C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 jul 2013 19:56
Auto: 2.0 HDIF Break Exclusive
Opties: Leer, Schuif-kanteldak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 229000
Kleur: zwart metalique
Locatie: Leeuwarden
C5club Rookie
C5club Rookie
Hallo mede citrofielen!

Mijn C5 2.0 HDIF heeft de geest gegeven (natuurlijk in Frankrijk!). :smt089
Na repatriëring blijkt dat de distributieriem stuk is. Aantal tanden er af ter hoogte van de krukas. Compressie is nagemeten en is gelukkig nog prima. De nokkenasketting lijkt hier en daar wat blauw te zijn. Verder valt op dat de nokkenassen nogal versleten zijn. Aan de zijkanten van de nok is een opstaand randje voelbaar. De nokkenassen worden morgen gedemonteerd om goed te kunnen zien wat er verder aan de hand is. Het lijkt er op of er onvoldoende smering is geweest. De oliepomp werkt in ieder geval wel. De nokkenassen zijn draaibaar maar lopen erg zwaar. Is iemand bekend met dit probleem? :smt198 :smt198
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Dit is niet een bekend probleem.
Wel kan doordat er te vaak wordt geregenereerd olieverdunning optreden. Dat is vaak het probleem bij nokkenasslijtage.
Dat te vaak regenereren kan dan weer een heel aantal oorzaken hebben.
Ik zou allereerst heel goed (laten) kijken of de olie verdund is met diesel.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 jul 2013 19:56
Auto: 2.0 HDIF Break Exclusive
Opties: Leer, Schuif-kanteldak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 229000
Kleur: zwart metalique
Locatie: Leeuwarden
C5club Rookie
C5club Rookie
Bedankt voor je reactie. :smt193 Ik snap niet dat regenereren van het roetfilter problemen kan geven met de motorolie. Of bedoel je iets anders met regenereren?
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ja dat bedoel ik.
De na-inspuiting tijdens regenereren condenseert gedeeltelijk op de cilinderwand omdat deze niet in de zuigerholte wordt gespoten (de zuiger is immers al voorbij BDP).
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 jul 2013 19:56
Auto: 2.0 HDIF Break Exclusive
Opties: Leer, Schuif-kanteldak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 229000
Kleur: zwart metalique
Locatie: Leeuwarden
C5club Rookie
C5club Rookie
Inmiddels is de auto weer klaar.
Er was een gedeelte van een nokkenas afgebroken. Het gedeelte dat de dieselpomp aandrijft.
Een gedeelte is bekneld geraakt tussen nokkenas en nokkenaslagerdeksel. Heet dat zo? Zie foto
Een aantal uimelaars gebroken, 1 ervan was al langere tijd kapot. De rol lag eruit en de desbetreffende nok is afgesleten.
Ik heb bij Bart Ebben een sloopkop compleet gekocht, afgeperst en gevlakt en alles is weer gemonteerd.
Ik voeg wat foto's bij van de beschadigde onderdelen.
Het enige dat me dwarszit is dat de motor een tikje onregelmatig loopt, net of een cilinder niet helemaal meedoet.
Hij lijkt echter wel voldoende vermogen te hebben.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Goede oplossing!
Dit lijkt mij geen zaak van onvoldoende smering of olieverdunning, maar een mechanisch probleem met de tuimelaar die geresulteerd heeft in gevolgeschade.

