Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club Rookie


Berichten: 37
Lid geworden op: 08 apr 2013 11:14
Auto: C5 Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 373200
Kleur: donker grijs
Het is inderdaad geen reparatie maar een preventie. De problemen die ik ervaarde vond ik nog niet van dien aard dat ik overtuigd kon worden van revisie. Vandaar ook mijn eerdere commentaar.
De klus is geklaard door Wientjes in Apeldoorn. Hoe het gebeurt kun je zien op hun website.
Het hele process gebeurt met draaiende motor en duurt ongeveer 2 1/2 uur, inclusief warm draaien van motor, en (automaat) olie.
1. De motor en olie wordt op temperatuur gebracht
2. De Olie wordt door een spoelvat geleid en er wordt een reinigingsmiddel toegevoegd
3. Vervolgens worden alle versnellingen diverse keren doorlopen om het reinigingsmiddel zoveel mogelijk onderdelen te laten reinigen
4. Met het verwijderen van de oude olie wordt de nieuwe olie er direct ingepompt.
5. Er wordt nog een additief toegevoegd en die wordt nog volgens een spoelproces door de automaat gespoeld.
6. Het resultaat is complete nieuwe olie in koppelomvormer en automaat bak.
Voordat ik dit heb laten doen heb ik in het leven van mijn C5 al 2 keer de olie laten verversen bij de dealer. Er wordt dan ongeveer 1/4 to 1/3 van de olie gebruikt dan die bij het spoelproces wordt gebruikt. Ook toen heb ik een additief gerbruikt.
(opmerking: met het doorspoelen van het additief na olievervanging zie in het reservoir geen rode olie terug komen, maar wel heldere olie met een soort van lichte thee kleur. Qua kleur leek de oude olie op sterke espresso.)
Bij een vorige auto (Volkswagen Passat) gaf de verversing namelijk pas echt resultaat na toevoeging van dat additief. Bij mijn C5 hielp dat niet, vandaar dat ik besloot tot spoelen over te gaan.
Na de proefrit die door de monteur was gemaakt voorafgaande aan de reiniging, vroeg hij zich af wat de klachten waren, want hij had niets gemerkt. Dat klopt ook want die problem waren ook niet evident; alleen bij een koude motor bij de eerste schakling van 1 naar 2 en soms onverwacht tijdens lange ritten. (vandaar ook dat ik dit als preventief onderhoud besxhouw en niet als alternatief voor reparatie)
Ervaring met de vorige auto was dat je niet direct het resultaat merkt van een verversingsproces dit kan, afhankelijk van hoeveel KM je rijd, ongeveer een week duren; in mijn geval drie dagen. (soortgelijke ervaringen vind je ook op internet over dit onderwerp).
Dit is de derde dag. Ik wil niet te vroeg juichen, maar ik krijg nu echt de indruk dat het gewenste resultaat is bereikt. Mocht het toch tegen vallen, dan zal ik dat nog vermelden.
Over de prijs wil ik het volgende zeggen: De prijs is absoluut een overweging geweest; het is gewoon niet goedkoop en het blijft een gok. Ik heb gekozen voor Wientjes, omdat zij in mijn woonplaats gevestigd zijn. Het is gewoon een kosten, baten en tijd overweging geweest om niet voor de laagste prijs te gaan.
Goed nieuws is dat enige jaren geleden spoelen vrij onbekend was. Net als het veranderende advies over ondehoud (tijdsinterval) van fabrikanten over de automatische versnellingsbak, zal ook het spoelen van de automaat meer normaal en dus goedkoper gaan worden.
Ik hoop dat ook dealers het spoelproces gaan adopteren. Je hebt dan kwalitatief onderhoud op het juiste adres.
De klus is geklaard door Wientjes in Apeldoorn. Hoe het gebeurt kun je zien op hun website.
