Mijn Citroën C5 1.6 HDI met 57.000 km doet een beetje raar.. Bij het vertrekken uit stilstand en het schakelen van 1e naar 2e voel ik steeds een relatief korte schok, alsof de auto eventjes hapert. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn ? De koppeling slipt niet door ofzo. Als ik vertrek uit 2de versnelling voel ik het het best.
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
C5club Newbie


Berichten: 6
Lid geworden op: 17 dec 2014 10:36
Auto: C5 1.6HDI VTR
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 57000
Kleur: donkerblauw metallic
Hallo
Mijn Citroën C5 1.6 HDI met 57.000 km doet een beetje raar.. Bij het vertrekken uit stilstand en het schakelen van 1e naar 2e voel ik steeds een relatief korte schok, alsof de auto eventjes hapert. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn ? De koppeling slipt niet door ofzo. Als ik vertrek uit 2de versnelling voel ik het het best.
Mijn Citroën C5 1.6 HDI met 57.000 km doet een beetje raar.. Bij het vertrekken uit stilstand en het schakelen van 1e naar 2e voel ik steeds een relatief korte schok, alsof de auto eventjes hapert. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn ? De koppeling slipt niet door ofzo. Als ik vertrek uit 2de versnelling voel ik het het best.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Er bestaat een Info'Rapid B2BW0MQ0 Schokken van de koppeling :
Dat document is uiteraard ook aanwezig bij je Cit-dealer.
Groet,
JW
Daarin worden een aantal testen en controles aangegeven die kunnen leiden tot een betere definiëring van het probleem en een oplossing.VOORWAARDEN VOOR HET OPTREDEN : Tijdens de ontkoppelingsfase (synchronisatie van het motortoerental met het toerental van de versnellingsbak ) of na de ontkoppelingsfase (Motortoerental en toerental van de versnellingsbak gesynchroniseerd) - Bij ingeschakelde versnelling en laag motortoerental
1. HERKOMST Onbekend.
Dat document is uiteraard ook aanwezig bij je Cit-dealer.
Groet,
JW
C5club Newbie


Berichten: 6
Lid geworden op: 17 dec 2014 10:36
Auto: C5 1.6HDI VTR
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 57000
Kleur: donkerblauw metallic
Bedankt voor jouw reactie.. Maar wat bedoel je er eigenlijk mee? Wat zou de oorzaak kunnen zijn ?
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat kan 'm zitten in de koppelingsplaat en/of de drukgroep.
Maar ook in het DMF, het twee massa vliegwiel.
En last but not least, het zou een "product eigenschap" kunnen zijn.
Mijn advies: ga er mee naar je Cit-dealer en vraag hem naar zijn oordeel daarover. Hij kan daar, met die IR in de hand ongetwijfeld een oordeel over geven.
Groet,
JW
Maar ook in het DMF, het twee massa vliegwiel.
En last but not least, het zou een "product eigenschap" kunnen zijn.
Mijn advies: ga er mee naar je Cit-dealer en vraag hem naar zijn oordeel daarover. Hij kan daar, met die IR in de hand ongetwijfeld een oordeel over geven.
Groet,
JW
Berichten: 1751
Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Ik ben benieuwd naar de afloop van dit verhaal. Is er al wat meer bekend wellicht?
C5club Newbie


Berichten: 6
Lid geworden op: 17 dec 2014 10:36
Auto: C5 1.6HDI VTR
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 57000
Kleur: donkerblauw metallic
De auto wordt volgende week eens uitgelezen.. Benieuwd of ze iets kunnen vinden. Eigenlijk een vreemd verhaal. Als ik 's morgens naar mijn werk vertrek rijdt de wagen volkomen normaal, nooit een trilling. Als ik 's avonds de wagen gebruik heb ik steeds trillingen bij het op en neerschakelen. Meestal een lichte trilling maar af en toe begint de wagen echt volledig te schokken 
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Ze zullen dat vast wel vinden net zoals JW-NHS al zegt er is een schrijven over even afwachten!
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 okt 2014 09:09
Auto: C5 Aircross 1.6 PureTech Shine
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 73000
Kleur: Wit/Rode accenten
Ik heb precies hetzelfde probleem. Wil er nog mee teruggaan naar de Citroën-dealer.
Een maand geleden heb ik mijn auto al voor dit probleem weggebracht. Ze hebben de olie van de versnellingsbak vervangen en een ontluchtingsslangetje geplaatst. Er werd gezegd dat er mogelijk vocht bij de olie is gekomen, waardoor dit probleem bij kouder weer optreedt.
Echter, het probleem is hiermee niet opgelost. Als de bak koud is "springt" hij af en toe in zijn 1. Vervolgens zie ik op het scherm de "D2" al verschijnen, maar gaat de bak nog niet in zijn 2. Even later wel, weer met een schok. Dit probleem duurt ongeveer 1 km. Als ik van huis vertrek en ik neem een andere route, waarbij ik iets minder snel veel gas kan geven, heb ik het probleem niet.
Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
Een maand geleden heb ik mijn auto al voor dit probleem weggebracht. Ze hebben de olie van de versnellingsbak vervangen en een ontluchtingsslangetje geplaatst. Er werd gezegd dat er mogelijk vocht bij de olie is gekomen, waardoor dit probleem bij kouder weer optreedt.
Echter, het probleem is hiermee niet opgelost. Als de bak koud is "springt" hij af en toe in zijn 1. Vervolgens zie ik op het scherm de "D2" al verschijnen, maar gaat de bak nog niet in zijn 2. Even later wel, weer met een schok. Dit probleem duurt ongeveer 1 km. Als ik van huis vertrek en ik neem een andere route, waarbij ik iets minder snel veel gas kan geven, heb ik het probleem niet.
Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
Fiat Panda 750CL, AX, ZX 1.4, Xantia 1.6, Daihatsu Gran Move 1.6 16V CX, Xantia Break 1.8, Xantia Break 2.0 16V, C5 Tourer 2.0 automaat, C5 Aircross 1.6 PureTech Shine
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 okt 2014 09:09
Auto: C5 Aircross 1.6 PureTech Shine
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 73000
Kleur: Wit/Rode accenten
Sorry! Dat had ik niet gezien. Dan zal ik er een nieuwe post van maken.........
Fiat Panda 750CL, AX, ZX 1.4, Xantia 1.6, Daihatsu Gran Move 1.6 16V CX, Xantia Break 1.8, Xantia Break 2.0 16V, C5 Tourer 2.0 automaat, C5 Aircross 1.6 PureTech Shine
C5club Newbie


