Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 436
Lid geworden op: 17 apr 2011 15:48
Auto: Volvo V70 T5 SE aut. gear, 250 bhp/330 Nm torq
Opties: Volvo 7 seats, alarm Volvo.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 115K mil
Kleur: Metallic Ruby rood
Locatie: Luton, LU4 9DY
Contacteer:
goeden namiddag,
even een klein verhaaltje dat ik op dit forum niet helemaal goed beschreven vond.
Probleem was dat ik met het zachtjes remmen mijn stuur naar rechts ging en de auto een zoekende beweging maakte.
Ermee naar Nederland gereden en ziedaar, mijn draagarm links had teveel speling dankzij het technische oog van Albert en Johan alwaar de dame op de brug stond.
Was nog een sloper met jonge km erop daar de mijne reeds over de 400K erop had en dan is het niet verwonderlijk gelet op de wegen toestand hier dat zoiets dan gebeurt.
Van de sloper de draagarmen l+r eraf gehaald incl. de stabilisator rubbers beide kanten en meegenomen naar huis alwaar ik vanmorgen de draagarm links eerst maar vervangen heb.
Ging eigenlijk soepeltjes, was met een uurtje klaar en wat volgens het schema zoals omschreven in de vraagbak voor de C5 stond gedaan.
Toen de oude eraf was schrok ik toch wel, het achterste rubber zoals de foto uitwijst was bijna geheel afgescheurd en dus echt wel tijd om dit gedaan te hebben.
Na een proefrit gemaakt te hebben en alles weer gemonteert, nagetrokken etc, remt de tuut weer zoals het moet zonder deze fratsen.
Dus als je normaal remt en het stuur gaat naar rechts trekken en de koers van de auto slingert iets dan maar eens naar de draagarm links kijken, het achterste rubber kan dan defect zijn.
Neem aan als de auto naar links trekt het de rechter draagarm is maar dit euvel heb ik (nog) niet ondervonden.
Wil als ik meer tijd heb de rechter kant ook doen maar eerst weer rijden en een stuk veiliger dan voorheen.
Moet ook nog de achterklep de cylinders beide kanten vernieuwen, dat ding elke keer op je tabernakel krijgen is ook niet je van het.
Dan zaten er mooie RVS Citroen drempelstukken in de deuren, die maar gelijk van de sloper afgehaald, iemand was mij al voor om de achterste eruit te nemen dus nu alleen de beide voorste eruit gehaald en bij mij erin, staat wel erg netjes hoor!!!
Tja, dan gaf Johan me een hint vanwege de remschijven van de sloper die eigenlijk nog zo goed als nieuw waren, dan die er ook maar vanaf en meegenomen voor als het eens nodig mag zijn.
Al met al incl de stabilisator rubbers en ook nog veerbollen (2x) toch weer iets om eventueel als het nodig mocht zijn te vervangen, het hoeft niet allemaal nieuw te zijn, als het nog goed is waarom het niet gebruiken??
Was weer een leuk dagje sleutelen bij Johan om diverse onderdelen mee te nemen, eerst eronder uit gehaald, in Facebook stond de afbeelding van de sloop C5 waar echt niet veel meer van over was gebleven.
even een klein verhaaltje dat ik op dit forum niet helemaal goed beschreven vond.
Probleem was dat ik met het zachtjes remmen mijn stuur naar rechts ging en de auto een zoekende beweging maakte.
Ermee naar Nederland gereden en ziedaar, mijn draagarm links had teveel speling dankzij het technische oog van Albert en Johan alwaar de dame op de brug stond.
Was nog een sloper met jonge km erop daar de mijne reeds over de 400K erop had en dan is het niet verwonderlijk gelet op de wegen toestand hier dat zoiets dan gebeurt.
Van de sloper de draagarmen l+r eraf gehaald incl. de stabilisator rubbers beide kanten en meegenomen naar huis alwaar ik vanmorgen de draagarm links eerst maar vervangen heb.
Ging eigenlijk soepeltjes, was met een uurtje klaar en wat volgens het schema zoals omschreven in de vraagbak voor de C5 stond gedaan.
Toen de oude eraf was schrok ik toch wel, het achterste rubber zoals de foto uitwijst was bijna geheel afgescheurd en dus echt wel tijd om dit gedaan te hebben.
