Zó heb ik ook altijd gedacht.guznax schreef: bij tussentijdse lekkage zal je helaas wel altijd de natte distributieriem moeten vervangen.
Maar daar kijk ik nu wat anders tegenaan, nadat ik gezien heb in welke staat de D-riem was die er uitgehaald en vervangen is bij deze exercitie.
De riem is ongetwijfeld met olie besmeurd geweest toen het ventiel kapot ging in juni 2010.
De garagist die hem toen gerepareerd heeft beweerde dat de riem droog gebleven was, maar na alles wat ik intussen weet geloof ik dat niet meer.
De riem heb ik twee jaar geleden om die reden laten inspecteren door JO, toen kwamen we tot de slotsom dat hij er nog goed uitzag, en dat het niet nodig was om 'm te vervangen. Hij had er toen nog geen 50 kkm op zitten.
Toch zat het me niet lekker, en om die reden heb ik 'm nu wel laten vervangen. Dat was ook omdat ik er achter gekomen was dat de waterpomp niet vervangen was bij de D-riemwissel op 120 kkm.
De D-riem die er nu uitgekomen is hebben we heeeeel goed bekeken en 'm ook scherp gebogen in alle richtingen.
Van enige aantasting was helemaal niets te zien.
Er naar kijkend zeiden Brian en JO dan ook dat enige besmeuring door olie kennelijk geen direct gevaar oplevert.
Dat heb ik geleerd van deze exercitie, mijn gedachte zou dan ook zijn dat een met olie besmeurde D-riem niet tot onmiddellijke vervanging hoeft te leiden.
Groet,
JW