Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013 13:39
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic
Aan Franky
Ik gebruik het al Jaren, en ondanks dat ik door sommigen bij de C5 club
misschien wel voor gek versleten wordt ga ik er gewoon mee door.
In mijn vorige C5 heb ik er ruim 100000 km mee gedaan,
Omdat mijn huidige C5 een THP motor heeft en geen enkele "adviseur" op deze site
er zelf ervaring mee had heb ik gewoon de proef op de som genomen.
Het zit er al 6000 km in met goed resultaat
( iets minder benzineverbruik, ook al moet je daar niet veel van verwachten,
en beduidend minder motorgeluid.
De resultaten bij mij zijn gunstig en gelijk aan die in mijn vorige C5
Ik gebruik het al Jaren, en ondanks dat ik door sommigen bij de C5 club
misschien wel voor gek versleten wordt ga ik er gewoon mee door.
In mijn vorige C5 heb ik er ruim 100000 km mee gedaan,
Omdat mijn huidige C5 een THP motor heeft en geen enkele "adviseur" op deze site
er zelf ervaring mee had heb ik gewoon de proef op de som genomen.
Het zit er al 6000 km in met goed resultaat
( iets minder benzineverbruik, ook al moet je daar niet veel van verwachten,
en beduidend minder motorgeluid.
De resultaten bij mij zijn gunstig en gelijk aan die in mijn vorige C5
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 feb 2015 14:27
Auto: Citroen C5 Tourer 1,6 THP limited Business
Opties: pack visibilite trekhaak, Myway navi parkeersensoren v + a
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Blue Bourasque
Wat een hoop bezwaren tegen TSL op dat draadje zeg. Maar wie gebruikt het nou ook echt zelf? Ik ben geneigd er maar van af te zien (zekere voor het onzekere nemen). Bedankt voor de link. Misschien is het een idee om het in versnellingsbak te doen, waar de meeste wrijving plaatsvindt, maar verder geen verbranding en hoge temperaturen?
2cv6 ('87) 1997 -
C5 1,6 thp tourer ('10) 2015-
saxo 1,1i asics ('00)2014-
alfa romeo 159 1,8 wagon ('08) 2014-2015
C5 2,0 16v break exclusive ('03) 2012-2014
xantia break 1,8 16v ('99) 2011-2012
berlingo 1,8i multispace ('97) 2004-2006
ax 1,1 tge ('92) 2001-2004
lease: toyota corolla verso, opel zafira, fiat bravo, toyota verso, ford focus. allen turbo D
C5 1,6 thp tourer ('10) 2015-
saxo 1,1i asics ('00)2014-
alfa romeo 159 1,8 wagon ('08) 2014-2015
C5 2,0 16v break exclusive ('03) 2012-2014
xantia break 1,8 16v ('99) 2011-2012
berlingo 1,8i multispace ('97) 2004-2006
ax 1,1 tge ('92) 2001-2004
lease: toyota corolla verso, opel zafira, fiat bravo, toyota verso, ford focus. allen turbo D
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Waarom zou je dat willen , als het zou helpen had de fabrikant dat allang toegevoegd 
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 1553
Lid geworden op: 16 okt 2006 21:15
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Locatie: Duivendrecht
Interne vervuiling is een zeer bekend probleem bij een THP......te lage toeren dragen daar echt goed aan bij, dus ik zou gewoon tegen beter weten in en tegen advies van de echte specialist in gewoon lekker door blijven sukkelen.
Goede argumenten nodig? Ik zou even goed googlen op THP, interne vervuiling en EGR.
Voor dat ik als "afvallige" Citroen liefhebber beticht word van afgeven op THP: ook andere merken hebben last van dit fenomeen. Maar als je de geschiedenis van de THP kent....en je hoort van alle kanten dat lage toeren slecht zijn....dan wist ik het wel. Bovendien, lage toeren in een te hoge versnelling levert ook nog eens een te hoge belasting van de motor op.
Zelf weten hoor! Als je maar belooft dat je niet op internet gaat klagen over slechte motoren van Citroen als je over een X aantal kilometers de Sjaak bent voor een dure reparatie. Dan moet je ook mans genoeg zijn om toe te geven dat je eigen rijstijl willens en wetens in hoge mate bijgedragen heeft aan het probleem.
Goede argumenten nodig? Ik zou even goed googlen op THP, interne vervuiling en EGR.
Voor dat ik als "afvallige" Citroen liefhebber beticht word van afgeven op THP: ook andere merken hebben last van dit fenomeen. Maar als je de geschiedenis van de THP kent....en je hoort van alle kanten dat lage toeren slecht zijn....dan wist ik het wel. Bovendien, lage toeren in een te hoge versnelling levert ook nog eens een te hoge belasting van de motor op.
Zelf weten hoor! Als je maar belooft dat je niet op internet gaat klagen over slechte motoren van Citroen als je over een X aantal kilometers de Sjaak bent voor een dure reparatie. Dan moet je ook mans genoeg zijn om toe te geven dat je eigen rijstijl willens en wetens in hoge mate bijgedragen heeft aan het probleem.
