Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club Rookie


Berichten: 37
Lid geworden op: 08 apr 2013 11:14
Auto: C5 Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 373200
Kleur: donker grijs
ik heb er € 340 voor betaald, voor het geval iemand zich dat nog afvroeg.
en jammer dat het als een duister verhaal wordt gezien; ik probeer slechts een ervaring te delen.
O ja, en het koude start "slipje" van de 1e naar de 2e versnelling is (helaas) nog niet weg, dus elk probleem wordt er niet mee opgelost.
De auto rijdt en schakelt verder prima.
we zullen wel zien hoe lang de automaat het nog vol houdt, want zoals gezegd doorgaans merk je er niets aan.
en jammer dat het als een duister verhaal wordt gezien; ik probeer slechts een ervaring te delen.
O ja, en het koude start "slipje" van de 1e naar de 2e versnelling is (helaas) nog niet weg, dus elk probleem wordt er niet mee opgelost.
De auto rijdt en schakelt verder prima.
we zullen wel zien hoe lang de automaat het nog vol houdt, want zoals gezegd doorgaans merk je er niets aan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
C5 break 2004 automaat
gekocht met 236K Km
nu 373K Km plus.... op naar de 500K Km.
gekocht met 236K Km
nu 373K Km plus.... op naar de 500K Km.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Niet om gelijk te krijgen of te zeiken, maar dat was niet echt een verrassing.
Wel top dat je je ervaring wilt delen met ons!BJG schreef:Spoelen is geen reparatiemethode.
Als je een probleem hebt moet dit worden opgespoord en opgelost. Spoelen is een manier om vervuiling (die problemen gaat veroorzaken) voortijdig de nek om te draaien. Dus eigenlijk om problemen te voorkomen!!
Als je spoelen ziet als reparatie methode dan kom je bedrogen uit.

Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
De vraag is of dat "koude start slipje van één naar twee" niet gewoon standaard is.
Bij het overschakelen van 1 > 2 komt de overbrugging van de koppelomvormer van de AL4 pas later in, dat is normaal. En zeker bij koude motor en bak duurt dat wat langer.
Dat hebben ze gedaan om daarmee de motor en bak wat sneller op te warmen, allemaal in het kader van het verbeteren van de emissie van schadelijke stoffen via de uitlaat.
Hoe kijkt BJG hier tegenaan?
Groet,
JW
Bij het overschakelen van 1 > 2 komt de overbrugging van de koppelomvormer van de AL4 pas later in, dat is normaal. En zeker bij koude motor en bak duurt dat wat langer.
Dat hebben ze gedaan om daarmee de motor en bak wat sneller op te warmen, allemaal in het kader van het verbeteren van de emissie van schadelijke stoffen via de uitlaat.
Hoe kijkt BJG hier tegenaan?
Groet,
JW

C5club Rookie


Berichten: 37
Lid geworden op: 08 apr 2013 11:14
Auto: C5 Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 373200
Kleur: donker grijs
Ik kan dat slipje voorkomen door het gas los te laten als ik merk/weet dat hij gaat schakelen, of onnatuurlijk langzaam wegrijden en wachten op de eerste schakeling. Na de eerste schakeling (zo,n 30 meter na vertrek) doet hij het bij de volgende afslag (150 meter) al niet meer; dan schakelt hij zonder slipje.
Als het standaard is ben ik blij. Het zit er al zo lang in dat ik eigenlijk niet meer weet of hij het 100.000 km geleden niet deed.
Als het standaard is ben ik blij. Het zit er al zo lang in dat ik eigenlijk niet meer weet of hij het 100.000 km geleden niet deed.
C5 break 2004 automaat
gekocht met 236K Km
nu 373K Km plus.... op naar de 500K Km.
gekocht met 236K Km
nu 373K Km plus.... op naar de 500K Km.
Berichten: 1751
Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Ik heb t ook weleens bij koude motor van 1 naar 2.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Het is erg lastig via een forum op afstand te bepalen of dit gedrag normaal is. In principe heeft JW gelijk als hij stelt dat de lock-up niet direct na het schakelen bij koude motor werkt. Maar dat betekent in mijn ogen niet dat je echt slip ervaart.
Voor een goede ervaring en vergelijking moet je echt rijden met zo'n auto.
Verder zijn er wat bekende gevallen van eerste keer schakelen van 1 naar 2 (producteigenschap) die met een bepaalde schok gepaard gaan. Het betreft hier het vullen van het hydraulisch circuit van de tweede versnelling de eerste keer na de start. Dit gedrag is echter niet echt als slip aan te duiden. Meer als een schok.
Om dit te testen kun je voordat je wegrijdt even de versnelling een en dan twee inschakelen. Daarna in D wegrijden.
Voor een goede ervaring en vergelijking moet je echt rijden met zo'n auto.
Verder zijn er wat bekende gevallen van eerste keer schakelen van 1 naar 2 (producteigenschap) die met een bepaalde schok gepaard gaan. Het betreft hier het vullen van het hydraulisch circuit van de tweede versnelling de eerste keer na de start. Dit gedrag is echter niet echt als slip aan te duiden. Meer als een schok.
Om dit te testen kun je voordat je wegrijdt even de versnelling een en dan twee inschakelen. Daarna in D wegrijden.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

