Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: lekkende veercilinder

Bericht door BJG »

James, ik begrijp je frustratie.
Die veercilinder is niet zoveel aan te doen en moet gewoon vervangen worden.
Voor de rubbers is inmiddels een andere oplossing daarmee hoeft niet het complete onderdeel te worden vervangen, maar kan men volstaan met het inpersen van een rubber.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 49
Lid geworden op: 20 jun 2011 08:48
Auto: C5 berline
Opties: Alles behalve open/panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 130.000
Kleur: zwart
Locatie: Kersbeek-Miskom (B)
C5club Rookie
C5club Rookie
@ Zwever,
Wat ik bedoel met "opa" rijstijl is het volgende; amper sneller dan 120km/u op de snelweg, veranderen van versnelling steeds tussen de 1500 en de 2000 toeren/min, drempels neem ik aan 30 km/u, ik kijk steeds ver vooruit zodat plots hard remmen zelden voorkomt, enz...

Wat ik wel doe is regelmatig overgaan van normale veerstand naar "sportieve" stand (enkel op autosnelwegen).

Ik denk wel dat het begrip "opa" rijstijl best toepasselijk is bij mij... :lol:

En idd, ik was danig gefrustreerd toen ik die panne had, maar nu hou ik weer van m'n C5je zoals voordien hoor! :cit23 :cit17
C5club Executive
C5club Executive
Berichten: 1751
Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Gebruikersavatar
C5club Executive
C5club Executive
Gelukkig maar. Veel plezier weer van je C5! :smt023
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 565
Lid geworden op: 29 apr 2009 11:33
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla
Locatie: Tollebeek
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
James007 schreef: Wat ik wel doe is regelmatig overgaan van normale veerstand naar "sportieve" stand (enkel op autosnelwegen).
Waarom doe je dat? Wat ik ervan begrepen heb is dat in die stand de veringkarakteristeken niet worden aangepast maar alleen de slag die de vering kan maken wat verkleind wordt (minder deinen op hobbelige wegen). En juist snelweg zijn doorgaans niet zo hobbelig, iig. niet in Nederland.
Maar misschien ben ik verkeerd geïnformeerd, vandaar mijn vraag.
L8r, Henk
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: lekkende veercilinder

Bericht door BJG »

Nee, je bent niet helemaal juist geïnformeerd ;)
In de sportstand wordt de vering stugger.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 580
Lid geworden op: 25 feb 2015 20:18
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Locatie: Achel (België)
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
in de sportstand merk je idd dat de vering iets stugger wordt, maar nog steeds erg comfortabel vind ik.

Ik vind de naam van die stand nog steeds overdreven. "sport-stand". :?

K had eigenlijk liever dat die stand de normale stand was en dat de normale stand van nu de "extra comfortstand" genoemd werd.
verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 mar 2007 19:50
Auto: C5 Tourer 2.0 Hdi 165 Exclusive Automaat
Opties: NG4, HiFI, LDWS, stoelverwarming, stoelmassage
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12874
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 129000
Kleur: Gris Haria
Locatie: Geldrop
Gebruikersavatar
C5club Fan
C5club Fan
Na bijna 5 jaar en 127000 km is nu ook rv aan de beurt. La is reeds na 1 jaar en 26000 km vervangen. Nu geeft de dealer aan dat de coulanceregeling niet bekend is en dus zeker geen garantie van 5 jaar en 200000 km. Ik ga met citroen-nl contact opnemen. Hebben jullie nog meer info over de mogelijke regeling?
C5 2.0 HDi 165 Tourer Exclusive Aut. 2012, voorheen 3x C5, 4x Xantia, BX en Visa
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 mar 2007 19:50
Auto: C5 Tourer 2.0 Hdi 165 Exclusive Automaat
Opties: NG4, HiFI, LDWS, stoelverwarming, stoelmassage
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12874
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 129000
Kleur: Gris Haria
Locatie: Geldrop
Gebruikersavatar
C5club Fan
C5club Fan
Contact gehad met Citroen NL, verlengde garantieregeling is niet bekend. Veercilinder is vervangen bij de dealer met een stukje goodwil van de dealer en Citroen NL.
C5 2.0 HDi 165 Tourer Exclusive Aut. 2012, voorheen 3x C5, 4x Xantia, BX en Visa
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Re: lekkende veercilinder

