Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
C5club Rookie


Berichten: 20
Lid geworden op: 07 apr 2013 11:41
Auto: C5 Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 135000
Kleur: donkerzwart
Ik heb een tijdje geleden ook de multiriem van mijn C5 benzine 2.0 l 16 v PH2 vervangen.
multiriem is de korte versie.
De oude was geknapt en lag los over de motor heen, dus die was gemakkelijk te verwijderen.
vervolgens een extender uit een ratelset gepakt en het ene uiteinde hiervan op de dynamo en het andere uiteinde op het spatbord gelegd.
2 grote tie raps aan elkaar over de extender en om de spanrol gelegd, en aangetrokken zodat de spanrol omhoog komt, dan heb je genoeg ruimte om de multiriem te kunnen plaatsen.
Het is te doen op deze manier.
Hopelijk heeft iemand hier iets aan.
groeten
Freddie
multiriem is de korte versie.
De oude was geknapt en lag los over de motor heen, dus die was gemakkelijk te verwijderen.
vervolgens een extender uit een ratelset gepakt en het ene uiteinde hiervan op de dynamo en het andere uiteinde op het spatbord gelegd.
2 grote tie raps aan elkaar over de extender en om de spanrol gelegd, en aangetrokken zodat de spanrol omhoog komt, dan heb je genoeg ruimte om de multiriem te kunnen plaatsen.
Het is te doen op deze manier.
Hopelijk heeft iemand hier iets aan.
groeten
Freddie
C5club Newbie


Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jan 2015 21:22
Auto: C5 Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
Kleur: Blauw
Locatie: Oudheusden
Beste sleutelaars,
Hebben jullie nog tips? Ik word er helemaal simpel van. Ik krijg de riem er net niet om heen. Met alle kracht krijg ik de spanrol helemaal terug gedraaid zoals omschreven door TS. Het lukt me vervolgens niet om de riem op zn plaats te krijgen.
Hebben jullie nog tips? Ik word er helemaal simpel van. Ik krijg de riem er net niet om heen. Met alle kracht krijg ik de spanrol helemaal terug gedraaid zoals omschreven door TS. Het lukt me vervolgens niet om de riem op zn plaats te krijgen.
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Beste funky;
Check of je wel de juiste (lengte) hebt en zo ja of je hem er correct op legt (route langs de verschillende rollen en poelies)
Succes.
Check of je wel de juiste (lengte) hebt en zo ja of je hem er correct op legt (route langs de verschillende rollen en poelies)
Succes.
C5club Rookie


Berichten: 25
Lid geworden op: 06 jun 2015 14:47
Auto: Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 239785
Kleur: blauw
yes dit zocht ik ben wel met iets groters bezig maar dit is al weer klaar 
V.I.P.


