C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2009 07:15
Auto: Tourer 2.0HDI Exclusive
Opties: panoramadak-automaat-stoelverwarming en massage-meedraaiende xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: VF7RWRH
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220.000
Kleur: Gris Fuminated
Locatie: neerpelt
Beste forumleden,

Ik heb, na een leven van handgeschakelde wagens nu met mijn Dame een 1ste automaat, dus heb er niet veel ervaring mee. ;)

Blijkbaar is het normaal dat de wagen, bij stilstand met draaiende motor vooruit kruipt. Je trapt dan de rem in en dus ogenschijnlijk niets aan de hand..... :smt017

Maar daarstraks ging ik aan het denken dat de koppelingsplaten dan toch frictie krijgen en je zo de koppeling vroegtijdig naar de flistijnen helpt.

Vroeg me af of je aan het stoplicht of overweg de automaat beter in P-stand zet of maakt dat toch niets uit :?: :?: :?:

Alvast dank
Gr
jos
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Een auto met automaatbak is niet voorzien van een conventionele koppeling met frictie plaat, maar met een koppelomvormer.

Simpele poging tot uitleg:
Een koppelomvormer is een soort van olie gevulde ton die aan de motor bevestigd is waarin zich een schoepenrad bevind.
Dit rad is aan de automaat bevestigd. Wanneer de motor draait, draait de oliegevulde ton en door de wrijving die ontstaat met het schoepenrad, gaat het schoepenrad meedraaien.
Meer toeren= meer wrijving, dus draait het schoepenrad sneller en rijdt je harder.
Bij stilstand zal eigenlijk alleen de olie iets in temperatuur kunnen stijgen, maar om dit op te lossen is weer een oliekoeler geïnstalleerd.
Het hele verhaal is veel gecompliceerder, maar een lang verhaal kort:
Het kan dus geen kwaad de auto in de D te laten staan.

Er zijn wel een aantal theorieën dat je dit niet moet doen bij het verlaten van een snelweg, onder aan de afrit, omdat door het fiks remmen de schijven erg heet worden, en wanneer je de rem dan vasthoud en het regent de remschijven krom kunnen trekken...........maar dat is een hele andere discussie :smt190
Zeg maar André
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2009 07:15
Auto: Tourer 2.0HDI Exclusive
Opties: panoramadak-automaat-stoelverwarming en massage-meedraaiende xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: VF7RWRH
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220.000
Kleur: Gris Fuminated
Locatie: neerpelt
Akooiman bedankt voor de snelle reactie.

Heb weer wat bijgeleerd wat betreft de koppelomvormer...wist zelfs niet van het bestaan af. Dacht echt dat er, zoals bij een handgeschakelde, frictieplaten in zaten. :oops:

Dus gewoon in D laten staan aan het stoplicht. Aan brug of overweg zet ik sowieso de motor af .
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Deze kerel heeft een lichte vorm van ADHD, maar legt het erg goed uit........(engels)....

https://www.youtube.com/watch?v=q2fRCITXn4o
Zeg maar André
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 dec 2013 08:51
Auto: C5 break exclusief
Opties: schuifdak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 280000
Kleur: grijs
Locatie: Amsterdam/Midden-Frankrijk
Ik heb eigenlijk een vervolgvraag. Als ik lang moet wachten bijvoorbeeld bij een grote kruising me stoplichten of iets anders zet ik de automaatbak in de stand; N, het kruipen is dan weg en voor mijn gevoel is de onnodige belasting dan weg. Wat gebeurt er dan in de versnellingsbak en is dit een belasting voor de bak en alles eromheen of juist niet? Het vervolgens wegrijden is een simpele handeling door de pook in D te zetten en het zgn. kruipen in gang gezet wordt en rustig "bijgassen" tot de juiste snelheid.
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2009 07:15
Auto: Tourer 2.0HDI Exclusive
Opties: panoramadak-automaat-stoelverwarming en massage-meedraaiende xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: VF7RWRH
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220.000
Kleur: Gris Fuminated
Locatie: neerpelt
George, dat is in feite 1 van de redenen waarom ik mijn vraag plaatste....ik had namelijk gehoord dat wanneer je aan een stoplicht in N gaat, je in de bak weer onnodig kleppen gaat belasten en activeren wat voor een versnelde slijtage/vervuiling zou zorgen..... :smt017 :smt017 :smt017

En ik zette hem dus in N omdat ik dacht dat in D de frictieplaten onnodig zouden belat worden en wegvreten....

Blijkbaar de wagen gewoon in D laten staan als beste optie ... :| ;)
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 dec 2013 08:51
Auto: C5 break exclusief
Opties: schuifdak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 280000
Kleur: grijs
Locatie: Amsterdam/Midden-Frankrijk
Beste Morjos, Dank voor je reactie. Weer iets geleerd op dit interessante forum. Vanaf nu dus gewoon in de drive stand laten staan :smt023 :smt023
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Telkens als je de bak van N naar D schakelt ga je iets vast houden met frictie (rembanden zijn het meestal in automaten. ) Dat is dus slijtage en is wenselijk te vermijden.

Echter als je schakelt tussen versnellingen doet je automaat dit ook, dus heel erg is het niet. Wat is wel te vermijden: schakelen van D naar R terwijl je nog niet helemaal stil staat. Dan krijgt de remband een grotere belasting , dus extra slijtage.

Als je een lange afdaling hebt gedaan waarbij je remmen goed heet worden is het wel degelijk aan te raden hem in de N te zetten als je stil moet staan. Schijven trekken zo maar krom. Dat beetje extra slijtage moet je dan maar voor lief nemen.

De slijtage frictie komt uiteindelijk in de olie. Vandaar dat je beter na 100K km je automaat eens verse olie kan geven (flushen)

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Bij lang stilstaan zet ik hem altijd in N, maar dat is omdat ik lui ben en geen zin heb constant de rem te moeten intrappen ...

Zie daar geen problemen in hoor...
Verder gewoon de rem gebruiken ;)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Zoals ik al zei: dat is weer een hele andere discussie.........
Zeg maar André
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Als ik lang stilsta zet ik gewoon de automatische handrem erop. Kun je gewoon het gas intrappen als je wegrijdt en hij lost vanzelf weer. Ideaal!

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
Vooral voor je remblokken ;)
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
Plaats reactie