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen
Locatie: Almere
De foto's ga ik nog eens goed bestuderen, samen met het verslag van André. Zo wordt de leek ook weer wijzer.

Blij te horen dat we de juiste beslissing hebben genomen om de motor te wisselen. Het onderwerp van deze posting past dus goed bij de bevindingen. Ik ben dankbaar dat ik hier André heb mogen ontmoeten. :smt023

De groene dame en ik hebben ondertussen met genoegen weer de nodige kilometers gemaakt. Naar mijn beleving heeft ze een iets andere stem gekregen. Wellicht door de minder ingelopen motor, waardoor het geluid bij lage snelheid iets duidelijker aanwezig is. In ieder geval trekt ze beter op, rookt niet meer en lijkt ook minder brandstof te verbruiken.

Ondertussen is het lampje emissiestoring weer gaan branden. Volgende week ben ik voor werk in de buurt van André en dus een goede reden om even langs te gaan. Hij zal haar wel missen. :D

Vandaag weer haar zomerbanden geplaatst, om weer een zonnige tijd tegemoet te gaan.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Mooie foto's André :smt023

Ik denk (eigenwijs als ik ben) te kunnen zien waar de lekkage van cil 1 zich bevindt.

Ik vermoed ook dat er een verband is met de gebroken olieschraapveer (die ook de kras heeft veroorzaakt). Door KVS langs de cilinderwand spoelt de smeerfilm weg waardoor de schraapveer harder schraapt en gaat klapperen in zijn groef waardoor hij breekt.

Verder voor de gereden km inderdaad nog erg netjes, afgezien van dat krasje op de lagerschaal.

Al met al dus een goede keuze geweest inderdaad :smt023
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 87
Lid geworden op: 20 mar 2014 23:29
Auto: Peugeot Partner 1.9d / AK400 1976 / 2CV4 1975 / Kubota B1620 2015
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 150.000
Kleur: wit
Locatie: Extremadura (Spanje)
indrukwekkend om dit allemaal te lezen :smt023
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 78
Lid geworden op: 06 feb 2016 16:34
Auto: C5 Tourer 2.0i
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 158000
Kleur: Gris Metallic
Locatie: München
Hallo allemaal,

ik zag dit weekend toevallig dat bij (0384G9) inlaatlucht verwarmer de aanvoerleidingen voor de koelvloeistof doorgelust zijn. dit doet mij vermoeden dat deze lek is anders lijkt me geen reden om dit te doen.

verder zie ik ook geen zwarte roetaanslag in de koelvloeistof aansluitingen dus ik twijfel toch een beetje.

is dit een vaker voorkomend probleem en zou dit ook voor extra turbo geluid kunnen zorgen?

groeten,
Chris
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
Het verband ontgaat mij een beetje, maar ik heb weer genoten van de foto's van André. ;)
Groet, Jan Afbeelding
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4949
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Over Andre gesproken, heb hem al een tijdje niet meer gezien hier op het forum, is alles ok met hem ?
Plaats reactie