Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club Rookie


Berichten: 31
Lid geworden op: 04 nov 2015 17:38
Auto: C5 Break Exclusive 2.2HDi Automaat
Opties: JBL, LDWS, Glazen zonnedak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10544
Productienummer: 10123
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 332000
Kleur: Canache
Mijn 2.2HDi Heeft een variatie op het verbruik bij een zeer constante belasting. Denk aan rijden op een 80km weg die compleet vlak is. Vooral omdat ik vind dat de motor een paar km verder zou moeten komen op een liter vraag ik mij af wat er aan de hand kan zijn. Recentelijk is door de dealer de turbo vervangen, swirl-klep gangbaar gemaakt, inlaat traject schoongemaakt etc. Hij had dit gedrag ook al voor de oude turbo het begaf. Ondertussen is de situatie dus veel beter maar dit puntje wil ik nog verder onderzoeken. Natuurlijk kan wind of zo een factor zijn, maar ik zie dat het verbruik van bijvoorbeeld 1:19 terugvalt naar 1:14 op dezelfde weg zonder veranderingen. Dat is meer dan een variatie door wind. Mijn C5 III reedt op diezelfde weg met een veel constanter verbruik. (maar dat was lease en ik ben opgehouden om de overheid te sponsoren met mijn zakelijke verbruik)
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Voor mijn gevoel wordt er door de ecu exact uitgerekend hoeveel brandstof er in elke cilinder gespoten moet worden voor een juiste mengselregeling afhankelijk van de belasting en voor de juiste acceleratie/deceleratie om de motor netjes rond te laten lopen. Hierbij wordt informatie van toerental, nokkenaspositie en de verstuivers, etc. verwerkt. Als de variatie in verbruik dusdanig groot is, zou ik allereerst de verstuivers eens laten testen.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
wat was er juist stuk aan de oude turbo?
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Wat is je gemiddelde verbruik ??
Een 2.2 met automaat is niet een zuinig type ! Met 1 op 13 mag je blij zijn ....
Een 2.2 met automaat is niet een zuinig type ! Met 1 op 13 mag je blij zijn ....
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
En is het verbruik wat je op de boordcomputer afleest of wat je daadwerkelijk aan de pomp hebt gemeten?
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Precies, want dat de boordcomputer schommelt is niet vreemd ,....
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

C5club Rookie


Berichten: 31
Lid geworden op: 04 nov 2015 17:38
Auto: C5 Break Exclusive 2.2HDi Automaat
Opties: JBL, LDWS, Glazen zonnedak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10544
Productienummer: 10123
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 332000
Kleur: Canache
Willy, de oude turbo lekte al een poos olie in het inlaattraject. Hij begaf het vrij plotseling. Ookzaak bleek later o.a.ook het kapotte filter in de banjobout.
De gegevens zijn die van de boordcomputer, waarbij die van de C5 III veeel beter bleek te werken. Op de lange afstand haal ik wel 1:14 bij 128 op de cruisecontrol.
De gegevens zijn die van de boordcomputer, waarbij die van de C5 III veeel beter bleek te werken. Op de lange afstand haal ik wel 1:14 bij 128 op de cruisecontrol.

C5club Rookie


Berichten: 33
Lid geworden op: 19 dec 2006 22:35
Auto: C5 3.0 V6 exclusive break
Opties: pack JBL
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 199000
Kleur: gijs met.
Locatie: Marssum
Het wisselend verbruik zou ook veroorzaakt kunnen worden door het roetfilter. Als deze bijna verzadigd vind er vaker een regeneratie plaats waardoor op die momenten het verbuik hoger is.
Groet, Jeroen
Groet, Jeroen
Jeroen Busser, C5 Ph2 2.0 16v exclusive break
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Het verbruik is een berekening van inspuittijd x raildruk x toerental. Dus een indicatie van de belasting van de motor. Die zal zeker op de cruisecontrol voortdurend variëren. Het ligt aan de refresh frequentie van je boordcomputer wat je daar van te zien krijgt.
Dit geeft ook al aan dat een kleine afwijking met een hele grote factor wordt vermenigvuldigd. Reden waarom boordcomputers het verbruik niet nauwkeurig aangeven.
Ook regeneratie van een roetfilter zorgt voor een hoger verbruik inderdaad.
Dit geeft ook al aan dat een kleine afwijking met een hele grote factor wordt vermenigvuldigd. Reden waarom boordcomputers het verbruik niet nauwkeurig aangeven.
Ook regeneratie van een roetfilter zorgt voor een hoger verbruik inderdaad.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website