Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 615
Lid geworden op: 03 aug 2013 21:16
Auto: C5 2.0 vti Berline
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: B
Phase: 2
kilometerstand: 110000
Kleur: Granache
Locatie: Nijmegen
Hoi,
Ik heb sinds enige tijd een tikje in het stuur, bij scherp draaien en lage snelheden onder de 15 km per uur. Het doet zich alleen voor bij koudere temperaturen en als de auto een nacht heeft stilgestaan. Na een paar minuten rijden is het weg, ook bij de lage snelheden (als de motor of temperatuur binnen iets is opgewarmt). De tik is goed voelbaar in het stuur en iets minder goed te horen. Het lijkt qua gevoel alsof er ergens een tandwiel wordt overgeslagen of niet goed in elkaar draait.Het lijkt niet ver van onderen te komen maar alsof het vlak achter het stuur zelf zit of zo.
Qua rijgedrag is er niets te merken stuurt direct en geen speling of vaag stuurgedrag. Het stuur lijkt goed vast te zitten. Ik lees op het forum dat het de stuurkolom zou kunnen zijn (al kan ik het maintopic erover niet vinden) maar ook een ring achter het stuur o.i.d.
Iemand een idee, of evt. een link naar een hoofdtopic hierover ?
groetjes Zwever
Ik heb sinds enige tijd een tikje in het stuur, bij scherp draaien en lage snelheden onder de 15 km per uur. Het doet zich alleen voor bij koudere temperaturen en als de auto een nacht heeft stilgestaan. Na een paar minuten rijden is het weg, ook bij de lage snelheden (als de motor of temperatuur binnen iets is opgewarmt). De tik is goed voelbaar in het stuur en iets minder goed te horen. Het lijkt qua gevoel alsof er ergens een tandwiel wordt overgeslagen of niet goed in elkaar draait.Het lijkt niet ver van onderen te komen maar alsof het vlak achter het stuur zelf zit of zo.
Qua rijgedrag is er niets te merken stuurt direct en geen speling of vaag stuurgedrag. Het stuur lijkt goed vast te zitten. Ik lees op het forum dat het de stuurkolom zou kunnen zijn (al kan ik het maintopic erover niet vinden) maar ook een ring achter het stuur o.i.d.
Iemand een idee, of evt. een link naar een hoofdtopic hierover ?
groetjes Zwever
Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....
Berichten: 4126
Lid geworden op: 21 jan 2011 11:10
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Locatie: almere
Bout onderin bij pendale los of gebroken 

groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Edwin;
Daar zou TS meer last mee moeten hebben. Hij heeft het alleen in het begin, temp afhankelijk enz.
Lijkt me een te grote puzzel om er wat zinnigs over te kunnen zeggen.
TS; probeer systematisch te zoeken. Loop de stuurinrichting vanaf het stuur helemaal na.
Succes!
Daar zou TS meer last mee moeten hebben. Hij heeft het alleen in het begin, temp afhankelijk enz.
Lijkt me een te grote puzzel om er wat zinnigs over te kunnen zeggen.
TS; probeer systematisch te zoeken. Loop de stuurinrichting vanaf het stuur helemaal na.
Succes!
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Lees dit eens.
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... os#p496158
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... os#p496158
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Kijk eens naar de aansluiting van de stuurkolom om het stuurhuis, tussen de pedalen.
Ik heb dit ook gehad, toen zat er speling op de as vanuit het stuurhuis.
Je ziet dan de as heen en weer bewegen als je aan het stuur draait.
Misschien handiger dat jij kijkt terwijl een ander aan het stuur draait, met de motor uit
is de weerstand groter, en zie je het eerder.
Ik heb dit ook gehad, toen zat er speling op de as vanuit het stuurhuis.
Je ziet dan de as heen en weer bewegen als je aan het stuur draait.
Misschien handiger dat jij kijkt terwijl een ander aan het stuur draait, met de motor uit
is de weerstand groter, en zie je het eerder.
Zeg maar André
Berichten: 615
Lid geworden op: 03 aug 2013 21:16
Auto: C5 2.0 vti Berline
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: B
Phase: 2
kilometerstand: 110000
Kleur: Granache
Locatie: Nijmegen
@herman: in het topic waar je naar verwijst heeft TS duidelijk speling in het stuur en geklop in het onderstel. Dat is bij mij allerminst het geval. Geen mm speling en geen gerammel in het onderstel. Maar ik zal nog eens kijken.
@kooiman ik zal morgen eens kijken. Het is me overigens een raadsel waarom het weg is als de motor warm is. Hoe hard ik dan ook aan het stuur draai heen en weer, geen knikje meer te voelen....
bedankt voor het meedenken
zwever
@kooiman ik zal morgen eens kijken. Het is me overigens een raadsel waarom het weg is als de motor warm is. Hoe hard ik dan ook aan het stuur draai heen en weer, geen knikje meer te voelen....
bedankt voor het meedenken
zwever
Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Klinkt vreemd, maar soms is het de airbag die iets beweegt tijdens sturen, vooral in koude toestand is het kunsstof hard en kan voelbaar en hoorbaar een tikje geven.
Het blijft natuurlijk gissen van afstand maar dit komt wel eens voor.
Het blijft natuurlijk gissen van afstand maar dit komt wel eens voor.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 615
Lid geworden op: 03 aug 2013 21:16
Auto: C5 2.0 vti Berline
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: B
Phase: 2
kilometerstand: 110000
Kleur: Granache
Locatie: Nijmegen
zou me niet verbazen BJG, het knikje is geen "metaal"knikje maar eerder een geluid van kunstof over kunstof of metaal. Ik heb al aan de kap er achter zitten wrikken omdat ik dacht dat het daar ergens zat. Maar is het dan niet raar dat ik bij het knikje het hele stuur voel knikken ?
zwever
zwever
Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Tja...
Dat weet ik niet, je voelt het wel, maar van afstand is dat lastig te beoordelen
Dat weet ik niet, je voelt het wel, maar van afstand is dat lastig te beoordelen
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 596
Lid geworden op: 14 jun 2010 22:23
Auto: C5 Break 2.0 16V AUT4 Difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 212000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Son en Breugel
Dat had ik ook in mijn C5 ph1BJG schreef:Klinkt vreemd, maar soms is het de airbag die iets beweegt tijdens sturen, vooral in koude toestand is het kunsstof hard en kan voelbaar en hoorbaar een tikje geven.
Citroen C5 Break Ph.I 2.0 AUT4 Difference 2003
Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's:
Peugeot 107 XS 2007
Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999
Ford Fiesta 1.1 1986
Renault 5 GTS 1.4 1989
Citroen 2CV6 Club 1983
Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's:
Peugeot 107 XS 2007
Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999
Ford Fiesta 1.1 1986
Renault 5 GTS 1.4 1989
Citroen 2CV6 Club 1983
Berichten: 615
Lid geworden op: 03 aug 2013 21:16
Auto: C5 2.0 vti Berline
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: B
Phase: 2
kilometerstand: 110000
Kleur: Granache
Locatie: Nijmegen
Als het de airbag is, moet je daar dan mee leren leven ?
Ik heb overigens op hermans advies even de kruiskoppeling bekeken. Heb de bout iets nagetrokken maar die zat niet echt los.Ook bij draaien aan het stuur niet echt iets raars te merken. het is nu te warm om te merken of dat natrekken van de bout geholpen heeft, moet de dam eerst een nachtje stilstaan
Op het saab-forum heb ik nog gevonden dat de oorzaak te weinig vet in de "spline" zou kunnen zijn:
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=186569" onclick="window.open(this.href);return false;
zwever
Ik heb overigens op hermans advies even de kruiskoppeling bekeken. Heb de bout iets nagetrokken maar die zat niet echt los.Ook bij draaien aan het stuur niet echt iets raars te merken. het is nu te warm om te merken of dat natrekken van de bout geholpen heeft, moet de dam eerst een nachtje stilstaan
Op het saab-forum heb ik nog gevonden dat de oorzaak te weinig vet in de "spline" zou kunnen zijn:
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=186569" onclick="window.open(this.href);return false;
zwever
Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....
Berichten: 615
Lid geworden op: 03 aug 2013 21:16
Auto: C5 2.0 vti Berline
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: B
Phase: 2
kilometerstand: 110000
Kleur: Granache
Locatie: Nijmegen
even een terugkoppeling voor C5 rijders met eenzelfde probleem:
Het probleem zit 'm inderdaad vermoedelijk in de kruiskoppeling onder de pedalen. Ik heb de moer een kwartslag aangedraaid maar die zat eigenlijk niet echt los. Vervolgens heb ik het zaakje ingespoten met siliconen spray. Ook het inwendige "tandwiel" dat op het plaatje van het saab-forum goed gefotografeerd is. Nu is het probleem nagenoeg weg, zeg 75% minder. Na koude start voel ik de tik nog een heel klein beetje maar veel minder. Vermoedelijk gaat het probleem geheel weg als ik de boel openmaak en insmeer met dik vet. (zie draadje naar saab-forum).
bedankt voor het meedenken.
Zwever
Het probleem zit 'm inderdaad vermoedelijk in de kruiskoppeling onder de pedalen. Ik heb de moer een kwartslag aangedraaid maar die zat eigenlijk niet echt los. Vervolgens heb ik het zaakje ingespoten met siliconen spray. Ook het inwendige "tandwiel" dat op het plaatje van het saab-forum goed gefotografeerd is. Nu is het probleem nagenoeg weg, zeg 75% minder. Na koude start voel ik de tik nog een heel klein beetje maar veel minder. Vermoedelijk gaat het probleem geheel weg als ik de boel openmaak en insmeer met dik vet. (zie draadje naar saab-forum).
bedankt voor het meedenken.
Zwever
Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....

C5club extreme Fan


Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jan 2012 20:27
Auto: C5 AIRCROSS
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 100
Kleur: Polar White
Locatie: Haarlemmermeer
Sinds een paar weken heb ik een wonderschone en strakke C5 Berline 2006. Bij de koop heb ik het niet opgemerkt maar bij het doordraaien van het stuur verschuift het middenstuk van het stuur, daar waar de airbag achter zit, een stukje. Ik zie het, ik voel het en ik hoor het een beetje. Nu zie ik dat dit kennelijk vaker voorkomt. Maar is het op te lossen zonder er siliconenkit
tussen te spuiten?

Gehad: CX, AX-en, Xsara, Xantia 1.6 en 1.8 16V, XM 2.0 16V, C5 I Ligne Prestige 2.0 16V Break 2003, 2x C1, C5 II 2.0 16v Berline.
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Als je last hebt van beweging in alleen de airbagunit zal deze gewoon niet goed vast zitten?
Aan de achterzijde van het stuurwiel zit ie vast. Even checken dus.
Aan de achterzijde van het stuurwiel zit ie vast. Even checken dus.

C5club Rookie


Berichten: 20
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:52
Auto: Break 2,0 16V exclusive
Opties: afn. trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 305000
Kleur: zwart
Locatie: Heerlen
Ik had ook speling bij de pedalen, aansluiting tussen stuurhuis en as naar stuurwiel (Spiebaanvertanding).
Hierdoor een lichte trilling in het stuur.
Ik heb dit als volgt opgelost:
Doorsnede van asje stuurhuis (dunne) en buis naar stuurwiel (dikke) opgemeten.
Stukje massief kunststof rond gekocht. (Dikker dan dikste buis)
Dan aan de kopse kant een gat geboord in lengterichting met de doorsnede van de dunste buis (stuurhuiskant)
Daarna aan de andere kant tot halverwege een gat geboord met de dikke diameter.
De kunststof in lengterichting doorzagen. Je hebt nu twee halve schalen. Die klem je rond de aansluiting met de speling.
Twee slangenklemmen eroverheen en klaar. Zit al jaren en geen problemen meer.
Hierdoor een lichte trilling in het stuur.
Ik heb dit als volgt opgelost:
Doorsnede van asje stuurhuis (dunne) en buis naar stuurwiel (dikke) opgemeten.
Stukje massief kunststof rond gekocht. (Dikker dan dikste buis)
Dan aan de kopse kant een gat geboord in lengterichting met de doorsnede van de dunste buis (stuurhuiskant)
Daarna aan de andere kant tot halverwege een gat geboord met de dikke diameter.
De kunststof in lengterichting doorzagen. Je hebt nu twee halve schalen. Die klem je rond de aansluiting met de speling.
Twee slangenklemmen eroverheen en klaar. Zit al jaren en geen problemen meer.