V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 88
Lid geworden op: 19 mar 2008 19:47
Auto: C5 Tourer, Exclusive, 2.0i 16v
Opties: MyWay Navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12008
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 240000
Kleur: Suroit
Locatie: Den Haag
Wie helpt mij de goede richting op ?
Ik ga morgen eens op onderzoek uit en kan jullie hulp wel gebruiken.

Ik kom net thuis van een mei-vakantie uit frankrijk (La Roche sur Yon).
Aldaar merkte ik bij het optrekken bij een toerental tussen de 1500 en 2000 een raar roffelend geluid vanonder de motorkap komen. Het geluid klinkt blikkerig.
De airco stond toen aan. Nadat ik deze uit heb gezet was het een stuk minder.

Maar gedurende de "terug naar huis rit" is het ook aanwezig nu de airco uit staan.
Overigens terug zonder airco gereden.

Auto is :
Phase 1, 2.0, automaat uit 2004

Dit is wat ik al gecontroleerd heb :

Airco werkt. koelt als de beste.
Multiriem zwabbert niet. (is wel recentelijk vervangen / spanrol niet (had toen geen speling))
Als ik onder de auto luister met lopende motor, hoor ik niet direct een lekke uitlaat.
Olie is op pijl. 5w30 Total INEO ICS. (alle andere vloeistoffen overigens ook)
Lexia geeft geen storingen aan.

Het vreemde is dat het alleen rond een bepaalt toerental zit, erboven en eronder niets te horen....
En als er veel koppel is.... langzaam optrekken is dus minder geluid.

Ik was van plan om morgen maar eens onder de auto te duiken....
Wie heeft tips of heeft dit zelf ook al eens aan de hand gehad ?

Alvast dank voor genomen moeite !

Mvg,
Ramon
Groet,
Ramon

Visa 11RE, Visa Chrono, ZX 1.6i sx Break, C5 2.0i 16v exclusive break, C5 II-x7 2.0 Tourer
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Is het bij hoge belasting en laag toerental? Welke brandstof zit er in?

Je kunt je motorafdekplaat eens verwijderen en kijken of het verandert.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 88
Lid geworden op: 19 mar 2008 19:47
Auto: C5 Tourer, Exclusive, 2.0i 16v
Opties: MyWay Navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12008
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 240000
Kleur: Suroit
Locatie: Den Haag
Bedankt voor je reactie

Ja... hoge belasting laag toerental...
De benzine was de bekende franse sans plomb 95 e10

Andere is daar tegenwoordig moeilijk te verkrijgen.
Maar hier in het verleden al behoorlijk wat van verstookt zonder problemen.

Motordeksel is zeker het proberen waard ! Bedankt.

Gr. Ramon.
Groet,
Ramon

Visa 11RE, Visa Chrono, ZX 1.6i sx Break, C5 2.0i 16v exclusive break, C5 II-x7 2.0 Tourer
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
krukaspolie?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 88
Lid geworden op: 19 mar 2008 19:47
Auto: C5 Tourer, Exclusive, 2.0i 16v
Opties: MyWay Navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12008
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 240000
Kleur: Suroit
Locatie: Den Haag
Bedankt voor je reactie.

Krukaspoelie is inderdaad ook een kandidaat.
Dit dan omdat de bijschakeling van airco meer geluid geeft.

Maar hoe zie ik dat deze kapot is. De poelie schijnt een tussenlaag te hebben maar op foto is deze erg dun.
En ik zie bij bij het betreffende toetental deze niet slingeren.

Mvg
Ramon
Groet,
Ramon

Visa 11RE, Visa Chrono, ZX 1.6i sx Break, C5 2.0i 16v exclusive break, C5 II-x7 2.0 Tourer
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 88
Lid geworden op: 19 mar 2008 19:47
Auto: C5 Tourer, Exclusive, 2.0i 16v
Opties: MyWay Navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12008
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 240000
Kleur: Suroit
Locatie: Den Haag
Update :

BJG, Het gaat er verdacht veel naar uitzien dat de motorafdekplaat de boosdoener is.
Heb ik 1000km met geknepen billen gezeten voor een rammelend sierstuk op de motor.

Waar is de tijd gebleven dat wat er onder de motorkap zat alleen functioneel hoefde te zijn.... :smt089

Even de plaat eraf gehad en stukje gereden... weg was de blikkerige, wat eigenlijk dus een hardplastik rammel was.

Nu even uitvogelen hoe we dit gaan oplossen...

Ik zal morgen 'm nog wel even op de brug zetten om de onderkant te inspecteren.
Met name de krukaspoelie wil ik nog inspecteren.

Weet iemand waar je aan kan zien dat ie aan het overlijden / overleden is ?

Groet,
Ramon
Groet,
Ramon

Visa 11RE, Visa Chrono, ZX 1.6i sx Break, C5 2.0i 16v exclusive break, C5 II-x7 2.0 Tourer
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Het wordt hier redelijk duidelijk besproken, met plaatjes.....