C5club Rookie


Berichten: 37
Lid geworden op: 08 apr 2013 11:14
Auto: C5 Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 373200
Kleur: donker grijs
Ach ja.... slechter wordt hij er in ieder geval niet van....BJG schreef:Niet om gelijk te krijgen of te zeiken, maar dat was niet echt een verrassing.Wel top dat je je ervaring wilt delen met ons!BJG schreef:Spoelen is geen reparatiemethode.
Als je een probleem hebt moet dit worden opgespoord en opgelost. Spoelen is een manier om vervuiling (die problemen gaat veroorzaken) voortijdig de nek om te draaien. Dus eigenlijk om problemen te voorkomen!!
Als je spoelen ziet als reparatie methode dan kom je bedrogen uit.
Ik zal morgen gelijk dat 1-2-tje eens testen.....
C5 break 2004 automaat
gekocht met 236K Km
nu 373K Km plus.... op naar de 500K Km.
gekocht met 236K Km
nu 373K Km plus.... op naar de 500K Km.
Berichten: 1751
Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Het lijkt mij dat dat slippen niet de bedoeling is. Mijn vorige 2 AL4's hebben dit nooit vertoond. Het bokkerige gedrag krijg je er gratis fabriek-af bij. Ik ben op zoek naar C5 rijders die dit probleem hadden en het opgelost hebben.

C5club Rookie


Berichten: 37
Lid geworden op: 08 apr 2013 11:14
Auto: C5 Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 373200
Kleur: donker grijs
Deze "truuk" nu twee ochtenden toegepast en geen slip gehad. Kan toeval zijn, maar ik ben optimistisch gestemd.BJG schreef: Om dit te testen kun je voordat je wegrijdt even de versnelling een en dan twee inschakelen. Daarna in D wegrijden.
C5 break 2004 automaat
gekocht met 236K Km
nu 373K Km plus.... op naar de 500K Km.
gekocht met 236K Km
nu 373K Km plus.... op naar de 500K Km.
Berichten: 1751
Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Zojuist ook weer even getest en zowaar geen slip!

C5club Rookie


Berichten: 37
Lid geworden op: 08 apr 2013 11:14
Auto: C5 Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 373200
Kleur: donker grijs
nu 4 ochtenden en 4 avonden (laat weg bij kantoor) getest met wisselend wegrijsnelheid en.... geen slip. Lijkt dus sterk op product eigenschap (ik ben redelijk blij)
C5 break 2004 automaat
gekocht met 236K Km
nu 373K Km plus.... op naar de 500K Km.
gekocht met 236K Km
nu 373K Km plus.... op naar de 500K Km.

