Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Erg interessant verhaal.
Waar ik echter het meest benieuwd naar ben hoe de klepstoters van de 1.8 verschillen van het 2.0-exemplaar. Die zouden immers als alternatief of modificatie gemonteerd zijn of worden waarna de problemen verholpen zouden moeten zijn. Als ik het goed begrepen heb dan werden de 1.8 klepstoters zelfs van af een bepaald organummer standaard op de 2.0 gemonteerd. Kan iemand dat bevestigen en weet iemand dan dat organummer? Ben benieuwd.
Dank JW. Geeft grotendeels antwoord op mijn vragen.
Alleen de vraag blijft over waar de verschillen tussen de 1.8 en 2.0 klepstoters uit bestaan. Is dat iemand bekend of heeft iemand een plaatje dat het illustreert?
Met vriendelijke groet
Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Met vriendelijke groet
Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hallo JW,
Wij hebben de C5 bij kilometerstand 15.000 gekocht en toen laten verversen
bij 24.000 km duurde het iets langer voordat de klepstoters allemaal gevuld waren.
1 klepstoter bleef aanmerkelijk langer tikken.
De garage heeft een olie reiniger toegevoegd en na de proefrit de olie ververst met synthetische olie.
Probleem opgelost.
Bij 30.000 km is er onbedoeld weer minerale olie in de motor gedaan. na een paarduizend kilometer duurde het weer langer voordat het tikken over was.
Weer voortijdig laten verversen met synthetische olie en tot heden is het tikken binnen en paar tienden van een seconde over.
Ik moet opmerken dat de auto soms een maand niet van zijn plek komt.
Laatst gebruikte ik de C5 2 dagen achter elkaar en bleef de ochtend start zonder lawaai.
Synthetische olie is in koude toestand dun vloeibaarder. Ik denk dat dit het vullenvan de klepstoter bij een koude motor helpt.
De olie wordt ververst bij 15.000 km of 2 jaar. Er is de afgelopen 3 jaar in totaal nog geen 10.000km mee gereden.
Ik heb een 2 liter uit 2006, en mijn ervaring is dat het heel veel uitmaakt hoe hoog het oliepeil is. Bij helemaal vol geen geratel, bij bijna onderaan de peilstok is het elke ochtend -even- raak. Bijvullen tot max. (met volsyntheet) en het is meteen weg de volgende dag.