Na een proefrit gemaakt te hebben en alles weer gemonteert, nagetrokken etc, remt de tuut weer zoals het moet zonder deze fratsen.
Dus als je normaal remt en het stuur gaat naar rechts trekken en de koers van de auto slingert iets dan maar eens naar de draagarm links kijken, het achterste rubber kan dan defect zijn.
Neem aan als de auto naar links trekt het de rechter draagarm is maar dit euvel heb ik (nog) niet ondervonden.
Wil als ik meer tijd heb de rechter kant ook doen maar eerst weer rijden en een stuk veiliger dan voorheen.
Moet ook nog de achterklep de cylinders beide kanten vernieuwen, dat ding elke keer op je tabernakel krijgen is ook niet je van het.
Dan zaten er mooie RVS Citroen drempelstukken in de deuren, die maar gelijk van de sloper afgehaald, iemand was mij al voor om de achterste eruit te nemen dus nu alleen de beide voorste eruit gehaald en bij mij erin, staat wel erg netjes hoor!!!
Tja, dan gaf Johan me een hint vanwege de remschijven van de sloper die eigenlijk nog zo goed als nieuw waren, dan die er ook maar vanaf en meegenomen voor als het eens nodig mag zijn.
Al met al incl de stabilisator rubbers en ook nog veerbollen (2x) toch weer iets om eventueel als het nodig mocht zijn te vervangen, het hoeft niet allemaal nieuw te zijn, als het nog goed is waarom het niet gebruiken??
Was weer een leuk dagje sleutelen bij Johan om diverse onderdelen mee te nemen, eerst eronder uit gehaald, in Facebook stond de afbeelding van de sloop C5 waar echt niet veel meer van over was gebleven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
gegroet allen,
Peter.
vorige vervoersmiddelen in loop der jaren:
2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.
Peter.
vorige vervoersmiddelen in loop der jaren:
2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
misschien best nadien de wagen laten uit lijnen
Berichten: 436
Lid geworden op: 17 apr 2011 15:48
Auto: Volvo V70 T5 SE aut. gear, 250 bhp/330 Nm torq
Opties: Volvo 7 seats, alarm Volvo.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 115K mil
Kleur: Metallic Ruby rood
Locatie: Luton, LU4 9DY
Contacteer:
@ Willy, ik heb begrepen dat een C5 niet uitgelijnd kan worden, alleen de stuurarmen zou men kunnen verstellen maar de rest is fixed.
Zo heb ik het hier op het forum gelezen maar hou me ten goede, kan het mishebben.
Zo heb ik het hier op het forum gelezen maar hou me ten goede, kan het mishebben.
gegroet allen,
Peter.
vorige vervoersmiddelen in loop der jaren:
2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.
Peter.
vorige vervoersmiddelen in loop der jaren:
2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Achter is niet uit te lijnen, voor wel ...
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 436
Lid geworden op: 17 apr 2011 15:48
Auto: Volvo V70 T5 SE aut. gear, 250 bhp/330 Nm torq
Opties: Volvo 7 seats, alarm Volvo.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 115K mil
Kleur: Metallic Ruby rood
Locatie: Luton, LU4 9DY
Contacteer:
EvilTwin schreef eens:
Aan de Ph.I/II is niks af te stellen, dus ook niks uit te lijnen (slechts na te meten).
Op de C5-3 is achter de sporing instelbaar, maar niet het camber.
Zodat ik aanneem dat het niet mogelijk is een PhII uit te lijnen!!
Aan de Ph.I/II is niks af te stellen, dus ook niks uit te lijnen (slechts na te meten).
Op de C5-3 is achter de sporing instelbaar, maar niet het camber.
Zodat ik aanneem dat het niet mogelijk is een PhII uit te lijnen!!
gegroet allen,
Peter.
vorige vervoersmiddelen in loop der jaren:
2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.
Peter.
vorige vervoersmiddelen in loop der jaren:
2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
een C5 kan je prima uitlijnen ( sporing ) , enkel niet achter
Nalopen kan echt geen kwaad zoals Willy al aangeeft
Nalopen kan echt geen kwaad zoals Willy al aangeeft
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 185
Lid geworden op: 03 mar 2012 12:59
Auto: Break 2.0-16V Ligne Prestige
Opties: Geen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 250.000+
Kleur: Blauw
Locatie: De Westereen
Contacteer:
Je kan alleen het spoor verstellen; de toe-in/toe-out. Het camber en caster is fixed. Dus je kan je stuurstangen langer of korter maken; maar meer niet.