Berichten: 6
Lid geworden op: 17 dec 2014 10:36
Auto: C5 1.6HDI VTR
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 57000
Kleur: donkerblauw metallic
Even terug inpikken met een update..
Volgens de dealer zou het kunnen liggen aan de dieselinjectoren.. Verder onderzoek is echter niet gebeurd, aangezien ik voor een lange periode een oplossing had gevonden. Wanneer ik ga tanken bij een ander benzinestation bv. Q8, had ik geen problemen en kon ik 'schokkenloos' rijden. Bij AVIA had ik nog steeds het probleem.
Nu in de winter is het probleem echter terug, zou het kunnen dat de samenstelling van de diesel iets verandert naarmate het kouder wordt en daardoor problemen veroorzaakt (met de dieselinjectoren?). Momenteel heeft hij (of zij?) het echt erg!
Bij het volengende onderhoud in de officiële Citroën garage dus toch nog maar eens navragen of dit wel vaker voorkomt en wat de oorzaak nu precies zou kunnen zijn.
Volgens de dealer zou het kunnen liggen aan de dieselinjectoren.. Verder onderzoek is echter niet gebeurd, aangezien ik voor een lange periode een oplossing had gevonden. Wanneer ik ga tanken bij een ander benzinestation bv. Q8, had ik geen problemen en kon ik 'schokkenloos' rijden. Bij AVIA had ik nog steeds het probleem.
Nu in de winter is het probleem echter terug, zou het kunnen dat de samenstelling van de diesel iets verandert naarmate het kouder wordt en daardoor problemen veroorzaakt (met de dieselinjectoren?). Momenteel heeft hij (of zij?) het echt erg!
Bij het volengende onderhoud in de officiële Citroën garage dus toch nog maar eens navragen of dit wel vaker voorkomt en wat de oorzaak nu precies zou kunnen zijn.
C5club Veteraan


Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
Ik zou er bij de volgende tankbeurt eens een flesje HDi UNIK+ ingooien. Kijken wat er dan gebeurt.
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
C5club Newbie


Berichten: 6
Lid geworden op: 17 dec 2014 10:36
Auto: C5 1.6HDI VTR
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 57000
Kleur: donkerblauw metallic
Bedankt voor de tip! Ik ga dit zeker eens proberen.Ccinq schreef:Ik zou er bij de volgende tankbeurt eens een flesje HDi UNIK+ ingooien. Kijken wat er dan gebeurt.
Enkel: ik vind de HdI Unik+ niet meteen terug op een betrouwbare webshop. Zou iets zoals onderstaande ook helpen en betrouwbaar zijn ?
http://www.conrad.be/ce/nl/product/4789 ... &WT.srch=1" onclick="window.open(this.href);return false;
C5club Veteraan


Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
Tja.. Die Unik+ is de enige door PSA officiëel toegestane toevoeging, maar of dat zo belangrijk is. De cit dealer zou het in huis moeten hebben. Ik kocht het in Frankrijk online bij Citroen-Auch (http://www.citroen-auch.com/fr/additifs ... -unik.html" onclick="window.open(this.href);return false;), maar werd in Fr afgeleverd, verzending naar NL zal het wel erg duur maken vrees ik. Ik betaalde incl. verzending iets van 17 euro (had er 2 besteld). Mijn motor loopt weer iets mooier na toediening, vind ik.
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen



