Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 okt 2006 11:24
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 326.475
Locatie: Merselo
Hallo forumleden,
Al enige tijd geeft de C5 de melding emissiestoring. Bij uitlezen met de lexia komt foutcode p420 te voorschijn (veroudering katalysator).
In het begin verdween deze melding weer vanzelf. Nu niet meer. Na uitlezen en wissen, komt de melding na zo'n 400 km rijden weer terug.
Tijdens het uitlezen met de lexia viel me op dat beide lampdasondes flink pendelde. De voorste varieerde tussen de 0,1 en 0,78 mV. De achterste tussen 0,45 en 0,70. Dit wel nog met koude motor en stationair draaiende motor.
Iemand een idee waar ik het moet zoeken? Is het handig om de sondes uit te meten met warme motor?
Al enige tijd geeft de C5 de melding emissiestoring. Bij uitlezen met de lexia komt foutcode p420 te voorschijn (veroudering katalysator).
In het begin verdween deze melding weer vanzelf. Nu niet meer. Na uitlezen en wissen, komt de melding na zo'n 400 km rijden weer terug.
Tijdens het uitlezen met de lexia viel me op dat beide lampdasondes flink pendelde. De voorste varieerde tussen de 0,1 en 0,78 mV. De achterste tussen 0,45 en 0,70. Dit wel nog met koude motor en stationair draaiende motor.
Iemand een idee waar ik het moet zoeken? Is het handig om de sondes uit te meten met warme motor?

BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Zou kunnen dat het de sondes zijn.
Als de motor nog niet op temperatuur is loopt de wagen nog op een basismengsel en wordt nog niet gecorrigeerd door de sonde.
Controleer ook eens met een goede warme motor.
Als de motor nog niet op temperatuur is loopt de wagen nog op een basismengsel en wordt nog niet gecorrigeerd door de sonde.
Controleer ook eens met een goede warme motor.
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
In principe hoort de 2e lambda een redelijk continu signaal te geven.
Grafisch een rechte lijn.
Als ie pendelde is de kat verdacht.
Haal hem er eens uit,....als er keramische troep op de sonde zit weet je het zeker.
Grafisch een rechte lijn.
Als ie pendelde is de kat verdacht.
Haal hem er eens uit,....als er keramische troep op de sonde zit weet je het zeker.

BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Met een pendelende sensor na de kat is de melding niet onterecht.
Een koude katalysator werkt ook niet en zou het pendelen ook kunnen veroorzaken. Lambda sensoren waarvan het verwarmingselement kapot is werken ook niet goed.
Een koude katalysator werkt ook niet en zou het pendelen ook kunnen veroorzaken. Lambda sensoren waarvan het verwarmingselement kapot is werken ook niet goed.
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
En daarom wordt er geen p0420 ingeschoten bij een koude motor.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Pendelen betekent juist dat hij wordt gecorrigeerd. Dus pendelt de eerste sonde dan is de motor in closed loop.chathanky schreef:Zou kunnen dat het de sondes zijn.
Als de motor nog niet op temperatuur is loopt de wagen nog op een basismengsel en wordt nog niet gecorrigeerd door de sonde.
Inderdaad verstandig als het gaat om de achterste sonde.chathanky schreef:Controleer ook eens met een goede warme motor.
Inderdaadboes schreef:In principe hoort de 2e lambda een redelijk continu signaal te geven.
Grafisch een rechte lijn.
Als ie pendelde is de kat verdacht.

Trigger voor P0420 is de verhouding tussen het pendelen van de voorste en de achterste lambdasonde.
EDIT
Een kat gaat niet zomaar kapot. Dit komt door misfire. Ik zie dat de wagen op LPG loopt. Ik zou dus goed de ontsteking laten checken. De elektrodenafstand moet op LPG een tikje minder dan op benzine vanwege de hogere vonkspanning. Dit wordt vaak vergeten. Een keer terugslag in de bobine, en de bobine is defect. Dat komt om genoemde reden veel voor op lpg.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Klopt bij een echt koude start blijven de waarden strak 450 mV.
Rijdend op lpg pendelt de achterste zonde bij die van mij ook. Met name bij lang stationair. Met de elm module en de smartphone prima te volgen ook tijdens het rijden.
Pendelen van de achterste zonde betekent iig dat de kat niet werkt.
Bij een goed werkende kat blijft het signaal bij constante toeren goed vlak 450 mv aangeven.
De sondes kunnen wel in close loop geschakeld zijn maar is de kat dan al op temperatuur? Zou normaal wel de bedoeling zijn.
Rijdend op lpg pendelt de achterste zonde bij die van mij ook. Met name bij lang stationair. Met de elm module en de smartphone prima te volgen ook tijdens het rijden.
Pendelen van de achterste zonde betekent iig dat de kat niet werkt.
Bij een goed werkende kat blijft het signaal bij constante toeren goed vlak 450 mv aangeven.
De sondes kunnen wel in close loop geschakeld zijn maar is de kat dan al op temperatuur? Zou normaal wel de bedoeling zijn.
Berichten: 3648
Lid geworden op: 13 apr 2007 23:29
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Doet 'ie hetzelfde op Benzine ? Zoniet, zit het in de LPG installatie. En ws. in de druksensor...Eric Vertogen schreef:De voorste varieerde tussen de 0,1 en 0,78 mV. De achterste tussen 0,45 en 0,70. Dit wel nog met koude motor en stationair draaiende motor.
Iemand een idee waar ik het moet zoeken? Is het handig om de sondes uit te meten met warme motor?
Ik had dat probleem bij 2 ton al...
Johan
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Bij de closed loop kijkt het motormanagement alleen naar de voorste sonde voor de mengselregeling.chathanky schreef: De sondes kunnen wel in close loop geschakeld zijn maar is de kat dan al op temperatuur? Zou normaal wel de bedoeling zijn.
De tweede sonde is alleen voor de controle op de kat en de long-term mengselaanpassing.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 425
Lid geworden op: 05 mei 2010 23:11
Auto: Citroen C4 Grand Picasso
Opties: veel moois; umweltplakette, HangUp
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 204000
Kleur: paars
Locatie: Ridderkerk
Bij mij waren het sondes (zelf voorste vervangen-storing terug-naar de dealer, bleek achterste sonde te zijn).
Sondes vervangen is ook een goedkopere optie om ermee te beginnen.
Sondes vervangen is ook een goedkopere optie om ermee te beginnen.
Smart Forfour voor de betere helft 

Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Sorry hoor alen,
Maar weten wat er stuk is,.....is altijd goedkoper dan zomaar iets gaan vervangen.
Maar weten wat er stuk is,.....is altijd goedkoper dan zomaar iets gaan vervangen.

C5club extreme Die-Hard


Berichten: 823
Lid geworden op: 25 apr 2009 17:29
Auto: HONDA JAZZ e:HEV Elegance
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Energielabel: A
Locatie: Den Haag
Sommige mensen houden nu eenmaal niet zo van "meten is weten". Als je wat meer van het pre ICT tijdperk bent houd je vaak meer van de 'trial and error" methode. Ook al is dat in de huidige tijd niet de meest slimme manier van werken.
Groeten, Cieterman

Groeten, Cieterman


NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)

C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot 5-07-2025 (143006)

Honda Jazz e:HEV Elegance