C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 apr 2015 07:41
Auto: Berline 1.8 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 186000
Kleur: zwart
Locatie: Hengelo
Gebruikersavatar
C5club Newbie
C5club Newbie
Wat is de beste motorolie voor mijn C5 Helix 5W-40 of Helix HX7 10W-40
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
De Shell Helix HX7 5W40 van de Action. :smt023 Voor € 5,99 per liter. :smt038
Groet, Jan Afbeelding
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
De 10W40 is een semi-, de 5W40 een volsyntheet.

Volgens het overzicht:
Olie EW motoren.png
mogen ze allebei gebruikt worden in de 1.8i-16V EW7J4 van de PH 1.

Vraag: wat zit er nu in?
Als dat de 10W40 is, en het olieverbruik daarvan is OK, zou ik het zo laten.
Gebruik van 5W40 als er voorheen 10W40 in zat zou kunnen leiden tot een hoger olieverbruik.
Als het er nu al inzit, en het verbruik is OK, zou ik het op 5W40 houden.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 847
Lid geworden op: 11 okt 2012 16:51
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Locatie: Linschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Bij demonteren van de C5 motor is het me enorm opgevallen hoe zwart de olie onder de hydraulische kleppenstoters vandaan kwam. Dat loont mi een betere olie indien hydraulische kleppenstoters in gebruik zijn. Grace zal dan ook de duurdere olie krijgen bij de volgende beurt. Afbeelding
Zie het verschil tussen de olie rond de kleppenstoters midden onder tegen over de olie links midden. De laag is ongeveer even dik.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
Hoe duurder hoe beter? :smt017 Ik hou me liever aan de specificaties en de wijze woorden van JW-C5 :smt190
Groet, Jan Afbeelding
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 847
Lid geworden op: 11 okt 2012 16:51
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Locatie: Linschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
De olie die JW in zijn v6 doet wordt het ;-) kost wel ruim twee keer zoveel als total quartz 9000...
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Bij die klepstoters blijft gewoon makkelijk vuil achter omdat het daar niet gespoeld wordt. Heeft niks met de olie te maken die je gebruikt. De olie moet er door hetzelfde gaatje uit als waar het er in komt. Wynn's hydraulic valve concentrate gebruiken om de stoters goed gangbaar te houden.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 847
Lid geworden op: 11 okt 2012 16:51
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Locatie: Linschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Dunnere olie die ook beter tegen zware belasting kan zou mi wel moeten helpen. Daar is de ineo olie op gemikt en heeft ook goede resultaten bij de hydraulische kleppenstoters. Misschien is het ook een idee om nog de nokkenassen te lichten van de uitlaat kleppen. Die zag er slechter uit dan de inlaat kleppen. (uiteraard)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Op zich met je eens.
Probleem voor TS zou kunnen zijn dat de motor aanzienlijk meer olie gaat gebruiken.

Wat de reden is dat de doorontwikkeling van de EW7J4, de EW7A dus, deze 0W30 of 5W30 olie niet mag gebruiken weet ik niet.

Bij de ES9 serie mag die wel gebruikt worden. En dat heb ik twee jaar geleden dan ook gedaan, ipv 5W40 is er toen 5W30 INEO in gegaan.
Bevalt me prima, gelukkig geen verhoogde olieconsumptie.
In juli wordt 'ie van nieuwe olie voorzien, twee jaar en bijna 30 kkm verder. In die tijd is er een half litertje bijgevuld.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:04
Auto: C5 Break 1.8
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 0946CJ
Productienummer: 10556
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 120778
Kleur: Islande Gris
C5club Newbie
C5club Newbie
Omdat ik bij diverse (Citroën) garage's kom heb ik steeds andere merken in mijn motor.
Zo had ik recent Castrol 10W40 en dan nu bij een andere garage Quartz90005W4!
Lijkt me niet ideaal, als ik heel eerlijk opbiecht. Ik vul zelfs wel eens bij met Gamma of Kwantum, Lidl olie tussentijds. Ik begrijp als niet erg technisch mens, waarom garages verschillende merken aanbieden.
Alle Citroën garages zouden toch enige consensus moeten hebben over wat te gebruiken?
Oja, mijn C5 break Prestige met motor als in topic heeft >240.000k gelopen. Mijn oliverbuik is 'licht' en op snelwegen waar ik 130/140 km p/u rijdt, beladings status verschillend is verbruik minder dan in het stadsverkeer.
Plaats reactie