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/228502/

Let op: alleen ter info........Er is nl ook iemand die het ding maar vastgelast heeft............ :mrgreen:
Zeg maar André
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 88
Lid geworden op: 19 mar 2008 19:47
Auto: C5 Tourer, Exclusive, 2.0i 16v
Opties: MyWay Navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12008
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 240000
Kleur: Suroit
Locatie: Den Haag
Hi André,

Wat vindt jij van dat vastlassen ?
Nieuw begint die poelie bij zo'n € 80,-

Groet,
Ramon
Groet,
Ramon

Visa 11RE, Visa Chrono, ZX 1.6i sx Break, C5 2.0i 16v exclusive break, C5 II-x7 2.0 Tourer
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Zie mijn postings in dat draadje.
Als die demping niet nodig zou zijn had PSA dat allang wegbezuinigd.
Die letten op elke cent die ze kunnen besparen, en hier zouden dat heel wat centen zijn :idea:

Ik meen me ook te herinneren dat C5HDI110 een keer een exemplaar zonder demping gemonteerd heeft. Dat liep toen niet zo goed af.........

Oftewel, gewoon netjes vervangen, zou ik zeggen.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 88
Lid geworden op: 19 mar 2008 19:47
Auto: C5 Tourer, Exclusive, 2.0i 16v
Opties: MyWay Navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12008
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 240000
Kleur: Suroit
Locatie: Den Haag
Bedankt voor je advies....

Wat zou je dan kiezen ?
Een origineel onderdeel of zou imitatie ook volstaan ?

Groet,
Ramon
Groet,
Ramon

Visa 11RE, Visa Chrono, ZX 1.6i sx Break, C5 2.0i 16v exclusive break, C5 II-x7 2.0 Tourer
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
In ieder geval nooit vastlassen....

Hier zijn ze er vanaf 45 euro.........
Alleen even kijken of het dezelfde is, er zijn er met een centrale bout en met vier kleinere boutjes.

http://www.besteonderdelen.nl/auto-merk ... ijven.html
Zeg maar André
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 88
Lid geworden op: 19 mar 2008 19:47
Auto: C5 Tourer, Exclusive, 2.0i 16v
Opties: MyWay Navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12008
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 240000
Kleur: Suroit
Locatie: Den Haag
Heren,

Dank alvast hiervoor...
Ga morgen op de brug eens kijken naar de poelie.

Groet,
Ramon
Groet,
Ramon

Visa 11RE, Visa Chrono, ZX 1.6i sx Break, C5 2.0i 16v exclusive break, C5 II-x7 2.0 Tourer
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4960
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
JW-C5 schreef:Ik meen me ook te herinneren dat C5HDI110 een keer een exemplaar zonder demping gemonteerd heeft. Dat liep toen niet zo goed af.........
Ja op mijn Xantia HDI, door een typ-foutje kreeg ik een enkel dempende ipv dubbel dempend :?
Dat liep maar net goed af, de D-Riem brak nog net niet.
De nieuwe D-riem die er net op zat, nieuwe spanrollen multie-riem en dynamo, gingen allemaal kapot.

@Buddy72, Kijk even op auto-onderdelen24.nl, zoek mbv het originele artikel nr., er is vast wel een poellie van SKF.
Zoals ik ze van SKF heb gezien, lijken dat gewoon de originele te zijn, maar dan goedkoper dan bij de dealer.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 88
Lid geworden op: 19 mar 2008 19:47
Auto: C5 Tourer, Exclusive, 2.0i 16v
Opties: MyWay Navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12008
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 240000
Kleur: Suroit
Locatie: Den Haag
Even een update....

Ondertussen zijn de krukaspoulie en de motordeksel allebei genoteerd als NIET de oorzaak van het geluid.

Wat me laatst opviel was dat bij achteruit rijden het geluid sneller (met minder gas) en harder klinkt dan vooruit.
M.a.w. het heeft iets te maken met het draaien van het blok t.o.v. de carroserie.

Ik heb ook naar de motorsteunen gekeken. Daarvan vindt ik het zwarte armpje dat links aan motorsteun zit veel speling hebben maar tevens lastig te beoordelen of deze gescheurd is. De as zit namelijk nog wel netjes in het midden.
Omdat ik de bodemplaat nog niet heb verwijderd weet ik niet of er onder de bak ook nog een steun zit.
Ik vind het ook lastig om te bepalen op onderdelenwebshops welke steun waar hoort.
De pot met een draadeind bovenop zit overduidelijks links. Ik neem dan aan dat de pot met gat rechts moet.
Dat armpje wordt bv wel aangeboden voor een ph1 maar omschreven als 11cm terwijl hij op de auto echt as tot as zeker 19cm is. Op andere sites zie dan weer alleen de bus staan maar het rubber deel waar de arm vastzit aan de carroserie wordt niet aangeboden.

Wie heeft raad ? Kan het geluid ook van een of meer defecte motorsteunen komen ?
Groet,
Ramon

Visa 11RE, Visa Chrono, ZX 1.6i sx Break, C5 2.0i 16v exclusive break, C5 II-x7 2.0 Tourer
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Is het niet handiger om een monteur even te laten kijken?
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Plaats reactie