Berichten: 34
Lid geworden op: 23 sep 2010 11:44
Auto: C5 Break 2.0I 16V AL4 ‘01, C5 Break 2.0I 16V AL4 exclusive ‘02
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 275000
Kleur: Grijs
Locatie: Krimpen aan de Lek
Heb afgelopen week lager rechter draagarm vernieuwd. 1ste keer bij 120.000km en nu bij 275.000km. Beide keren doordat de vering een krakend geluid gaf, bij het stabiliseren van de hoogte. Lager voledig in puin.
Tevens nieuwe remschijven, klauwen en blokken gemonteerd.
Wil nu de multiriem vervangen vanwege piepgeluiden.
Hoeveel km gaan de lagers van de dynamo, aircopomp, steunwiel en spanrol mee.
Is hier iets zinnigs over te zeggen, wat zijn jullie ervaringen.
Wat is de beste manier om deze lagers te controleren voordat ik de nieuwe multiriem plaats.
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Als ze niet te hard ruisen bij ronddraaien is er niet zoveel aan de hand.
De levensduur van de diverse verbruikers wordt in mijn ervaring meestal beperkt door de slimmerik die de multiriem te strak spant. Niet strakker dan nodig / voorgeschreven.
De levensduur van de diverse verbruikers wordt in mijn ervaring meestal beperkt door de slimmerik die de multiriem te strak spant. Niet strakker dan nodig / voorgeschreven.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gelukkig zit hier een automatische spanner op. 
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Op mijn V6 zit die ook. Toch ging dat niet goed.
Bij een km-stand van iets van 180 kkm hoorde ik wat gonzen. Ik dacht eerst aan een spanrol van de D-riem, maar die was bij 120 kkm vervangen.
Het bleken twee spanrollen te zijn van de multiriem, die waren bij die D-riem wissel niet vervangen.
Dat hoefde formeel ook niet, immers de D-riem wissel staat maar om de 240 kkm voorgeschreven voor deze V6.
Na vervanging van de spanrollen was het gonzen voorbij, de rust was weergekeerd
Groet,
JW
Bij een km-stand van iets van 180 kkm hoorde ik wat gonzen. Ik dacht eerst aan een spanrol van de D-riem, maar die was bij 120 kkm vervangen.
Het bleken twee spanrollen te zijn van de multiriem, die waren bij die D-riem wissel niet vervangen.
Dat hoefde formeel ook niet, immers de D-riem wissel staat maar om de 240 kkm voorgeschreven voor deze V6.
Na vervanging van de spanrollen was het gonzen voorbij, de rust was weergekeerd
Groet,
JW
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Het enige item waarbij ik ooit ben komen te staan met een Citroen , ....
En zonder sb was een 2.2 break best stevig sturen in de bergen en kleine dorpjes van Z.Fr. ( geen airco was nog tot daar aan toe )
Ik zou ze idd netjes vervangen, gaan vaker stuk
En zonder sb was een 2.2 break best stevig sturen in de bergen en kleine dorpjes van Z.Fr. ( geen airco was nog tot daar aan toe )
Ik zou ze idd netjes vervangen, gaan vaker stuk
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Wat een stadse fratsenGW-tje schreef:Gelukkig zit hier een automatische spanner op.
V.I.P.


Berichten: 34
Lid geworden op: 23 sep 2010 11:44
Auto: C5 Break 2.0I 16V AL4 ‘01, C5 Break 2.0I 16V AL4 exclusive ‘02
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 275000
Kleur: Grijs
Locatie: Krimpen aan de Lek
Na het demonteren van de multiriem bleek idd het lager van de spanrol en het lager van de steunrol een krakend geluid geven bij het ronddraaien.
De overige apparaten draaien netjes nagenoeg zonder geluid.
Morgen een multiriem, spanrol en steunrol regelen.
Zijn dit specifieke Citroen onderdelen via de dealer of kan ik die ook bij een automaterialen zaak halen.
De overige apparaten draaien netjes nagenoeg zonder geluid.
Morgen een multiriem, spanrol en steunrol regelen.
Zijn dit specifieke Citroen onderdelen via de dealer of kan ik die ook bij een automaterialen zaak halen.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Dat moet te doen zijn via een grossier oid.
er zijn hele mooie sets met riem en rollen bij elkaar, scheelt een paar tientjes op het totaal.
er zijn hele mooie sets met riem en rollen bij elkaar, scheelt een paar tientjes op het totaal.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
...of bij een bedrijf als Mr-Auto, en zo....
Hoe dan ook, het zijn geen standaard spullen, ze zijn specifiek voor een bepaald type auto.
Als je de laatste 8 cijfers van de VIN geeft zal ik even opzoeken welke set er in jouw C5 zit en het plaatje-met-stuklijst hier plaatsen.
Groet,
JW
Hoe dan ook, het zijn geen standaard spullen, ze zijn specifiek voor een bepaald type auto.
Als je de laatste 8 cijfers van de VIN geeft zal ik even opzoeken welke set er in jouw C5 zit en het plaatje-met-stuklijst hier plaatsen.
Groet,
JW
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Schrik niet van de prijs van de spanner, die is best hoog....... ik geloof iets van 60 euro.
De geleiderol en riem iets van 15 euro pst.
Bij mr auto als set 70 euro.
De geleiderol en riem iets van 15 euro pst.
Bij mr auto als set 70 euro.
Zeg maar André