Bericht door Ccinq »

http://www.planete-citroen.com/forum/sh ... p?t=103970" onclick="window.open(this.href);return false;

Daar lees je er over. Is bij dealersin NL niet bekend blijkbaar ? Gaat dus over een bepaalde serie (ORGAnummers), max 5 jaar en minder dan 200.000 km. Heb je een latere ORGA dan vind PSA het wel best en mag je zelf dokken.
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Re: lekkende veercilinder

Bericht door JanSr »

Ook een bekend C6 euvel. Onvoorstelbaar dat Citroen na ruim 50 jaar plotseling lekkende veercilinders monteert.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Nou, de "lekzakken" zaten niet voor niets al onder overgrootmoeder DS en ID. ;)
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: lekkende veercilinder

Bericht door JW-C5 »

....en als er daar eentje van kapot ging, dan lag er een forse plas onder. En daarvan heb ik er wel een paar gehad :(
Tot 1965 was dat dan ook nog eens LHS, dat rooie spul.

Een ander punt van lekkage was de oude uitvoering van de HD-regelaar. Daarvan heb ik er ook eentje kapot gehad, zomaar opengescheurd.
Die zat aan de linkerkant van de motor, alles zat onder de LHM :shock:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 565
Lid geworden op: 29 apr 2009 11:33
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla
Locatie: Tollebeek
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Bij mij bleek (tijdens een - bijna - 90 Mm beurt) het hele LDS-reservoir lek. Het wordt vervangen.
L8r, Henk
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: lekkende veercilinder

Bericht door BJG »

JanSr schreef:Ook een bekend C6 euvel. Onvoorstelbaar dat Citroen na ruim 50 jaar plotseling lekkende veercilinders monteert.
Ik ben het met je eens dat het vreemd is dat na 50 jaar ineens problemen lijken te zijn met de veercilinders. Maar één en ander heeft te maken met de constructie van het hydraulische deel van de veercilinder die met ingang van de C6 en later de C5 III is gekozen. DWZ zonder retour. Dit betekent een behoorlijk ingrijpende wijziging in constructie en afdichting.

Veel (meest) voorkomende oorzaak van het lek raken van veercilinders én lds reservoirs is het heffen van de wagen in de rijstand, zonder de dop los te nemen. Natuurlijk voor de klant niet te achterhalen of dat ooit gebeurd is.
Bij een teveel aan LDS in het reservoir ontstaan dezelfde problemen reeds bij het in de laagste stand zetten van de wagen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Re: lekkende veercilinder

Bericht door JanSr »

GW-tje schreef:Nou, de "lekzakken" zaten niet voor niets al onder overgrootmoeder DS en ID. ;)
Totaal ander verhaal. Het oer hydropneumatisch systeem is een "bloedsomloop": Slagaders heen, aders terug. Alle bewegende delen van dat systeem lekten een beetje ten behoeve van de smering. De lekolie werd teruggevoerd.

Ja, en als je dan een slecht onderhouden systeem hebt, dan loop je het risico dat er ergens iets lekt.

De veercilinders van C6 en C5III hebben geen retour. Als daarvan de stangafdichting lekt kan je hem weggooien. Je kan die seals niet eens vervangen.

Het vreemde is dat deze cilinders het erggemakkelijk hebben: geen dwarskrachten of momenten te verduren.
Vergelijkt dat bijvoorbeeld met de McPherson veerpoten van BX, Xantia en XM, die eigenlijk nooit problemen gaven. Die hebben royale dwarskrachten te verduren en roteren ook nog bij het sturen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Plaats reactie