Re: Winterbanden topic ...
Gossiemijne,
ff terug zitten kijken....
Wat een KUL verhalen worden er verteld...
Aziatische banden van natuurrubber...... HAHAHA
dat is ONMOGELIJK, zijn dus altijd lek, want rubber laat lucht door.....
tenzij je Butylrubber gebruikt, dat is een mengsel van natuurrubber(=Latex), met koolstof, daar komt de zwarte kleur en de slijtbestendigheid vandaan, en nog een kunstrubber op basis van butadieen polymeren (uit de aardolie dus).
De voegere (en huidige) binnenbanden worden gemaakt van butylrubber omdat de permeabiliteit
(moeilijk woord voor doorlaatbaarheid) voor lucht bij dit soort rubber minimaal is. Dat komt omdat de luchtmoleculen groter zijn dan de "gaatjes" in het rubbersamenstel.
(andere rubbersoorten zijn DUS zo lek als een vergiet)
Banden zijn dus opgebouwd uit meerdere lagen rubber van verschillende soort.
De prijsopbouw: voor het gemak worden de schrootprijzen van staal en rubber vermeld.....
Dat gebruikt de bandenfabriek niet, nieuw materiaal uit de fabriek tot hoogwaardig staalkabel getrokken en gevlochten, prijs rond de 4-6 pleuris de kilo
Ruw rubber kost inderdaad tussen de 1 en 2 euro's de kilo.
Dan nog de nylon koorden: superhoge kwaliteit (kost dus geld) vroeger en azie gebruikt nog canvas = natuurprodukt = goedkoop
Vandaar dat we nog zeggen dat we tot op het canvas rijden: het textiel wordt zichtbaar.....
Alle vulstoffen die de bandenfabriek erin stopt verhogen de kiloprijs nog eens.
Dan inderdaad de arbeidskosten en het afkeurpercentage ..... niet elke band is goed
A-keus is voor Europa
B-keus ging vroeger nog al eens onder aanhangers en caravans, NU gelukkig niet meer,
wel naar oost-europa of andere landen met lage snelheidswegen en bijbehorende auto's.
Niet te vergeten: door onze Europese regelzucht / geving kunnen/mogen wij de banden niet oprijden. heeft alles te maken met drukte, snelheden die wij rijden, waterafvoer e.d. e.d.
Inderdaad, afrikaanse landen, sommige aziatische landen en zuid amerikaanse landen met de welbekende stof, modder of gravelwegen zijn een mooi gebied om onze banden op te slijten.
snelheden komen vaak niet boven de 40 - 50 km/u
prijs versus kwaliteit:
neem eens een A=merk uit Europa, Michelin, Pirelli, Conti of noem maar op....
zet daar een aziatische kauwgum band naast en test de soepelheid van de wang...= comfort
weeg de banden, Aziatisch is vaak veel zwaarder en dus negatief voor onafgeveerd gewcht = wegligging
Dan de rolweerstand / geluidsproduktie...
Ik heb als test eens aziatische (zomer) banden (IVM Budget op dat moment) onder mijn toenmalige C5 2.0 HDI laten leggen (voor):
Prijs: helft van Michelin
Geluid: veel meer,
remweg: beduidend langer
stabiliteit: niet zo
comfort: redelijk goed
bochtgedrag: werd soms een beetje bang
Helaas ligt ditzelfd merk nu onder mijn V6 je, vorige baasje reed altijd HEEEEEL rustig, resultaat:
- ik rijd niet hard (<150) daarboven voelt ie onstabiel
- ze slijten als de hel (voorbanden : 25K km van 8-2 mm)
- ze maken herrie
- bochtgedrag is kud / naatje (we houen ut wel netjes)
Ik wil dus deze banden voor geen GOUD meer onder mijn V6-je willen hebben, zeker als ik weer eens laag over duitslands wegen zweef.....
trouwens niet de eerste keer dat ik programma "rekenkamer" op ernstige VOUTEN en ONSIN betrap
slaap lekker
PeJe