Soms wordt dat al als uitlijnen gezien, maar 'echt' uitlijnen behelst ook het instellen van het camber en caster..
Maar dat hoeft niet na het vervangen van de draagarm; de toe-instelling van het wiel is ongewijzigd ten opzichte van de laatste keer 'uitlijnen', waarbij ik er vanuit ga dat toen de draagarm rubbers nog goed (genoeg) waren.
Soms wordt dat al als uitlijnen gezien, maar 'echt' uitlijnen behelst ook het instellen van het camber en caster..
Maar dat hoeft niet na het vervangen van de draagarm; de toe-instelling van het wiel is ongewijzigd ten opzichte van de laatste keer 'uitlijnen', waarbij ik er vanuit ga dat toen de draagarm rubbers nog goed (genoeg) waren.
2001 - Citroën C5 Break 2.0-16V
2004 - Chrysler PT Cruiser 2.4 GT Turbo
2007 - Mitsubishi Colt CZ3 1.5Di-D
2004 - Chrysler PT Cruiser 2.4 GT Turbo
2007 - Mitsubishi Colt CZ3 1.5Di-D
Berichten: 436
Lid geworden op: 17 apr 2011 15:48
Auto: Volvo V70 T5 SE aut. gear, 250 bhp/330 Nm torq
Opties: Volvo 7 seats, alarm Volvo.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 115K mil
Kleur: Metallic Ruby rood
Locatie: Luton, LU4 9DY
Contacteer:
Bart-Banaan, zo dacht ik er ook over, met een hydro vering kan je voor en achter niets doen, de draagarmen zijn fixed, geen enkele afstelling mogelijk dus vandaar mijn reactie.
gegroet allen,
Peter.
vorige vervoersmiddelen in loop der jaren:
2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.
Peter.
vorige vervoersmiddelen in loop der jaren:
2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
van de draagarm is er 1ovaal gat bij,je moet maar is goed zien,willy verteld zomaar niets 
het ovaal gat zit in het subframe
het ovaal gat zit in het subframe
Berichten: 436
Lid geworden op: 17 apr 2011 15:48
Auto: Volvo V70 T5 SE aut. gear, 250 bhp/330 Nm torq
Opties: Volvo 7 seats, alarm Volvo.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 115K mil
Kleur: Metallic Ruby rood
Locatie: Luton, LU4 9DY
Contacteer:
Hierbij nog enige details aangaande uitlijning.
Uitlijnen aan een auto betekend dat er vitale elementen versteld kunnen worden zoals:
Wielstanden voorwielen::
wielvlucht ( camber), fuseelangshelling (caster), fuseedwarshelling (KPI).
Bij een C5 Break heeft men achter:
Wielstanden achter:
Sporing, voor een Break Wielvlucht (camber).
Bij al deze waarden zoals de foto aangeeft (gehaald uit de vraagbak Citroen C5) is alleen de sporing op de voorwielen afstelbaar, de rest IS NIET AFSTELBAAR.
Hopende is deze discussie hierover beeindigd.
Alleen sporing bij een C5 ph I & II met hydro vering kan worden afgesteld.
Uitlijnen aan een auto betekend dat er vitale elementen versteld kunnen worden zoals:
Wielstanden voorwielen::
wielvlucht ( camber), fuseelangshelling (caster), fuseedwarshelling (KPI).
Bij een C5 Break heeft men achter:
Wielstanden achter:
Sporing, voor een Break Wielvlucht (camber).
Bij al deze waarden zoals de foto aangeeft (gehaald uit de vraagbak Citroen C5) is alleen de sporing op de voorwielen afstelbaar, de rest IS NIET AFSTELBAAR.
Hopende is deze discussie hierover beeindigd.
Alleen sporing bij een C5 ph I & II met hydro vering kan worden afgesteld.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
gegroet allen,
Peter.
vorige vervoersmiddelen in loop der jaren:
2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.
