V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07 okt 2007 20:15
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius
Locatie: Flevoland
Mijn koplampen waren behoorlijk dof en dan heb je 2 keuzes. Nieuwe units (heb ik voor gekozen bij mijn vorige dame) of polijsten. Nieuwe (2) units kwamen destijds op ruim € 200.
Ik heb een gokje genomen en gisteren maar besloten om mijn koplampen te laten polijsten. Voor de 2 units was ik € 40 kwijt en het resultaat vind ik bemoedigend. Het is weer 'helder glas' en ik heb het sterke gevoel dat het lichtbeeld van het xenonlicht nu veel beter is; ik zie veel meer.

Voor:
Afbeelding

Tijdens
Afbeelding

Na
Afbeelding

Maarrrrr.....hoelang blijft die units eigenlijk helder? En hoevaak zou je dit kunnen herhalen (ze 'schuren' toch een laagje kunststof weg).

Wie heeft hier ervaring mee en dit al eens een keer laten doen/zelf gedaan?
Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Koplampen polijsten

Bericht door c5jan »

Ik heb het eerder dit jaar gedaan (mei, juni?), de lampen zijn nu alweer behoorlijk dof.
Ik zou het voor de apk nog wel een keer doen maar bij gelegenheid gaan er toch echt 2 nieuwe glazen komen.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 dec 2013 20:59
Auto: berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 200000
Kleur: grijs
C5club Rookie
C5club Rookie
de koplampen zijn tegenwoordig allemaal, van een hard kunststof, karbonaat geloof ik :lol: na de polijst behandeling, moet de koplamp worden ingespoten met een UV beschermer, zo schijnt het. want daar door worden ze dof, maar ik heb gewoon het idee dat ze gezandstraalt worden, als je rijd, en dat heeft ieder merk tegenwoordig, en dat heeft alweer aardig wat bedrijfjes opgeleverd,
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Koplampen polijsten

Bericht door c5jan »

Als laatste behandeling na het polijsten smeer je er een uv-werende coating op.
Maar dat is niet zo bestendig als een nieuwe, blijkt...
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Koplampen polijsten

Bericht door JW-C5 »

De lampafdekkingen van de PH2 zijn uit polycarbonaat gemaakt. Die blijven mooi helder, zo zie ik bij die van mij.

Bij de PH1 is daarvoor ander materiaal gebruikt als ik het goed heb.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013 13:39
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Mijn vorige C5 was ook een Ph 1 uit 2002
Precies zo'n zelfde model als bovenstaand.
Die heb ik bijna 10 jaar gehad en nooit problemen met de koplampen.
Toen ik hem inruilde waren ze nog glashelder.

De koplampunits zijn van polycarbonaat,
veel kunststoffen kunnen niet tegen de invloed van UV licht

Nu is het zo dat gewoon glas geen uv doorlaat, maar kwartsglas wel.
Halogeenlampjes worden meestal van kwartsglas gemaakt.
( kwartsglas heeft een hoger smeltpunt dan gewoon glas, het mag ook niet in de glasbak )
Omdat hier kennelijk een UV filter ontbreekt moet dit kunstmatig worden aangebracht, maar fabrikanten zijn dit niet verplicht.
Wat ik wel altijd deed met lampjes verwisselen is controleren of de nieuwe lampjes wel een ingebouwd UV filter hebben. ( die goedkope versies van Halfords gaven daar geen informatie over dus ontbrak daar het UV filter kennelijk. )

Ik heb echter nog geen verklaring voor het volgende:
Als UV licht de oorzaak is van de matheid zou dit in de eerste plaats aan de binnenkant van de lampuntis moeten zitten, waar je niet bij kunt met polijsten....
Maar de matheid zit voornamelijk aan de buitenkant.

Wie kent de werkelijke oorzaak ?
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 847
Lid geworden op: 11 okt 2012 16:51
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Locatie: Linschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Re: Koplampen polijsten

Bericht door NTwoO »

UV is wel een reden en ook de reden waarom bij Xenon het gewenst is om 4300k pitjes te doen. Die stoot namelijk minder UV uit.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013 13:39
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Het zal ongetwijfeld invloed hebben, want ze geven die info over UV straling niet voor niets.
PVC afvoerleidingen binnen in huis blijven heel, maar buiten aan de gevel moeten ze na 10 jaar vernieuwd worden want PVC wordt daar bros onder invloed van UV. Alle kunststoffen hebben hier in meer of mindere mate last van.

Toch weet ik nog steeds niet waarom kunststof binnen in het lamphuis heel blijft -terwijl juist daar de UV straling het sterkst is- en de matheid uitsluitend aan de buitenkant komt.

Ik heb nog steeds de indruk dat reinigingsmiddelen welke kunststof kunnen aantasten
ook van invloed zijn.

Vroeger maakte ik de fout kunststof bumpers van een Citroen BX en een Opel Corsa met een vleorreinigingsmiddel schoon te maken.
Een dag laten waren ze van kleur af, die kleurafwijking kon ik slechts tijdelijk herstellen met speciaal bumperreinigingsmiddel van Valma.

Vandaar dat diverse reinigingsmiddelen door mij nog steeds argwanend worden bekeken.
Ik zeg niet dat ze de oorzaak zijn van die matheid, maar sluit het ook niet uit.
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 823
Lid geworden op: 25 apr 2009 17:29
Auto: HONDA JAZZ e:HEV Elegance
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Energielabel: A
Locatie: Den Haag
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Dat van die reinigingsmiddele zou zo maar eens waar kunnen zijn. Tot voor een jaar of twee waste ik de auto altijd zelf voor de deur maar omdat het door het verkeer steeds minder te doen is je auto langs de straat te wassen en ik ook een dagje ouder word :smt185 doe ik haar tegenwoordig door de wasstraat. Sinds die tijd zie ik de koplampen doffer worden terwijl ik voorheen nergens last van had. Binnenkort zal ik ook aan het polijsten moeten geloven.

Met vriendelijke groet,
Cieterman :citrofiel :citrofiel

NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1

C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)Afbeelding
C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot 5-07-2025 (143006)Afbeelding

Honda Jazz e:HEV Elegance
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013 13:39
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Op een enkele uitzondering na ( erg koud weer ) was ik ze altijd met de hand. Als ik die mensen bij een wasstraat met een hogedrukstraal bezig zie heb ik ook mijn twijfels.
In de kiertjes kunnen ze niet komen, de deuren blijven dicht.

Auto's welke uitsluitend in wasstraten gewassen worden vertonen meer lichte krasjes in de lak
dan met de hand. Bij mij gaat zelfs de motorkap open om overal goed bij te kunnen...

Er is natuurlijk kwaliteitsverschil tussen wasstraten.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 feb 2010 21:08
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive Berline (verkocht)
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9636
Productienummer: 10564
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 274300
Kleur: Rouge Lucifer
Locatie: Veluwe
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
Citroënnetje schreef:Ik heb een gokje genomen en gisteren maar besloten om mijn koplampen te laten polijsten. Voor de 2 units was ik € 40 kwijt en het resultaat vind ik bemoedigend.
Dit zou best eens bij dezelfde polijster uitgevoerd kunnen zijn als die mij geholpen heeft. http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=15770
Het is nog te vroeg om te bepalen hoe lang het mee gaat.
Francois.
Auto's: Peugeot 304, VW Golf 1600 Diesel, Opel Kadett Caravan 1.3, Mitsubishi L200 diesel/4d 2e gen., Citroen Xantia 1.8i, Citroen C5 2.0 Exclusive ph1, Ford Focus Wagon 1.6 16V aut Cool Edition, VW Passat Variant 1.4 TSI BMT Comfort Executive Edition, Subaru Forester 2.0i Luxury Lineartronic CVT EyeSight.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 346
Lid geworden op: 04 mei 2013 00:45
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 297000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC
Locatie: Beverwijk
Contacteer:
voor wat betreft het was straat verhaal, ik merkte ook dat de lampen wat minder doorzichtig werden...

bij nadere inspectie kwam dit dus deels door de was die ze daar over de auto heen sproeien.. dat werd uiteindelijk dus een vieze waslaag op de koplampen die dr nog best lastig af ging.. uiteindelijk met brasso dr af weten te krijgen...
C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009

Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 18
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jun 2009 21:24
Auto: 1.8 16v essentielle
Opties: dat vertel ik als ik hem ophaal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 35979
Kleur: gris oraqeux
Locatie: ossenzijl (ov)
C5club Newbie
C5club Newbie
maar ook Brasso laat zo z'n sporen na d.m.v. een beschermend doch etsend laagje....
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 346
Lid geworden op: 04 mei 2013 00:45
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 297000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC
Locatie: Beverwijk
Contacteer:
dat valt wel mee.. schuurmiddel is gemalen zandsteen en dat etsende goedje is gewoon ammoniakoplossing... nog een paar druppeltjes poetsolie en voilla ! hoeveel liter brasso wil je hebben ?

:smt190
C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009

Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 18
C5club Executive
C5club Executive
Berichten: 1797
Lid geworden op: 03 jun 2011 19:31
Auto: Renault Megane estate 1.5 dci
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
kilometerstand: 75000 km
Kleur: zilver grijs
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:
C5club Executive
C5club Executive
dit spul ????

http://www.mister-auto.nl/fl/vernieuwer ... 00113.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetjes Timo
Nu
Renault Megane estate 1.5 dci automaat 04/2018
Afbeelding Lexia 3
Vorige auto's
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001
Fiat bravo 1.4 sx 1998
Fiat Tipo 1.4 s 1992
Peugeot 405 1.9 GLD 1989
Nissan Micra 1.0 dx 1987
Suzuki sj410 1985 (jeep)

Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.
Plaats reactie