Het hele process gebeurt met draaiende motor en duurt ongeveer 2 1/2 uur, inclusief warm draaien van motor, en (automaat) olie.
1. De motor en olie wordt op temperatuur gebracht
2. De Olie wordt door een spoelvat geleid en er wordt een reinigingsmiddel toegevoegd
3. Vervolgens worden alle versnellingen diverse keren doorlopen om het reinigingsmiddel zoveel mogelijk onderdelen te laten reinigen
4. Met het verwijderen van de oude olie wordt de nieuwe olie er direct ingepompt.
5. Er wordt nog een additief toegevoegd en die wordt nog volgens een spoelproces door de automaat gespoeld.
6. Het resultaat is complete nieuwe olie in koppelomvormer en automaat bak.
Voordat ik dit heb laten doen heb ik in het leven van mijn C5 al 2 keer de olie laten verversen bij de dealer. Er wordt dan ongeveer 1/4 to 1/3 van de olie gebruikt dan die bij het spoelproces wordt gebruikt. Ook toen heb ik een additief gerbruikt.
(opmerking: met het doorspoelen van het additief na olievervanging zie in het reservoir geen rode olie terug komen, maar wel heldere olie met een soort van lichte thee kleur. Qua kleur leek de oude olie op sterke espresso.)
Bij een vorige auto (Volkswagen Passat) gaf de verversing namelijk pas echt resultaat na toevoeging van dat additief. Bij mijn C5 hielp dat niet, vandaar dat ik besloot tot spoelen over te gaan.
Na de proefrit die door de monteur was gemaakt voorafgaande aan de reiniging, vroeg hij zich af wat de klachten waren, want hij had niets gemerkt. Dat klopt ook want die problem waren ook niet evident; alleen bij een koude motor bij de eerste schakling van 1 naar 2 en soms onverwacht tijdens lange ritten. (vandaar ook dat ik dit als preventief onderhoud besxhouw en niet als alternatief voor reparatie)
Ervaring met de vorige auto was dat je niet direct het resultaat merkt van een verversingsproces dit kan, afhankelijk van hoeveel KM je rijd, ongeveer een week duren; in mijn geval drie dagen. (soortgelijke ervaringen vind je ook op internet over dit onderwerp).
Dit is de derde dag. Ik wil niet te vroeg juichen, maar ik krijg nu echt de indruk dat het gewenste resultaat is bereikt. Mocht het toch tegen vallen, dan zal ik dat nog vermelden.
Over de prijs wil ik het volgende zeggen: De prijs is absoluut een overweging geweest; het is gewoon niet goedkoop en het blijft een gok. Ik heb gekozen voor Wientjes, omdat zij in mijn woonplaats gevestigd zijn. Het is gewoon een kosten, baten en tijd overweging geweest om niet voor de laagste prijs te gaan.
Goed nieuws is dat enige jaren geleden spoelen vrij onbekend was. Net als het veranderende advies over ondehoud (tijdsinterval) van fabrikanten over de automatische versnellingsbak, zal ook het spoelen van de automaat meer normaal en dus goedkoper gaan worden.
Ik hoop dat ook dealers het spoelproces gaan adopteren. Je hebt dan kwalitatief onderhoud op het juiste adres.
C5 break 2004 automaat
gekocht met 236K Km
nu 373K Km plus.... op naar de 500K Km.
gekocht met 236K Km
nu 373K Km plus.... op naar de 500K Km.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=10766" onclick="window.open(this.href);return false;
Leesvoer genoeg over het flushen/spoelen
Leesvoer genoeg over het flushen/spoelen
Berichten: 8121
Lid geworden op: 26 mei 2006 20:04
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Locatie: Velsen.
Contacteer:
Hee, dit bericht las ik op een ander forum ook al. Is het zo bevallen dat je dit op elk forum post?
C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)

