OK, ik snap het. Dat gaan we voorlopig dus maar niet doen.JW-NHS schreef:Met speciaal gereedschap, waarover een in hydrauliek gespecialiseerd bedrijf beschikt, is die bus wat strakker te knijpen, napersen dus. Hopelijk lekt het dan niet meer......
Maar daarvoor zal die leiding er wel eerst onderuit moeten
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 feb 2010 21:08
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive Berline (verkocht)
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9636
Productienummer: 10564
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 274300
Kleur: Rouge Lucifer
Locatie: Veluwe
Francois.
Auto's: Peugeot 304, VW Golf 1600 Diesel, Opel Kadett Caravan 1.3, Mitsubishi L200 diesel/4d 2e gen., Citroen Xantia 1.8i, Citroen C5 2.0 Exclusive ph1, Ford Focus Wagon 1.6 16V aut Cool Edition, VW Passat Variant 1.4 TSI BMT Comfort Executive Edition, Subaru Forester 2.0i Luxury Lineartronic CVT EyeSight.
Auto's: Peugeot 304, VW Golf 1600 Diesel, Opel Kadett Caravan 1.3, Mitsubishi L200 diesel/4d 2e gen., Citroen Xantia 1.8i, Citroen C5 2.0 Exclusive ph1, Ford Focus Wagon 1.6 16V aut Cool Edition, VW Passat Variant 1.4 TSI BMT Comfort Executive Edition, Subaru Forester 2.0i Luxury Lineartronic CVT EyeSight.
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 feb 2010 21:08
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive Berline (verkocht)
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9636
Productienummer: 10564
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 274300
Kleur: Rouge Lucifer
Locatie: Veluwe
Nog een korte update:
Inmiddels heb ik de hydraulische olie helemaal laten verversen. Ik had ergens gelezen dat dat na ruim 2 ton op de teller wel aan te bevelen was. Heb het laten doen bij Chyparse in Almere en kostte me inclusief olie bijna 97 euro. Er was even twijfel of ze dit soort klussen (nog steeds) bij C5's doen (Xantia's in ieder geval wel) maar dat bleek uiteindelijk toch het geval.
De klus zag er achteraf - zelfs voor mij - vrij eenvoudig uit: aftappen bij een aansluiting van rubberen slang op metalen leiding, rechtsvoor bij het wiel, een gewone slangenklem er weer op, en bijvullen. Wel opletten dat er net zoveel in gaat als er uitgekomen is; te vol kan schade geven.
Dus waarschijnlijk kun je het ook wel bij garage's en dealers in het algemeen laten doen, of zelf.
Het zweten en lekkage zie ik niet meer, dus laat ik zo.
Inmiddels heb ik de hydraulische olie helemaal laten verversen. Ik had ergens gelezen dat dat na ruim 2 ton op de teller wel aan te bevelen was. Heb het laten doen bij Chyparse in Almere en kostte me inclusief olie bijna 97 euro. Er was even twijfel of ze dit soort klussen (nog steeds) bij C5's doen (Xantia's in ieder geval wel) maar dat bleek uiteindelijk toch het geval.
De klus zag er achteraf - zelfs voor mij - vrij eenvoudig uit: aftappen bij een aansluiting van rubberen slang op metalen leiding, rechtsvoor bij het wiel, een gewone slangenklem er weer op, en bijvullen. Wel opletten dat er net zoveel in gaat als er uitgekomen is; te vol kan schade geven.
Dus waarschijnlijk kun je het ook wel bij garage's en dealers in het algemeen laten doen, of zelf.
Het zweten en lekkage zie ik niet meer, dus laat ik zo.
Francois.
Auto's: Peugeot 304, VW Golf 1600 Diesel, Opel Kadett Caravan 1.3, Mitsubishi L200 diesel/4d 2e gen., Citroen Xantia 1.8i, Citroen C5 2.0 Exclusive ph1, Ford Focus Wagon 1.6 16V aut Cool Edition, VW Passat Variant 1.4 TSI BMT Comfort Executive Edition, Subaru Forester 2.0i Luxury Lineartronic CVT EyeSight.
Auto's: Peugeot 304, VW Golf 1600 Diesel, Opel Kadett Caravan 1.3, Mitsubishi L200 diesel/4d 2e gen., Citroen Xantia 1.8i, Citroen C5 2.0 Exclusive ph1, Ford Focus Wagon 1.6 16V aut Cool Edition, VW Passat Variant 1.4 TSI BMT Comfort Executive Edition, Subaru Forester 2.0i Luxury Lineartronic CVT EyeSight.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Net zoveel er in als er uit kwam? Je wilt toch niet zeggen dat ze het peil niet hebben gecontroleerd zoals dat hoort?
Auto in de laagste stand en met draaiende motor moet de LDS ongeveer een cm. in de vulkorf staan.
Als je te weinig LDS had, heb je dat namelijk nu nog steeds.........
Belangrijk om toch even te controleren.
Auto in de laagste stand en met draaiende motor moet de LDS ongeveer een cm. in de vulkorf staan.
Als je te weinig LDS had, heb je dat namelijk nu nog steeds.........
Belangrijk om toch even te controleren.

CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 feb 2010 21:08
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive Berline (verkocht)
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9636
Productienummer: 10564
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 274300
Kleur: Rouge Lucifer
Locatie: Veluwe
Mijn beschrijving was iets te snel door de bocht. In eerste instantie doen ze er net zoveel LDS in als eruit komt, om niet te overvullen. Maar peil is zeker gecontroleerd en werd uiteindelijk iets hoger dan het was. Inderdaad zo'n beetje een centimeter in de vulkorf.GW-tje schreef:Net zoveel er in als er uit kwam? Je wilt toch niet zeggen dat ze het peil niet hebben gecontroleerd zoals dat hoort?
De afgetapte LDS zag er trouwens niet echt heel vies/donker uit. Maar ik heb er toch een goed gevoel bij dat ik het gedaan heb.
Francois.
Auto's: Peugeot 304, VW Golf 1600 Diesel, Opel Kadett Caravan 1.3, Mitsubishi L200 diesel/4d 2e gen., Citroen Xantia 1.8i, Citroen C5 2.0 Exclusive ph1, Ford Focus Wagon 1.6 16V aut Cool Edition, VW Passat Variant 1.4 TSI BMT Comfort Executive Edition, Subaru Forester 2.0i Luxury Lineartronic CVT EyeSight.
Auto's: Peugeot 304, VW Golf 1600 Diesel, Opel Kadett Caravan 1.3, Mitsubishi L200 diesel/4d 2e gen., Citroen Xantia 1.8i, Citroen C5 2.0 Exclusive ph1, Ford Focus Wagon 1.6 16V aut Cool Edition, VW Passat Variant 1.4 TSI BMT Comfort Executive Edition, Subaru Forester 2.0i Luxury Lineartronic CVT EyeSight.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Prima!
De LDS in de systemen van de C5 en C6 vervuilt minder omdat het nu een "gesloten" systeem is. Hierdoor is het interval om te verversen ook zo ruim, namelijk 200.000km.
Bij de "aloude" LHM systemen was het een "open" systeem en kwam er meer vervuiling door de boze buitenwereld in de olie terecht. Die moest dan ook om de 60.000km ververst worden.
De LDS in de systemen van de C5 en C6 vervuilt minder omdat het nu een "gesloten" systeem is. Hierdoor is het interval om te verversen ook zo ruim, namelijk 200.000km.
Bij de "aloude" LHM systemen was het een "open" systeem en kwam er meer vervuiling door de boze buitenwereld in de olie terecht. Die moest dan ook om de 60.000km ververst worden.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 jul 2015 17:28
Auto: C5 2.0 Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 150000
Kleur: Groen
Locatie: 035
Het viel me op dat de auto minder comfortabel veert sinds een paar dagen. Vooral de achterkant is minder soepel. Niet dramatisch, maar zeker niet zoals het hoort.
Net heb ik net het LDS-niveau gecontroleerd, en was hier al bang voor. Morgen bijvullen (LDS is niet verkrijgbaar bij de lokale Esso en BP kwam ik achter. Voorheen was LHM geen punt). Daarna afwachten of dit de enige lekkage-/zweetplekken zijn. Op de parkeerplaats is niets te zien.
Net heb ik net het LDS-niveau gecontroleerd, en was hier al bang voor. Morgen bijvullen (LDS is niet verkrijgbaar bij de lokale Esso en BP kwam ik achter. Voorheen was LHM geen punt). Daarna afwachten of dit de enige lekkage-/zweetplekken zijn. Op de parkeerplaats is niets te zien.

