Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club Rookie


Berichten: 33
Lid geworden op: 26 apr 2015 13:07
Auto: C5 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
Kleur: Rouge Lucifer
Locatie: Den Haag
Verklaar u nader.
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Wellicht niet goed opgelet:simmetje schreef:Aisin TF80SC.
Eerst de oude olie eruit, vervolgens spoelen met schone olie, en daarna schone olie erin om zeker te zijn dat er geen rotzooi meer in zit.
De oude olie verdwijnt in een vat TERWIJL evenveel nieuwe olie de bak in gaat. De installatie weegt beide vaten gedurende het proces. De bak komt dus nooit zonder olie te staan.
Het gebeurt allemaal bij draaiende motor.
De klassieke verversingsmethode heeft twee nadelen:
Er blijft 20% to 40% vuile olie achter in de koppelomvormer en het brein
Vuildeeltjes blijven achter in het brein, want daar stroomt het niet als je aftapt.
Bij een oude automaat olie verversen is daarom soms erger dan de kwaal. Na het verversen komen vuildeeltjes in beweging en als je pech hebt precies voor een nauw gaatje dat één of ander regelproces bedient.
(twee keer meegemaakt met XM)
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Ook hier mijn ervaring met de aisin 6 , soms voel je idd dat deze net voor stilstand terug schakelt naar de 1 ...nbohemen schreef:Verklaar u nader.
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
....dat doet 'ie met name als de bak in de Sport-stand staat.
Ik vind dat dan heel onaangenaam, die Sport-stand gebruik ik dan ook eigenlijk nooit.
Maar ook in de gewone stand voel je 'm wel eens een beetje schokken, zeker als de motor-bak combinatie nog koud is.
Dat doet 'ie ook nog na het spoelen, en na het plaatsen van een nieuw brein.
Ik kan daar mee leven
Je kunt overigens eens kijken wat 'ie doet als je 'm in de Sneeuw-stand zet.
Dan start 'ie in twee (of drie?), en schakelt 'ie niet terug naar één als je voor een stoplicht afremt.
Groet,
JW
Ik vind dat dan heel onaangenaam, die Sport-stand gebruik ik dan ook eigenlijk nooit.
Maar ook in de gewone stand voel je 'm wel eens een beetje schokken, zeker als de motor-bak combinatie nog koud is.
Dat doet 'ie ook nog na het spoelen, en na het plaatsen van een nieuw brein.
Ik kan daar mee leven

Je kunt overigens eens kijken wat 'ie doet als je 'm in de Sneeuw-stand zet.
Dan start 'ie in twee (of drie?), en schakelt 'ie niet terug naar één als je voor een stoplicht afremt.
Groet,
JW
Berichten: 124
Lid geworden op: 18 dec 2014 00:55
Auto: C6 3.0 v6
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 182000
Kleur: noir obsidien
hoi Nico,
bedoel je een ph3 met aisin 6 bak?
Ik rijd nu een paar weken met een nieuw brein rond in de c6 v6. Het schokje terug in naar de 1 voel je bij een koude bak altijd wel iets. als ie warm is veel minder. Bij mij hielp het spoelen helaas niet meer. de vorige eigenaar heeft dat 165.000 km niet gedaan, waardoor hij bij dooraccelereren boven 120 uit de 6 sprong.
Mij valt trouwens op dat ondanks het nieuwe brein het terugschakelen bij kick-down nog altijd vrij lomp gaat.
bedoel je een ph3 met aisin 6 bak?
Ik rijd nu een paar weken met een nieuw brein rond in de c6 v6. Het schokje terug in naar de 1 voel je bij een koude bak altijd wel iets. als ie warm is veel minder. Bij mij hielp het spoelen helaas niet meer. de vorige eigenaar heeft dat 165.000 km niet gedaan, waardoor hij bij dooraccelereren boven 120 uit de 6 sprong.
Mij valt trouwens op dat ondanks het nieuwe brein het terugschakelen bij kick-down nog altijd vrij lomp gaat.

C5club Rookie


Berichten: 33
Lid geworden op: 26 apr 2015 13:07
Auto: C5 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
Kleur: Rouge Lucifer
Locatie: Den Haag
Ik vind het toch wel apart. Die AM6 zit in zoveel automerken, maar het lijkt toch niet een van de meest verfijnde automaten verkrijgbaar. Al die Volvo's etc die dezelfde bak hebben moeten hier dan toch ook last van hebben.

C5club Rookie


Berichten: 33
Lid geworden op: 26 apr 2015 13:07
Auto: C5 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
Kleur: Rouge Lucifer
Locatie: Den Haag
Overigens bedoel ik een phase II.
Berichten: 124
Lid geworden op: 18 dec 2014 00:55
Auto: C6 3.0 v6
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 182000
Kleur: noir obsidien
niet heel verfijnd maar kwalitatief prima, mits je tijdig (iedere 80 dkm) spoelt, omdat de bak qua koppel redelijk aan z'n grens zit in combinatie met de v6
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Precies, die benzine V6 is geen enkel probleem voor de bak ... 