Loopt de motor onregelmatig bij alle toerentallen/belasting? Of alleen stationair?
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 jul 2013 19:56
Auto: 2.0 HDIF Break Exclusive
Opties: Leer, Schuif-kanteldak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 229000
Kleur: zwart metalique
Locatie: Leeuwarden
C5club Rookie
C5club Rookie
Bedankt voor het meedenken. :smt038
Ik merk het alleen stationair. Je hoort het dan ook in de uitlaat.
Hij rijdt verder prima maar ik wil er graag zeker van zijn dat alles goed zit.
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 84
Lid geworden op: 15 aug 2013 13:08
Auto: c5 break phase 2.0 HDIF Exclusive
Opties: Electrisch panoramadak, alarm, afneembare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 278000
Kleur: metallic grijs
Locatie: Eemnes
C5club Fan
C5club Fan
Reed de auto nog met de eerste riem rond? Die van mij heb ik voor de zekerheid bij 225000 laten vervangen.
Autohistorie: Citroën 2CV4 18 pk b.j.'71, 2CV6 26 pk b.j.'76, Lada 1500 station LPG b.j.'79 , Mitsubishi Galant 1600 Wagon LPG onderbouw b.j.'85, Renault Nevada 1,7TL LPG onderbouw b.j.'92, Peugeot 406 HDI SV Break b.j.'99.

Huidige motor: Honda Sevenfifty 1996
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 jul 2013 19:56
Auto: 2.0 HDIF Break Exclusive
Opties: Leer, Schuif-kanteldak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 229000
Kleur: zwart metalique
Locatie: Leeuwarden
C5club Rookie
C5club Rookie
De riem was al eerder vernieuwd bij plm. 200.000 km. en behalve het stuk waar de vertanding er af was was hij duidelijk nog in een goede staat. De tekst op de buitenkant was nog heel goed te lezen. Bovendien was de riem overduidelijk niet de oorzaak maar wel een van de treurige gevolgen.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Of hij stond te slap en is een paar tanden versprongen?
Of roep ik weer eens iets onmogelijks? :D
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Kijkend naar de plaatjes en de analyse dat er iets heeeeel erg misgegaan is met één van de tuimelaars waardoor de nokkenas zwaar ingesleten is, kun je dat als oorzaak gevoeglijk uitsluiten.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 jul 2013 19:56
Auto: 2.0 HDIF Break Exclusive
Opties: Leer, Schuif-kanteldak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 229000
Kleur: zwart metalique
Locatie: Leeuwarden
C5club Rookie
C5club Rookie
De nokkenas is vastgelopen doordat een van de afgebroken delen klem zat. tussen de as en het huis. Op deze foto kun je zien waar het stuk gezeten heeft.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Zeer helder!

Om inzicht te krijgen in het onregelmatige lopen stationair zou je nog eens kunnen (laten) kijken naar de aanpassing per verstuiver met een tester.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 jul 2013 19:56
Auto: 2.0 HDIF Break Exclusive
Opties: Leer, Schuif-kanteldak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 229000
Kleur: zwart metalique
Locatie: Leeuwarden
C5club Rookie
C5club Rookie
Had ik ook al bedacht. Ga ik volgende week zeker doen!
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 okt 2010 21:59
Auto: Break 2.0 Hdif ligne business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 314000
Kleur: Gris Fer
Locatie: 074
C5club Rookie
C5club Rookie
Dit verhaal lijkt grotendeels op mijn ervaring met deze motor. Zie:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=15329" onclick="window.open(this.href);return false;

Het garagebedrijf ging er destijds van uit dat probleem ontstaan was bij het breken van de ketting, maar het zou natuurlijk ook zomaar kunnen dat eerst tuimelaar het begeven heeft. Als dan een nokkenas "vastloopt" is de kans heel groot dat de ketting breekt. Als gevolg daarvan kan ook de distributieriem niet verder terwijl de krukas nog draait en daarbij dan de tanden van de distributieriem afschraapt.

Ik heb destijds dat draadje niet meer aangevuld, maar helaas na nog geen 300 km liep de motor opnieuw vast. Nu bleek dat er twee kleppen waren losgeschoten/afgebroken. Die lagen in de cilinder op de zuiger. Het garagebedrijf en de leverancier van de gereviseerde kop hebben geprobeerd er achter te komen wat er was mis gegaan. Uiteindelijk is de motor gedemonteerd en is door het revisiebedrijf (leverancier van de kop) het onderblok nagekeken (o.a. cilinder vervangen) en de kop weer vervangen. Het garagebedrijf heeft daarna de motor opnieuw ingebouwd. Inmiddels een jaar en 12000 km (probleemloos) verder.
Plaats reactie