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
voor te controleren
wagen in de laagste stand zetten
dan met het zeefje maar juist onderstaan
als er teveel in zit kan het tankje stuk gaan
wagen in de laagste stand zetten
dan met het zeefje maar juist onderstaan
als er teveel in zit kan het tankje stuk gaan
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Als ik het goed zie, is die vettigheid op de leiding van de stuurbekrachtiging.
Als je dat gerust stelt: er is vrijwel geen C5 die dat niet heeft. Een enkele keer komt het voor dat de leidingen vervangen moeten worden vanwege LDS-lekkage, maar volgens mij komt dat niet vaak voor. Het feit dat de leidingen wat vet zijn is in ieder geval niet iets om je druk om te maken.
Als je dat gerust stelt: er is vrijwel geen C5 die dat niet heeft. Een enkele keer komt het voor dat de leidingen vervangen moeten worden vanwege LDS-lekkage, maar volgens mij komt dat niet vaak voor. Het feit dat de leidingen wat vet zijn is in ieder geval niet iets om je druk om te maken.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Op de retouraansluitingen van de veerpoten (voor) is de kans veel groter om LDS te verliezen. Als je met je hand aan de veerpoot voelt, bovenzijde wiel, kom je een slangaansluiting tegen. Volg die tot aan het aansluitpunt op het binnenscherm. Deze aansluiting van rubber op staal, wil nog wel eens inscheuren en lekkage geven.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 jul 2015 17:28
Auto: C5 2.0 Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 150000
Kleur: Groen
Locatie: 035
Bedankt voor de tips!
Vanochtend 1,5L
LDS bijgevuld. Daarna gedaan wat GW-tje zegt. Een klein beetje vettig is de leiding/aansluiting voor wel, maar een lekkage is niet te ontdekken. Toch moet de vloeistof ergens blijven... Net 80km gereden, en het niveau staat nog op het maximum.
Na het bijvullen is dat de achtervering nog wat stug, en veert soms een beetje onvoorspelbaar. Alsof er steeds wordt overgeschakeld van de zachte naar de harde stand. Nog lucht in de leidingen? Ik heb tijdens het bijvullen het stuur een aantal keer verdraaid naar de uiterste standen en de hoogte een paar keer versteld. Is er nog iets anders wat ik moet/kan doen?
Vanochtend 1,5L

Na het bijvullen is dat de achtervering nog wat stug, en veert soms een beetje onvoorspelbaar. Alsof er steeds wordt overgeschakeld van de zachte naar de harde stand. Nog lucht in de leidingen? Ik heb tijdens het bijvullen het stuur een aantal keer verdraaid naar de uiterste standen en de hoogte een paar keer versteld. Is er nog iets anders wat ik moet/kan doen?

C5club Fan


Berichten: 57
Lid geworden op: 30 mei 2014 17:26
Auto: C5 2.0 HdiF exclusive
Opties: stuurwiel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 231000
Kleur: grijs
Locatie: Warns (Fryslân)
Goedendag,
Bij mij lekte het tankje aan de onderzijde bij de slang aansluiting. Hier kom je als ik het goed herrinner bij door je rechtervooorwiel eraf te halen en
Het binnenscherm van je spatbord te verwijderen. Volgens mij heb ik de bumper niet losgehad hiervoor maar weet het niet meer zeker.
Ik heb toen de slangklemmen vervangen voor betere dan in de fabriek worden gebruikt. Hierna geen last meer gehad.
Gr,
EJ
Bij mij lekte het tankje aan de onderzijde bij de slang aansluiting. Hier kom je als ik het goed herrinner bij door je rechtervooorwiel eraf te halen en
Het binnenscherm van je spatbord te verwijderen. Volgens mij heb ik de bumper niet losgehad hiervoor maar weet het niet meer zeker.
Ik heb toen de slangklemmen vervangen voor betere dan in de fabriek worden gebruikt. Hierna geen last meer gehad.
Gr,
EJ
Berichten: 1751
Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Ze hebben dat zo 'geweldig' gemaakt dat je er niet vanuit de motorruimte bij kunt, omdat de slangenklem niet door het gat past. Dus als je dan denkt dat je dit vat, net als bij een Xantia, uit een rubber moet trekken om hem los te halen als je even een lampje wilt wisselen...



Berichten: 43
Lid geworden op: 18 jul 2015 17:28
Auto: C5 2.0 Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 150000
Kleur: Groen
Locatie: 035
De onderkant van het tankje is bij mij droog. Ik zal nog eens zoeken naar de oorzaak.
En arendonk: dat zal een lekkere bende geweest zijn.
Iemand nog tips voor het ontluchten? Meer dan wat ik al gedaan heb kan ik zo snel niet vinden hier, maar ja, het forum is groot...
En arendonk: dat zal een lekkere bende geweest zijn.

Iemand nog tips voor het ontluchten? Meer dan wat ik al gedaan heb kan ik zo snel niet vinden hier, maar ja, het forum is groot...

Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
de wagen in de hoogste en laagste stand laten gaan
en met het stuur volledig l en r laten gaan
en met het stuur volledig l en r laten gaan
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 jul 2015 17:28
Auto: C5 2.0 Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 150000
Kleur: Groen
Locatie: 035
Dank je Willy, dat heb ik gedaan tijdens het bijvullen. Lijkt nog niet voldoende. Maakt het misschien nog uit wanneer het stuur verdraaid wordt - in de hoge of lage stand?