Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.
Hydropneumatische vering versus luchtvering
Auteur |
Bericht |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
Eerlijk? er zijn er bij die beter rijden dan onze HP Bedenk wel dat het systeem wat storingsgevoeliger is vooral bij vorst
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
18 apr 2016 22:06 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
Ooit in een test een Mercedes S met luchtvering tegen een C6 gezien. De Mercedes werd nog iets beter beoordeeld.
Vooral omdat Mercedes iets beter in staat is om comfort te verenigen met scherp sturen. (relatief dan he)
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
19 apr 2016 11:43 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33400 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
Dat mag dan ook wel, een Mercedes S klasse kost een flink paar euro's meer !!
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
19 apr 2016 12:47 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
De nieuwe E-klasse heeft dat veersysteem nu ook, optioneel. Daarover las ik in AMS een lovend verhaal, in een vergelijktest met de Audi 6 en de BMW 5 serie. Al met al is het daar wel een zeer complex systeem, met heel veel elektronica en luchtveren achter die drie kamers hebben. Die worden met magneetventielen in-/uitgeschakeld om op die manier ook snel de veerstijfheid te kunnen regelen. Voorts "AMVAR" dempers, uiteraard Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
19 apr 2016 12:54 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33400 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
Dat geloof ik graag ! Ik hou het voorlopig lekker bij een HP voiture
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
19 apr 2016 13:06 |
|
|
kos
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 11 feb 2008 23:11 Berichten: 735
Auto: C5 Tourer Exclusive 2.0Hdi 163pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: Rouge Sanguine
Naar boven
|
Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
Heb voor mijn huidige C5 een BMW 5 touring gehad met achteraan luchtvering. Qua comfort kon die absoluut niet tippen aan dat van een bollenwagen!
_________________ C5 2.0 Hdi Tourer Exclusive 163pk (bouwjaar 2010) BMW 520d Touring 209pk (bouwjaar 2008) C5 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 2002) Xantia 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 1999) BX Gti 16V 158pk (bouwjaar 1991)
|
19 apr 2016 23:58 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
Die luchtvering was er niet voor het comfort. De bedoeling daarvan was om de Touring bij belading ten naaste bij horizontaal te houden.
Zeker in díe tijd was de 5 serie niet getrimd op comfort, "Fahrvergnügen" was primair, sportief kunnen rijden/scheuren dus. Tegenwoordig wordt daar wat anders tegenaan gekeken, ook een BMW 5 serie is nu redelijk comfortabel.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
20 apr 2016 00:04 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
JW-C5 schreef: In een Citroën Document over de Xantia, uitgegeven bij de introductie in 1993 lees ik dat de eigenfrequentie van de vering achter bij belasting toeneemt van 0,76 naar 0,96 Hz bij de HP uitvoering. Bij de HA2 is dat van 0,68 naar 0,83 Hz in de gewone stand, en van 0,86 naar 1,10 Hz in de stand stug. Ik ben er nog even ingedoken. Zonder er heel gedetailleerd op in te gaan kan ik zeggen dat de afgeveerde eigenfrequentie van HP inderdaad verandert bij belading. Dit heeft te maken met volumeverandering van de stikstof in de bol bij belading, waardoor ook de druk stijgt. Dus zoals zo vaak heeft JW weer eens de juiste info opgescharreld. Bij luchtvering blijft het volume wel constant, daardoor valt de druk tegen de massa weg in de formule en blijft de eigenfrequentie constant zoals ik reeds eerder poste.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
24 apr 2016 12:27 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
Mooi dat je dat gevonden hebt Wat ik me nog wel afvraag is hoe het zit met de eigenfrequentie van de onafgeveerde massa. Verandert die ook bij belading, en dus hogere druk in de veerbol? Ik veronderstel van wel...... Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
24 apr 2016 13:28 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
De onafgeveerde massa kun je eigenlijk beschouwen als een massa ingeklemd tussen twee veren. De onderste veer is de band, de bovenste veer de veerbol. Aangezien de veerconstante van de veerbol verandert zal inderdaad de eigenfrequentie van de onafgeveerde massa ook veranderen bij belading.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
24 apr 2016 13:40 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
....en daarmee gaat dan de eigenfrequentie van de onafgeveerde massa omhoog, toch?
Daaruit kun je ook zien wat de dempers allemaal moeten kunnen. Die moeten de afgeveerde massa in toom houden, uiteraard. Maar ook die op een veel hogere frequentie dribbelende/stuiterende onafgeveerde massa.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
24 apr 2016 13:55 |
|
|
SaXoKe
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 25 feb 2015 21:18 Berichten: 580 Woonplaats: Achel (België)
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Naar boven
|
Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
hierboven werd verteld dat bij de BMW 5 touring de luchtvering diende om de achterkant op nivo te houden. (eerder een nivo regeling dan een vering eigenlijk). Was dat bij de vorige C4 Picasso Exclusive ook niet zo? Dat die "luchtvering" enkel diende om de hoogte van de achterkant gewoon in beladen toestand op de juiste hoogte te houden? Ook zat er bij die Picasso achter in de kofferbak een knopke om de hoogte handmatig aan te kunnen passen, om bvb iet in of uit de kofferbak te laden.
_________________ verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939 heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906 restauratieproject: 2CV4 Special 1973 Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF www.tom-thijs.be
|
24 apr 2016 18:51 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
Klopt, dat was de achtergrond van die luchtballen achter bij de C4P.
Of daar zo'n knopje in zit/zat, zoals de C5 Break dat heeft, dat weet ik niet.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
24 apr 2016 19:02 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
Het doel was inderdaad om een constante wagenhoogte te behouden. Punt bij luchtvering is dat door de constante wagenhoogte de schokbrekers steeds in hetzelfde werkgebied zitten, en dus anders moeten functioneren dan normale schokbrekers. Daarbij komt ook nog eens dat door belading heftigere bewegingen ontstaan. Niet door de eigenfrequentie, want die blijft gelijk door de luchtvering, maar wel nemen de krachten toe door het hogere gewicht.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
24 apr 2016 19:42 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4547 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
exroosje schreef: Ooit in een test een Mercedes S met luchtvering tegen een C6 gezien. De Mercedes werd nog iets beter beoordeeld.
Vooral omdat Mercedes iets beter in staat is om comfort te verenigen met scherp sturen. (relatief dan he) Een paar jaar geleden heb ik een lange rit als bijrijder in een Mercedes S, met luchtvering, meegemaakt. Na 5 uurtjes was ik kotsmisselijk, totaal niet te vergelijken met HP vering, was een genot na afloop toen ik in mijn Xantia stapte. HP vering strijkt de on-effenheden mooi glad, de S-klasse probeert dat ook maar bij korte oneffenheden zoals ribbels is het vooral nastuiteren.
|
25 apr 2016 08:02 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|