C5club Rookie


Berichten: 37
Lid geworden op: 08 apr 2013 11:14
Auto: C5 Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 373200
Kleur: donker grijs
ik had het beloofd.
C5 break 2004 automaat
gekocht met 236K Km
nu 373K Km plus.... op naar de 500K Km.
gekocht met 236K Km
nu 373K Km plus.... op naar de 500K Km.
Berichten: 8121
Lid geworden op: 26 mei 2006 20:04
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Locatie: Velsen.
Contacteer:

C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
Berichten: 847
Lid geworden op: 11 okt 2012 16:51
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Locatie: Linschoten
Korting bedongen?
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
@Alex69apd
En veel ervaring heeft JO in Nieuw Vennep, is er al heel lang mee bezig.
En veel ervaring heeft JO in Nieuw Vennep, is er al heel lang mee bezig.
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Additief zou ik niet in de bak willen hebben ....
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 295
Lid geworden op: 27 aug 2013 19:56
Auto: C6 3.0 24V exlusieve
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Versnellingsbak: EAT8
Duister dat je de prijs niet wil noemen.
Austin Cambridge, Simca 1000 Rally1, Peugeot 304 coupé S, 504, 309, Alfa Romeo 2000, Renault Laguna 2, SAAB 9-3 SS, BMW 318 + Z3, Volvo V70 T 2005, Citroën AMI, Dyana,GS,BX,ZX, SAXO VTR, Berlingo, Xantia 1.6+1.8 16V, C4 autom. 2005, C5 PH1 2.0 16V autom. break eigen import demo van Citroën Duitsland, C5 PH2 2.0 16V break, C5 Tourer 2.0 16V 2008, C5 THP 155 sedan autom. 2014, C6 3.0 24V excl. 2012.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Ach, na 49 paginas flushen bij vooral JO, kunnen 2 postings over een aanbieder in Wierden er toch ook wel bij?
Over additieven en gebruik originele olie, ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen preventief flushen en flushen bij een probleem. Preventief zou ik ook geen reinigingsadditief erin willen hebben, bij een acuut probleem wordt het een andere zaak m.i. Al zou ik liever dat additief er weer uitgeflusht zien in het proces. maar ja, dan kost het wel erg veel olie in totaal en die is errug prijzig.
Over additieven en gebruik originele olie, ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen preventief flushen en flushen bij een probleem. Preventief zou ik ook geen reinigingsadditief erin willen hebben, bij een acuut probleem wordt het een andere zaak m.i. Al zou ik liever dat additief er weer uitgeflusht zien in het proces. maar ja, dan kost het wel erg veel olie in totaal en die is errug prijzig.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik


Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Op de website staat vanaf 299 euro zag ik.trance schreef:Duister dat je de prijs niet wil noemen.
en exroosje het is in apeldoorn wat hij zegt.
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
oh ja wientjes in Apeldoorn.
Ik lees het identieke verhaal nu inderdaad ook op cit forum. Cross posten komt echter ook wel vaker voor.
Wat ik maar wil zeggen is JO heeft niet het patent op flushen, heeft het ook niet uitgevonden (maar wel geadapteerd voor citroen bakken) en voor de acceptatie ervan is het alleen maar goed dat er meer aanbieders komen. Mogelijk wordt die olie dan ook ipv een duur niche product een commodity.
Wat JO wel uniek maakt is dat als het flushen niet helpt, ze inmiddels ook kennis opgedaan hebben om de bakken zelf aan te pakken. Andere garages komen niet verder als een ruilbak van autrans oid.
Ik lees het identieke verhaal nu inderdaad ook op cit forum. Cross posten komt echter ook wel vaker voor.
Wat ik maar wil zeggen is JO heeft niet het patent op flushen, heeft het ook niet uitgevonden (maar wel geadapteerd voor citroen bakken) en voor de acceptatie ervan is het alleen maar goed dat er meer aanbieders komen. Mogelijk wordt die olie dan ook ipv een duur niche product een commodity.
Wat JO wel uniek maakt is dat als het flushen niet helpt, ze inmiddels ook kennis opgedaan hebben om de bakken zelf aan te pakken. Andere garages komen niet verder als een ruilbak van autrans oid.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik


Berichten: 8121
Lid geworden op: 26 mei 2006 20:04
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Locatie: Velsen.
Contacteer:
Zeker niet!exroosje schreef:JO heeft niet het patent op flushen
Maar hij was er wél druk mee bezig toen anderen "sealed for life" riepen. Hij was eigenwijs en ging gewoon door.
C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
Berichten: 295
Lid geworden op: 27 aug 2013 19:56
Auto: C6 3.0 24V exlusieve
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Versnellingsbak: EAT8
Dat kan dus ook 500 euro en meer zijn,daarom zo duister dit verhaal.Herman schreef: Op de website staat vanaf 299 euro zag ik.
Austin Cambridge, Simca 1000 Rally1, Peugeot 304 coupé S, 504, 309, Alfa Romeo 2000, Renault Laguna 2, SAAB 9-3 SS, BMW 318 + Z3, Volvo V70 T 2005, Citroën AMI, Dyana,GS,BX,ZX, SAXO VTR, Berlingo, Xantia 1.6+1.8 16V, C4 autom. 2005, C5 PH1 2.0 16V autom. break eigen import demo van Citroën Duitsland, C5 PH2 2.0 16V break, C5 Tourer 2.0 16V 2008, C5 THP 155 sedan autom. 2014, C6 3.0 24V excl. 2012.
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Zal wel soort auto en wat voor bak zijn wat er onder hangt.
Maar net wat exroosje zegt als ze met andere middelen er in beginnen
Maar net wat exroosje zegt als ze met andere middelen er in beginnen

Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.