C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2013 16:27
Auto: C5 Ph3 tourer 1.6hdif
Opties: Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11676
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 213000
Kleur: Zwart
Locatie: Baarn
Sinds een paar dagen af een toe een stotterende of afslaande motor.
Foutmelding: "storing emissiesysteem"

De auto rijdt verder goed.

Vandaag met een diagbox uitgelezen: 3 storingen
=====
P1461 Kopiesignaal stand elektroklep EGR
Status Permanente storing
Eigenschappen van de storing Afwijking verplaatsing van de klep of niet ingeleerd
Lijst van de verbonden variabelen
Inlaatluchttemperatuur 042 °C
Koelvloeistoftemperatuur 048 °C
Relatieve stand EGR-klep 058 %
Status EGR-klep 2706 mV
Accuspanning 12.75 V

=====

P1166 Brandstofdrukregeling
Eigenschappen
Oorzaak Lokaal
Status Interval .
Eigenschappen van de storing Maximum raildruk overschreden
Lijst van de verbonden variabelen
Motortoerental 1799 tr/min
Dieseldruk 1780 Bar
Drukbegrenzing brandstof 1082 Bar
Opbrengst pomp 0 Mm³/ s
Spanning opbrengstregelaar brandstof 0941 mV
1 of 4 31-8-2015 10:48

=====

P0193 Signaal brandstofdruk
Eigenschappen
Oorzaak Lokaal
Status Interval .
Eigenschappen van de storing Kortsluiting naar plus of onderbreking in circuit of te hoge waarde
Lijst van de verbonden variabelen
Motortoerental 1735 tr/min
Spanning sensor brandstofdruk 4922 mV
Dieseldruk 0816 Bar
Opbrengst geïnjecteerde brandstof 000 mg/slag
Status motor Motor in werking

=====

De EGR storing lijkt me niet zo relevant, want de egr klep is afgesloten en uitgeprogrammeerd.

Zaterdag de melding gereset met een obd2 elm327 interface.
Vandaag kwam hij weer terug (na stotteren en uitvallen van de auto).

Daarna de melding met een diagbox gereset en daarna een paar km gereden. De melding kwam (nog) niet terug.

Ik vermoed dat hij wel weer terug zal komen.
Iemand een idee wat er aan de hand ?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
In diverse draadjes is geschreven dat de 1.6 HDi problemen krijgt met het afdoppen van de EGR.
Dus toch wél als mogelijke oorzaak?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2013 16:27
Auto: C5 Ph3 tourer 1.6hdif
Opties: Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11676
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 213000
Kleur: Zwart
Locatie: Baarn
Ik vermoed dat het niet door afdoppen van de egr komt.
Dat is eind 2014 gedaan en sindsdien liep hij prima. Hij loopt zelfs veel soepeler sinds dat is gebeurd. Met name in de lage toeren.

Deze melding stond toen ook al in.

De twee andere meldingen over de brandstof stonden er toen niet in.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Dan is er dus ergens een probleem in de brandstofgalerij. Probleem met lagedruk -of hogedrukpomp of een sensor die buiten bereik gaat.

Willy4 zou zeggen: "is uitlezen met Diagbox." :smt203
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Zekers, Willy4 schrijft dat vaak, terecht :smt023

Maar als ik de openingspost zo lees is dat al wel gedaan, toch?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2013 16:27
Auto: C5 Ph3 tourer 1.6hdif
Opties: Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11676
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 213000
Kleur: Zwart
Locatie: Baarn
Klopt ... hij is uitgelezen met een diagbox. De output staat in het bericht.

@gw-tje: nadat jij 'm vorig jaar met de lexia hebt uitgelezen heb ik zelf een diagbox bij de Chinees gehaald om ' uit te lezen.

Nu is de vraag: wie kan interpreteren wat daar staat en of er een simpele oplossing is
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
fouten wissen en terug rijden,dan terug uitlezen
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 233
Lid geworden op: 03 nov 2011 16:16
Auto: C4 PT130 Shine
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 48000
Kleur: Orange Pulse Nacre Metallic
Locatie: Alkmaar
Heb hetzelfde gehad meteen berlingo 1.6 HDI uit 2008, bleek de raildruksensor te zijn.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Zou een luchtbel in het hogedruk systeem dit kunnen veroorzaken?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
d-super schreef:Heb hetzelfde gehad meteen berlingo 1.6 HDI uit 2008, bleek de raildruksensor te zijn.
dat vermoed ik ook hier,maar gewoonlijk is die sensor niet goedkoop
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2013 16:27
Auto: C5 Ph3 tourer 1.6hdif
Opties: Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11676
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 213000
Kleur: Zwart
Locatie: Baarn
De foutmelding is sinds vorige week na resetten met de diagbox verdwenen en niet meer terug gekomen.

Vrijdag sloeg de motor vrijwel direct na het starten af. De wegenwacht heeft 'm ontlucht waarna hij weer liep. Iemand een idee waar de lucht vandaan komt ?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Schuimende brandstof?
Dat kan je krijgen als deze te heet wordt.
Dat kan dan weer komen door bijv. te laag brandstofniveau slechte hd pomp of slechte brandstof.

Aanname hier is wel dat de opvoerpomp in de tank zit. Ik ken de ph3 niet.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2013 16:27
Auto: C5 Ph3 tourer 1.6hdif
Opties: Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11676
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 213000
Kleur: Zwart
Locatie: Baarn
Opgelost door de garage.
Het bleek een slechte stekkerverbinding te zijn op de druksensor, waardoor die de boel in de war schopte.

De egr melding had er niets mee te maken. Die is wel stuk, maar ook uitgeschakeld.
Plaats reactie