VW Passat GTE / Skoda Citigo
C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Nog wat leesvoer..
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?8,3205970,page=2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?8,3205970,page=2" onclick="window.open(this.href);return false;
C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Ja, precies, krijg je net als een aantal VAG motoren ook problemen.
Veel milieu dieseltjes zijn gekocht door mensen die hooguit een 10000km per jaar rijden, en rustige rijders zijn.
Dat geeft veel problemen aan de EGR, roetfilters etc.
Interne vervuiling dus, oa door niet toekoemen aan regenereren.
Wij zijn op zich ook rustige rijders, wel een 30-35000km per jaar.
Zo af en toe blaas ik even met de Golf ritten van 2 keer 160km.
In plaats van veel op de schakelindicator te rijden.
Wij blijven ook rustige rijders, met af en toe even bewust "blazen".
Veel milieu dieseltjes zijn gekocht door mensen die hooguit een 10000km per jaar rijden, en rustige rijders zijn.
Dat geeft veel problemen aan de EGR, roetfilters etc.
Interne vervuiling dus, oa door niet toekoemen aan regenereren.
Wij zijn op zich ook rustige rijders, wel een 30-35000km per jaar.
Zo af en toe blaas ik even met de Golf ritten van 2 keer 160km.
In plaats van veel op de schakelindicator te rijden.
Wij blijven ook rustige rijders, met af en toe even bewust "blazen".
Berichten: 1553
Lid geworden op: 16 okt 2006 21:15
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Locatie: Duivendrecht
Het is niet alleen een diesel probleem.....THP heeft er net zo veel last van.....
Over VAG gesproken: de 1.8TSI had nog een ander probleem: sludge vorming....maar daar gaan we hier op dit forum maar niet over discussiëren.
Over VAG gesproken: de 1.8TSI had nog een ander probleem: sludge vorming....maar daar gaan we hier op dit forum maar niet over discussiëren.
VW Passat GTE / Skoda Citigo
C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013 13:39
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic
Als ze TSL in landbouw- industrieele machines en Dakar rally's gebruiken zegt het genoeg Franky.
Als je een handgeschakelde versnellingsbak hebt kan het er ook in.
Het is echter niet geschikt voor automatische versnellingsbakken.
Als je een handgeschakelde versnellingsbak hebt kan het er ook in.
Het is echter niet geschikt voor automatische versnellingsbakken.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Dit argument zie ik zo vaak langskomen en het is mijns inziens de grote onzin.
Sinds wanneer is een THP motor vergelijkbaar met een landbouw- industriële machine en is Dakar rally gebruik ook maar enigszins vergelijkbaar met rijden op de A4?
Liqui moly additieven en ook die in de teflon soort brengen vaste deeltjes met zich mee. Gezien de vervuiling in de THP niet erg slim (vriendelijk gezegd). TSL brengt chloorparafines in. Toegegeven die doen het heel aardig in extreme situaties (bij wegvallen smering) maar de rest van de tijd vreten de zuren je motor van binnen op. Oftewel TSL doet het vast leuk bij kortdurende extreme situaties (Dakar, Formule1), maar op de langere termijn overheersen de nadelen.
Zolang je coulance krijgt op issues met de THP zou ik sowieso geen risicos nemen en bij de fabrikant specs blijven. Een claim is zo afgewezen. Voor mij ook de reden om de THP niet te laten kietelen (wat ik wel van plan was toen ik hem kocht)
Sinds wanneer is een THP motor vergelijkbaar met een landbouw- industriële machine en is Dakar rally gebruik ook maar enigszins vergelijkbaar met rijden op de A4?
Liqui moly additieven en ook die in de teflon soort brengen vaste deeltjes met zich mee. Gezien de vervuiling in de THP niet erg slim (vriendelijk gezegd). TSL brengt chloorparafines in. Toegegeven die doen het heel aardig in extreme situaties (bij wegvallen smering) maar de rest van de tijd vreten de zuren je motor van binnen op. Oftewel TSL doet het vast leuk bij kortdurende extreme situaties (Dakar, Formule1), maar op de langere termijn overheersen de nadelen.
Zolang je coulance krijgt op issues met de THP zou ik sowieso geen risicos nemen en bij de fabrikant specs blijven. Een claim is zo afgewezen. Voor mij ook de reden om de THP niet te laten kietelen (wat ik wel van plan was toen ik hem kocht)
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik
Voorheen Ph2V6: 
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Mijn bescheiden mening is dat je sowieso ons gebruik van een auto mag spiegelen met dat van een rally auto.
Deze worden na elke race volledig nagekeken en alles wat vervangen moet worden wordt vervangen.
Zou loeb zovaak wereld kampioen geworden zijn als zijn ds3 thp elke 20000 km alleen nieuwe olie had gekregen..

Deze worden na elke race volledig nagekeken en alles wat vervangen moet worden wordt vervangen.
Zou loeb zovaak wereld kampioen geworden zijn als zijn ds3 thp elke 20000 km alleen nieuwe olie had gekregen..