Peter.
vorige vervoersmiddelen in loop der jaren:
2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Berichten: 436
Lid geworden op: 17 apr 2011 15:48
Auto: Volvo V70 T5 SE aut. gear, 250 bhp/330 Nm torq
Opties: Volvo 7 seats, alarm Volvo.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 115K mil
Kleur: Metallic Ruby rood
Locatie: Luton, LU4 9DY
Contacteer:
@Willy, ik heb bij mij goed gekeken en GEEN ovaal gat gezien, de achterste steun van deze draagarm heeft bij mij GEEN ovalitiet, ook het subframe niet.
Zal morgen de bouten eruit halen en een foto maken van deze 2 gaten.
Ook al zou het zo zijn dat er enige ovalitiet in een der gaten zou zitten, veranderd het niets aan de stand van de arm daar het andere gat fixceerd is!!
Het is alleen dan zo dat je het achterste blok dan zonder spanning vast kan zetten maar de draagarm als zodanig is dan niet verstelbaar daar ook het voorste rubber fixed is met bout en moer, om dan de draagarm onder een "andere hoek" erin te zetten met 2 van de 3 bevestigingspunten (fuseekogel / voorste bevestiging) fixed wordt mijns inziens erg moeilijk om dat te doen.
Zal morgen de bouten eruit halen en een foto maken van deze 2 gaten.
Ook al zou het zo zijn dat er enige ovalitiet in een der gaten zou zitten, veranderd het niets aan de stand van de arm daar het andere gat fixceerd is!!
Het is alleen dan zo dat je het achterste blok dan zonder spanning vast kan zetten maar de draagarm als zodanig is dan niet verstelbaar daar ook het voorste rubber fixed is met bout en moer, om dan de draagarm onder een "andere hoek" erin te zetten met 2 van de 3 bevestigingspunten (fuseekogel / voorste bevestiging) fixed wordt mijns inziens erg moeilijk om dat te doen.
gegroet allen,
Peter.
vorige vervoersmiddelen in loop der jaren:
2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.
Peter.
vorige vervoersmiddelen in loop der jaren:
2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
De plaatsing van de nu gemonteerde draagarm hoeft maar een millimeter te verschillen, of de lengte van de draagarm is een fractie anders, dan geeft dat al een verschil in de sporing.
Bij mij zijn de draagarmrubbers vervangen, daarna is de sporing gecheckt.
En gecorrigeerd, want hij stond er toen een eind naast
Groet,
JW
Bij mij zijn de draagarmrubbers vervangen, daarna is de sporing gecheckt.
En gecorrigeerd, want hij stond er toen een eind naast
Groet,
JW
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
ik heb nog een subframe liggen, als ik tijd heb ga ik is meten of er een verschil
wat mij verwonderd is dan waarom ze dan een ovaal gat voorzien,het is van de silentblok in alu
wat mij verwonderd is dan waarom ze dan een ovaal gat voorzien,het is van de silentblok in alu
Berichten: 436
Lid geworden op: 17 apr 2011 15:48
Auto: Volvo V70 T5 SE aut. gear, 250 bhp/330 Nm torq
Opties: Volvo 7 seats, alarm Volvo.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 115K mil
Kleur: Metallic Ruby rood
Locatie: Luton, LU4 9DY
Contacteer:
@Jan, kan best zijn hoor maar ik had geen probleem met mijn sporing alleen met remmen, kan het ook niet zien aan de banden die dan verkeerd zouden moeten slijten.
Niettemin, dankend voor je raad maar mijn sporing staat volgens mij goed, heb dat sinds vorig jaar gechecked bij Citroen toen ik mijn nieuwe banden eronder gedaan had.
Voor Willy, ja het is een alu blok en zal morgen de bouten eruit nemen en een fotootje maken.
Niettemin, dankend voor je raad maar mijn sporing staat volgens mij goed, heb dat sinds vorig jaar gechecked bij Citroen toen ik mijn nieuwe banden eronder gedaan had.
Voor Willy, ja het is een alu blok en zal morgen de bouten eruit nemen en een fotootje maken.
gegroet allen,
Peter.
vorige vervoersmiddelen in loop der jaren:
2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.
Peter.
vorige vervoersmiddelen in loop der jaren:
2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.