C5club Rookie


Berichten: 37
Lid geworden op: 08 apr 2013 11:14
Auto: C5 Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 373200
Kleur: donker grijs
Vandaag bij de C5 dokter geweest voor mijn andere probleempje ( PDC pieper op C5 break met AL4 automaat. )
kwam ook nog even dit problem naar voren als storing op de Lexia. Volgens de dokter een electronica probleem in combinatie met wat klepjes die door de loop van de jaren bevuild kunnen raken, wat ook de bekende Bonk kan geven als de automaat schakelt.
Ik weet dat dit vaag klinkt, maar krijg binnenkort de wat uitgebreidere beschrijving met reparative offert: ongeveer € 500,-
Het is dus zeker geen issue dat revisie vereist. Ik voeg dit toe aan deze post als ik meer details heb.
kwam ook nog even dit problem naar voren als storing op de Lexia. Volgens de dokter een electronica probleem in combinatie met wat klepjes die door de loop van de jaren bevuild kunnen raken, wat ook de bekende Bonk kan geven als de automaat schakelt.
Ik weet dat dit vaag klinkt, maar krijg binnenkort de wat uitgebreidere beschrijving met reparative offert: ongeveer € 500,-
Het is dus zeker geen issue dat revisie vereist. Ik voeg dit toe aan deze post als ik meer details heb.
C5 break 2004 automaat
gekocht met 236K Km
nu 373K Km plus.... op naar de 500K Km.
gekocht met 236K Km
nu 373K Km plus.... op naar de 500K Km.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Mocht je het zelf willen proberen>
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=14141
Mijn How-To over DHZ klepjes vervangen.
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=14141
Mijn How-To over DHZ klepjes vervangen.
Zeg maar André

BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Na drie en halve ton kan het ook gewoon zijn dat de lockup versleten is waardoor de automaat meer slipt.
koppelomvormers worden wel eens gereviseerd en krijgen weer nieuwe frictieplaatjes.
koppelomvormers worden wel eens gereviseerd en krijgen weer nieuwe frictieplaatjes.
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2011 22:59
Auto: Peugeot 407 SW 3.0 V6
Opties: Feline, trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: zilver metallic
Locatie: Nieuwegein
Bij mij treedt het slippen van de automaat sinds een week of 2 ook op maar dan alleen bij warme motor en vooral bij het opschakelen van 2 naar 3. Dan is het heel duidelijk hoorbaar en zichtbaar (hoog toerental). Bij de andere opschakelmomenten heb ik het gevoel dat het toerental hoger ligt maar dat kan ik niet heel hard maken.
Ook heb ik de laatste weken last van een "bonk" bij het terugschakelen (wederom alleen bij warme motor).
Nu heb ik al het e.e.a. gelezen op dit forum over dit soort mankementen van de automaat maar daarbij ging het vooral over de AL4. De mijne is een BVA6-bak (AISIN6) en ik ben benieuwd of er mensen zijn die daarmee dit soort ervaringen ook hebben en uiteraard of er oorzaken en bij voorkeur oplossingen zijn.
Het wrange is een beetje dat ik 4 weken geleden de bak bij GJO heb laten spoelen. Dat was puur uit voorzorg want ik had geen klachten. Direct na de spoeling schakelde de bak ook duidelijk veel soepeler maar de laatste weken is het wel hommeles. Waarschijnlijk heb ik toch iets te lang gewacht met de spoeling en was er toch al slijtage....
Ik heb inmiddels een afspraak volgende week bij GJO om hiernaar te kijken.
Ook heb ik de laatste weken last van een "bonk" bij het terugschakelen (wederom alleen bij warme motor).
Nu heb ik al het e.e.a. gelezen op dit forum over dit soort mankementen van de automaat maar daarbij ging het vooral over de AL4. De mijne is een BVA6-bak (AISIN6) en ik ben benieuwd of er mensen zijn die daarmee dit soort ervaringen ook hebben en uiteraard of er oorzaken en bij voorkeur oplossingen zijn.
Het wrange is een beetje dat ik 4 weken geleden de bak bij GJO heb laten spoelen. Dat was puur uit voorzorg want ik had geen klachten. Direct na de spoeling schakelde de bak ook duidelijk veel soepeler maar de laatste weken is het wel hommeles. Waarschijnlijk heb ik toch iets te lang gewacht met de spoeling en was er toch al slijtage....
Ik heb inmiddels een afspraak volgende week bij GJO om hiernaar te kijken.