Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
C5club Rookie


Berichten: 21
Lid geworden op: 24 jul 2013 19:56
Auto: 2.0 HDIF Break Exclusive
Opties: Leer, Schuif-kanteldak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 229000
Kleur: zwart metalique
Locatie: Leeuwarden
Ik ben inmiddels 25.000 km. verder en nu is het weer gebeurd. D.w.z. Er is minder schade dan vorige keer maar weer is de helft van de aandrijving van de dieselpomp op de uitlaatnokkenas afgebroken. Kwam aan het licht toen er een nieuwe pomp gemonteerd ging worden. Alle stukken zijn gelukkig, zonder verdere schade te hebben aangericht, teruggevonden. Ik ben dit probleem op dit forum niet tegengekomen. Ben ik dus een ongeluksvogel dat mij dat voor een tweede keer gebeurt?
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Ik kan je geen bruikbaar antwoord geven, maar ik vind het wel erg lullig voor je........
Succes met je verdere acties........
Succes met je verdere acties........
Zeg maar André
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Volgens mij is hier meer aan de hand?
C5club Rookie


Berichten: 21
Lid geworden op: 24 jul 2013 19:56
Auto: 2.0 HDIF Break Exclusive
Opties: Leer, Schuif-kanteldak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 229000
Kleur: zwart metalique
Locatie: Leeuwarden
Ik heb verschillende slopers gebeld en het blijkt vaker voor te komen. Gebruikte nokkenassen zonder schade zijn zeldzaam.
Ik ga voor een nieuwe. Wordt wel weer een dure grap. Nieuwe dieselpomp, nokkenas, 4 nieuwe Michelins (heeft natuurlijk hier niets mee te maken) en arbeidsloon.
Vermoedelijk is de pomp vastgeslagen waardoor de aandrijving op de nokkenas is afgebroken. In ieder geval was de pomp versleten.
In ieder geval bedankt voor de steunbetuigingen.
Ik ga voor een nieuwe. Wordt wel weer een dure grap. Nieuwe dieselpomp, nokkenas, 4 nieuwe Michelins (heeft natuurlijk hier niets mee te maken) en arbeidsloon.
Vermoedelijk is de pomp vastgeslagen waardoor de aandrijving op de nokkenas is afgebroken. In ieder geval was de pomp versleten.
In ieder geval bedankt voor de steunbetuigingen.
Berichten: 4960
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Zo te lezen bezuinig je niet op het onderhoud of reparatie, een ander had de auto al lang naar de sloop gebracht 
Hoe vaak vervang je het brandstoffilter ?
Volgens de dieselspecialist waar ik kom, zijn de verstuivers en pomp van HDI motoren onverslijtbaar, mits het filter op tijd vervangen word en kwaliteitsbrandstof tanken, dus niet te vaak witte pomp.
Succes met de reparatie
Hoe vaak vervang je het brandstoffilter ?
Volgens de dieselspecialist waar ik kom, zijn de verstuivers en pomp van HDI motoren onverslijtbaar, mits het filter op tijd vervangen word en kwaliteitsbrandstof tanken, dus niet te vaak witte pomp.
Succes met de reparatie
C5club Rookie


Berichten: 21
Lid geworden op: 24 jul 2013 19:56
Auto: 2.0 HDIF Break Exclusive
Opties: Leer, Schuif-kanteldak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 229000
Kleur: zwart metalique
Locatie: Leeuwarden
Ach, als hij het doet is het wel erg lekker rijden. Inmiddels staat de teller op 310.000 dus er mag wat mij betreft wel eens iets aan mankeren. Ik moet wel toegeven dat ik even aan de sloop gedacht heb en aan een Volvo V70 maar ja, dat hobbelt zo. En met een andere C5 weet je weer niet waar je aan begint.................
Berichten: 4960
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Ja een HDI rijd zo lekker, dat je (dure) reparaties aan de auto snel vergeeft en vergeten ben
Ik heb serieus aan een Volvo gedacht, voordat ik de C5 kocht, maar ja een diesel en weinig km en dat binnen het budget wat ik had
Afgezien van het feit dat je helemaal opnieuw kan beginnen, heb nu kennis, gereedschappen en een netwerk voor Citroen.
Ik heb serieus aan een Volvo gedacht, voordat ik de C5 kocht, maar ja een diesel en weinig km en dat binnen het budget wat ik had
Afgezien van het feit dat je helemaal opnieuw kan beginnen, heb nu kennis, gereedschappen en een netwerk voor Citroen.
Berichten: 792
Lid geworden op: 24 aug 2008 00:44
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Locatie: Lekkerkerk
Contacteer:
Ik hoorde juist van een injector-specialist dat 2 ton voor injectors al heel wat is. Hij maakt het mee, vooral bij campers, dat de injectors al na 70 K vervangen moeten worden. Dit alles naar aanleiding van mijn trillende motor waarbij ik opmerkte dat mijn jongste injector pas 150 K oud was. Ik dacht ook dat een moderne injector voor het (auto-)leven is mits je goede brandstof tankt en het brandstoffilter op tijd vervangt. Ik tel nu mijn zegeningen met een oudste injector van intussen 199 K en geen een originele meer. Dat ook 4 ton mogelijk is heeft oa BJG bewezen.
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.


Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Tjaaa
Het is geen vergelijk maar de verstuivers van nu zijn wondertjes van techniek.
Ga maar na, meerdere inspuitingen per arbeidsslag met een druk die wel 5 keer hoger ligt dan een ouderwetse mechanische verstuiver van vroeger.
Eigenlijk toch logisch dat ze korter "leven" dan vroeger.
Hoewel ik erg goede ervaringen heb met de eerste generatie hdi'tjes.
(maar die gaan weer wat minder vaak open dan tegenwoordig met de piezo verstuivers)
Het is geen vergelijk maar de verstuivers van nu zijn wondertjes van techniek.
Ga maar na, meerdere inspuitingen per arbeidsslag met een druk die wel 5 keer hoger ligt dan een ouderwetse mechanische verstuiver van vroeger.
Eigenlijk toch logisch dat ze korter "leven" dan vroeger.
Hoewel ik erg goede ervaringen heb met de eerste generatie hdi'tjes.
(maar die gaan weer wat minder vaak open dan tegenwoordig met de piezo verstuivers)
Berichten: 4960
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Piezo verstuivers hebben inderdaad een kortere levensduur, als ze 200K halen is dat netjes.
En inderdaad wat je zegt wondertjes van techniek die hard moeten werken.
En inderdaad wat je zegt wondertjes van techniek die hard moeten werken.
Berichten: 517
Lid geworden op: 03 aug 2015 08:44
Auto: C5 Break Exclusive 2.2 Hdi
Opties: alle, behalve alarm en open dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10482
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235.000
Kleur: Gris Aluminium
Locatie: Zwolle
Die van m'n 206 hebben het zonder problemen 350k uitgehouden, dat was een 2.0 hdi 8 klepper. Voor zover ik kon beoordelen waren ze nog prima, motor toe draaide nog perfect, en amper roetpluimen als je hem eens op z'n staart trapte. Hoop dat de 2.2 hdi even betrouwbaar gaat zijn.
Berichten: 4960
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
De 2.0 HDI 8v is niet voorzien van Piezo verstuivers.
1.6 HDI en 2.2HDI hebben voor zover ik het weet ook normale verstuivers.
Heb ooit 2.2HDI verstuivers met 500K ervaring laten testen, volgens de dieselspecialist waren ze nog z.g.a.n.
1.6 HDI en 2.2HDI hebben voor zover ik het weet ook normale verstuivers.
Heb ooit 2.2HDI verstuivers met 500K ervaring laten testen, volgens de dieselspecialist waren ze nog z.g.a.n.
Berichten: 1254
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Het verbaasde mij dat je "slechts" een nieuwe kop monteerde. Je kan er op rekenen dat er metaalsplinters door het blok zwerven na zo'n incident. Zelf zou ik een andere motor hebben gescoord of de hele auto hebben ingeruild.lutewizzard schreef:Ik ben inmiddels 25.000 km. verder en nu is het weer gebeurd. Ben ik dus een ongeluksvogel dat mij dat voor een tweede keer gebeurt?
Een bejaarde C5 met 3 ton plus heeft nu eenmaal een zeer beperkte waarde in geld.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 792
Lid geworden op: 24 aug 2008 00:44
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Locatie: Lekkerkerk
Contacteer:
Volgens de al eerder aangehaalde injectorspecialist heeft ook de HDI 2.0 16V geen piezo-injectors. Voor wat betreft die campers ging het bijna altijd om Fiats en wie daar het inspuitsysteem voor levert is mij niet bekend of zou het toch weer Bosch/Siemens zijn?
Het probleem van de OP is voor mij overigens een raadsel. Het lijkt op het probleem van de oude VAG PD-diesels waarvoor je speciale VW 505.01 olie moest gebruiken om problemen met de nokaangedreven branstofpompen te voorkomen. Goed beschouwd kun je er het best synthetische olie voor gebruiken daar die de gehele VW 505.00 t/m 507.00 specs bestreken. Volgens VW zelf moet nu zelfs 0W-30 gebruikt worden.
Het probleem van de OP is voor mij overigens een raadsel. Het lijkt op het probleem van de oude VAG PD-diesels waarvoor je speciale VW 505.01 olie moest gebruiken om problemen met de nokaangedreven branstofpompen te voorkomen. Goed beschouwd kun je er het best synthetische olie voor gebruiken daar die de gehele VW 505.00 t/m 507.00 specs bestreken. Volgens VW zelf moet nu zelfs 0W-30 gebruikt worden.
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.


Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Fiat heeft voor de duidelijkheid de commonrail techniek uitgevonden en later het patent verkocht aan Bosch.
En ja...in een JTD zitten ook Bosch verstuivers.
En ja...in een JTD zitten ook Bosch verstuivers.