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013 13:39
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic
Nou ben ik inmiddels wel wat horrorverhalen en rampzalige ervaringen van jullie gewend in de loop van de tijd, dus wou ik er nog een schepje bovenop doen.
Niet schrikken hoor....
In mijn vorige C5 heb ik zelfs bij de laatste 2 beurten de olie niet laten vernieuwen omdat er toch TSL in zat.
Omdat dat standaard wel in een beurt zit is dat toen op de bon ook speciaal vermeldt.
Ze vertrouwden het niet, maar ja, Wat wil je nou met zo'n eigenwijze klant he ?
De oliefilter werd trouwens wel vervangen.
Ook daarna heb ik nooit last gehad.
Het olietekort werd gewoon bijgevuld, dat zijn nooit extreme hoeveelheden geweest.
Nooit startproblemen, vuil uitaatsysteem of katalisatormoeilijkheden mee gehad.
Niet schrikken hoor....
In mijn vorige C5 heb ik zelfs bij de laatste 2 beurten de olie niet laten vernieuwen omdat er toch TSL in zat.
Omdat dat standaard wel in een beurt zit is dat toen op de bon ook speciaal vermeldt.
Ze vertrouwden het niet, maar ja, Wat wil je nou met zo'n eigenwijze klant he ?
De oliefilter werd trouwens wel vervangen.
Ook daarna heb ik nooit last gehad.
Het olietekort werd gewoon bijgevuld, dat zijn nooit extreme hoeveelheden geweest.
Nooit startproblemen, vuil uitaatsysteem of katalisatormoeilijkheden mee gehad.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Ik ook niet, en ik gebruik het niet.
Ik heb geen horror verhalen erover.
Jij gooit in je auto wat jij wil.
Maar net zoals jij eigenwijs bent om het te gebruiken, ben ik eigenwijs om het niet te gebruiken.

Ik heb geen horror verhalen erover.
Jij gooit in je auto wat jij wil.
Maar net zoals jij eigenwijs bent om het te gebruiken, ben ik eigenwijs om het niet te gebruiken.
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013 13:39
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic
O ja nog wat vergeten
"Coulancereparaties" betekent eigenlijk een gebrek aan kwaliteit.
Het komt wel meer voor dat men een kwaliteitsgebrek verhult
met woordkeuzes welke een soort "Goedheid" van de dealer suggereren.
O.O.O wat zijn we geweldig,
We leveren auto's met een kwalitetsgebrek en repareren ze vervolgens uit "Coulance"
Laat me niet lachen !
Kettingrek is gevolg van te grote belasting of onjuiste materiaalkeus.
Waar komt die belasting vandaan?
Teveel weerstand misschien? ( Vooral bij koude start, want dan is de olie onderin gezakt )
Die weerstand dient te worden beperkt.
Je kunt de levensduur van die ketting verlengen door beter te smeren.
Dat geldt niet alleen voor die ketting, maar voor alle bewegende delen welke die rek veroorzaken, dus inclusief nokkenas en klepstelen, turbo en de hele reut.
Naar mijn idee dient niet alleen in bedrijfscondities (als de motor op temperatuur) is goed te worden gesmeerd, nee, juist en vooral tijdens (koude) start,
omdat die motor dan het meest op z'n donder krijgt.
Laat nou juist op dat moment extra weinig olie in de cilinderkop aanwezig zijn..
Ik heb dus gekozen voor een moleculaire ondoordringbare gladde laag zodat de wrijving verminderd...zodat ook in die situatie bovenin weinig weerstand wordt ondervonden.
Het doel hiervan is de technische levensduur van die componenten te verlengen.
"Coulancereparaties" betekent eigenlijk een gebrek aan kwaliteit.
Het komt wel meer voor dat men een kwaliteitsgebrek verhult
met woordkeuzes welke een soort "Goedheid" van de dealer suggereren.
O.O.O wat zijn we geweldig,
We leveren auto's met een kwalitetsgebrek en repareren ze vervolgens uit "Coulance"
Laat me niet lachen !
Kettingrek is gevolg van te grote belasting of onjuiste materiaalkeus.
Waar komt die belasting vandaan?
Teveel weerstand misschien? ( Vooral bij koude start, want dan is de olie onderin gezakt )
Die weerstand dient te worden beperkt.
Je kunt de levensduur van die ketting verlengen door beter te smeren.
Dat geldt niet alleen voor die ketting, maar voor alle bewegende delen welke die rek veroorzaken, dus inclusief nokkenas en klepstelen, turbo en de hele reut.
Naar mijn idee dient niet alleen in bedrijfscondities (als de motor op temperatuur) is goed te worden gesmeerd, nee, juist en vooral tijdens (koude) start,
omdat die motor dan het meest op z'n donder krijgt.
Laat nou juist op dat moment extra weinig olie in de cilinderkop aanwezig zijn..
Ik heb dus gekozen voor een moleculaire ondoordringbare gladde laag zodat de wrijving verminderd...zodat ook in die situatie bovenin weinig weerstand wordt ondervonden.
Het doel hiervan is de technische levensduur van die componenten te verlengen.