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Terugschakelen kun je beter niet met kick-down doen, maar door even een heel snelle en korte gasstoot te geven. Dan schakelt de bak soepeltjes terug en kun je vervolgens accelereren op het moment dat je dat wil.guznax schreef:....
Mij valt trouwens op dat ondanks het nieuwe brein het terugschakelen bij kick-down nog altijd vrij lomp gaat.
Uiteraard moet je met dat laatste niet te lang wachten, dan schakelt hij inmiddels weer op

Ik gebruik deze manier van terugschakelen als ik van plan ben iemand in te halen. Dan draait de motor alvast op een wat hoger toerental, en kun je sneller inhalen.
Bij het C-Eendje doe ik dat met de linker flipper onder het stuur, zonodig twee keer om nog wat verder terug te schakelen.
Zoiets zou uiteraard het mooiste zijn op de C5, maar ja, dat zit er niet op.....
Groet,
JW

C5club Rookie


Berichten: 33
Lid geworden op: 26 apr 2015 13:07
Auto: C5 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
Kleur: Rouge Lucifer
Locatie: Den Haag
Ondanks dat het spoelen voor mijn AM6 een wereld van verschil heeft opgeleverd, vind ik de bak eigenlijk nog steeds niet goed schakelen. Als de bak warm is kan ik het net acceptabel noemen. 's ochtends schok je over de weg.
Ik me niet voorstellen dat deze bakken zo horen te schakelen, ze zitten in allerhande auto's.
Zal nog een keer spoelen verschil maken of moet ik meteen voor een vermogen de boel uit elkaar laten halen? Het probleem is dat ik geen vergelijking heb met een goed schakelende AM6, maar ik mag hopen dat het niet "zo hoort", want dan is het wel een beetje een wanproduct.
Ik me niet voorstellen dat deze bakken zo horen te schakelen, ze zitten in allerhande auto's.
Zal nog een keer spoelen verschil maken of moet ik meteen voor een vermogen de boel uit elkaar laten halen? Het probleem is dat ik geen vergelijking heb met een goed schakelende AM6, maar ik mag hopen dat het niet "zo hoort", want dan is het wel een beetje een wanproduct.
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Nee dat hoort zeer zeker niet !
Vaak is het brein de oorzaak van problemen , ze worden dan ook met regelmaat gewisseld bij de aisin6
Vaak is het brein de oorzaak van problemen , ze worden dan ook met regelmaat gewisseld bij de aisin6
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
@nbohemen,
Hoe is jouw motor, wanneer heb je die voor het laatst van nieuwe olie voorzien? En welke olie zit er nu in?
En wat is de staat van de bougies en van de bobines?
Mijn ervaring is inmiddels dat er een sterke interactie is tussen de Motronic van de motor en de computer van de AM6.
Als de Motronic meent dat hij wat moet bijregelen omdat er iets niet optimaal loopt in de motor, dan geeft dat een reactie op de manier waarop de bak reageert.
Ik had dat bijvoorbeeld toen ik de motor voorzien had van nieuwe bobines en bougies. De interactie met de bak werd toen totaal anders, veel soepeler schakelen bij koude motor.
Datzelfde kreeg ik toen ik de 5W40 olie bij z'n reguliere beurt verving door 5W30 INEO.
Binnenkort gaat er bij mij na bijna 30 kkm weer verse olie in, 5W30 INEO.
En mogelijkerwijs gaat er dan ook een nieuw setje bobines en bougies in, dat moet ik nog besluiten.
Groet,
JW
Hoe is jouw motor, wanneer heb je die voor het laatst van nieuwe olie voorzien? En welke olie zit er nu in?
En wat is de staat van de bougies en van de bobines?
Mijn ervaring is inmiddels dat er een sterke interactie is tussen de Motronic van de motor en de computer van de AM6.
Als de Motronic meent dat hij wat moet bijregelen omdat er iets niet optimaal loopt in de motor, dan geeft dat een reactie op de manier waarop de bak reageert.
Ik had dat bijvoorbeeld toen ik de motor voorzien had van nieuwe bobines en bougies. De interactie met de bak werd toen totaal anders, veel soepeler schakelen bij koude motor.
Datzelfde kreeg ik toen ik de 5W40 olie bij z'n reguliere beurt verving door 5W30 INEO.
Binnenkort gaat er bij mij na bijna 30 kkm weer verse olie in, 5W30 INEO.
En mogelijkerwijs gaat er dan ook een nieuw setje bobines en bougies in, dat moet ik nog besluiten.
Groet,
JW

C5club Rookie


Berichten: 33
Lid geworden op: 26 apr 2015 13:07
Auto: C5 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
Kleur: Rouge Lucifer
Locatie: Den Haag
Auto is altijd keurig dealer onderhouden en de grote beurt is net geweest. Er gaat 5W30 olie in.
Bobines zijn ook nog niet zo lang geleden vervangen.
Ik verwacht ook niet dat het probleem in deze hoek zit. Dit kan niet anders dan in de bak zitten. Immers, de spoeling heeft al zoveel verschil gemaakt. Moet je nagaan hoe erg het was!
Bobines zijn ook nog niet zo lang geleden vervangen.
Ik verwacht ook niet dat het probleem in deze hoek zit. Dit kan niet anders dan in de bak zitten. Immers, de spoeling heeft al zoveel verschil gemaakt. Moet je nagaan hoe erg het was!