C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 apr 2013 11:14
Auto: C5 Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 373200
Kleur: donker grijs
Hallo,

Wanneer mijn auto enige tijd stationair draait en ik rijd daarna weg, of geef "voor de lol" een pruttel gas, dan ontstaat er een behoorlijk rookontwikkeling.

Wanneer ik weer gewoon rijd is er niets aan de hand en rookt de auto niet, tenminste niet zichtbaar in de spiegel, ook niet als ik even flink optrek.

Nu ben ik bij GW geweest om mijn auto uit te lezen en wat opviel was de waarden van het injectiesysteem (hoofdparameters 1 en 2); zie foto's

Wat is hier uit af te leiden?

Vrijdag a.s. gaat mijn auto voor de APK. Wat kan ik verwachten op het gebied van uitlaatgas / roetmeting? Mijn auto heeft GEEN roetfilter.
C5 break 2004 automaat
gekocht met 236K Km
nu 373K Km plus.... op naar de 500K Km.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 apr 2013 11:14
Auto: C5 Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 373200
Kleur: donker grijs
ter aanvulling: de motor loop NIET onregelmatig (eigenlijk gewoon lekker rustig) en ik heb geen last van vermogensverlies.
C5 break 2004 automaat
gekocht met 236K Km
nu 373K Km plus.... op naar de 500K Km.
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Laat je verstuivers eens testen.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 apr 2013 11:14
Auto: C5 Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 373200
Kleur: donker grijs
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er af te leiden is uit de resultaten (waardes) die het uitlezen hebben opgeleverd.

een probleem aan de verstuivers wordt gekenmerkt door:
- afname van vermogen, (Niet merkbaar)
- verhoogd brandstofverbruik,[i](Niet waarneembaar; nog even zuinig als altijd)[/i]
- rookontwikkeling bij accelereren, (niet het geval; alleen na een tijdje stationair draaien)
- startproblemen (geen startproblemen)
- nadieselen (Niet aan de orde; motor slaat vrij abrupt af)
- lampje “storing brandstofsysteem” gaat branden (geen zichtbare storingsmelding)
- u ruikt de geur van uitlaatgassen in de auto,(ja, maar alleen bij stilstaan en lang genoeg stationair draaien van de motor)
- tikkende bijgeluiden uit de motor (geen tikkende bijgeluiden waarneembaar)
- onregelmatig lopen van de motor. ](motor loopt over het algemeen regelmatig; soms wat onregelmatig, maar alleen bij stationair draaiende motor en alle extra stroomverbruikers, zoals airco, uitgeschakeld.

wordt het onderstaande wellicht herkend:

Nu heb ik op een VAG forum gelezen dat dergelijke rookontwikkeling en schudden (af en toe zoals gezegd) ook kan worden veroorzaakt doordat de brandstofpomp een te hoog signaal naar de motorsturing af geeft hoeveel brandstof er feitelijk in de cilinders ingespoten wordt. Het
gevolg is dat de motorsturing vervolgens een te lage inspuithoeveelheid aan de brandstofpomp
opgeeft om in de cilinders te injecteren. Uiteindelijk komt de brandstofhoeveelheid onder een bepaalde waarde waardoor één of meer cilinders niet meer meedoen; ze slaan een slag over. De
motor gaat hierdoor langzamer draaien. Dat merkt de motorsturing en die gaat de
brandstofhoeveelheid weer verhogen om op toeren te blijven. De cilinders gaan weer meedoen.
Dat gebeurt zo tientallen keren per seconde en het gevolg is dat de motor begint te stotteren.

dit zou op te lossen ( te calibreren) zijn door (1) De inspuitpomp mechanisch bijstellen, of (2) een beperkte verstelling in de motorsturing van de inspuitwaarden te realiseren die door
de brandstofpomp verzonden worden. De motorsturing corrigeert dan alle meetwaarden
die van de pomp komen met een bepaalde factor. Dat is, zeg maar, een elektronische
stelschroef.
C5 break 2004 automaat
gekocht met 236K Km
nu 373K Km plus.... op naar de 500K Km.
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Verstuivers 3 en 4 worden beduidend meer gecorrigeerd. Doe ermee wat je wilt. Als ze getest worden op een testbank moeten ze een heel protocol doorlopen. Soms heeft een bejaarde verstuiver moeite bij een specifiek inspuitgebied.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 apr 2013 11:14
Auto: C5 Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 373200
Kleur: donker grijs
ondanks de rook heeft de auto de uitlaatgassentest met glans doorstaan.

neemt niet weg dat ik nog wel een oplossing zoek voor het fenomeen.
C5 break 2004 automaat
gekocht met 236K Km
nu 373K Km plus.... op naar de 500K Km.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 apr 2013 11:14
Auto: C5 Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 373200
Kleur: donker grijs
Na diverse keren een diesel-/reinigings additief te hebben toegevoegd aan de branstof, is het probleem grotendeels verholpen.

Het beetje rook dat hij nu nog ontwikkelt, draagt bij aan het karakter van de auto, zeg ik maar.
C5 break 2004 automaat
gekocht met 236K Km
nu 373K Km plus.... op naar de 500K Km.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
dan moet je nu is gaan kijken,naar de opbrengst van de verstuivers
Plaats reactie