C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 198
Lid geworden op: 29 okt 2010 21:20
Auto: Berline prestige
Opties: geen extra's
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09452
Productienummer: 10452
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 155.533
Kleur: blauw
Locatie: Oosterhout
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Stoom uit uitlaat

Bericht door Uzet1797 »

In een ander draadje over de melding "katalysatorstoring" repte ik over het feit dat bij deze melding er enorm veel stoom uit de uitlaat komt. Ook gaat de motor in de "noodloop". De eerste keer dat ik dit constateerde schrok ik behoorlijk. Na een herstart is het stomen over en draait de motor vrijwel weer normaal. Hij schudt nog wel alsof hij wil afslaan maar dat is nog nooit gebeurd. Na ongeveer 1 km loopt de motor weer zoals het hoort. Na verloop van tijd wordt de melding "katalysatorstoring" vervangen door "storing uitlaatgassen" welke na verloop van tijd weer verdwijnt. Er is geen sprake van koelwaterverlies of extreem olieverbruik. Het verschijnsel doet zich alleen voor als de temperatuur onder de 16 graden daalt en het erg vochtig/mistig is. Ik heb geen notie wat de stoom veroorzaakt. Heeft iemand enig idee dat dit stomen kan verklaren?

Mtvrgr, Uzet.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013 13:39
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
JAren geleden heb ik ook zoiets gehad

Katalisatorstoring en storing uitlaatgassen.

Het bleek terug te herleiden tot een defecte bobine waardoor als gevolg van 3 i.p.v. 4 werkende cilinders, vermogenverlies en onvolledige verbanding plaats vondt.

Met een slakkegangetje kon ik thuiskomen.

Er mankeerde dus niets aan die katalisator.

Laat even nakijken of alle cilinders het wel doen.

Vanwege het schudden denk ik aan onbalans door slechte ontsteking.

Dat zo'n bobine het ene moment wel en het andere moment niet functioneert ligt aan voornamelijk aan temperatuurwisselingen, maar ook slechte contacten kunen de oorzaak zijn.

Stoom ( witte pluim) is gecondenseerde waterdamp.
Auto's op gas produceren meer waterdamp dan die op benzine of diesel.

Als gevolg van onvolledige verbranding is de gezamenlijke uitlaatgastemperatuur lager,
als niet alle cilinders werken zal eerder condensatie optreden

Ook het gehalte onverbrande gassen stijgt als je op 3 i.p.v. 4 cilinders rijdt.
Het is niet verwonderlijk dat die katalisator daar de hik van krijgt.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 198
Lid geworden op: 29 okt 2010 21:20
Auto: Berline prestige
Opties: geen extra's
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09452
Productienummer: 10452
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 155.533
Kleur: blauw
Locatie: Oosterhout
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Re: Stoom uit uitlaat

Bericht door Uzet1797 »

Bedankt voor je reactie. Het is wel zo dat de noodloop na een herstart, en dat doe ik ze snel als dat mogelijk is, de auto weer goed rijdt. Alleen de eerste kilometer schudt de motor bij stationair draaien. Ik ga in ieder geval mijn garagist vragen of hij een bobine heeft liggen die ik kan gebruiken om te zien of dit inderdaad de oorzaak is. Hoop het want ik vind het wel irritant dat servicelampje. Volgende week even langs gaan.

Mtvrgr, Uzet1797
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 198
Lid geworden op: 29 okt 2010 21:20
Auto: Berline prestige
Opties: geen extra's
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09452
Productienummer: 10452
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 155.533
Kleur: blauw
Locatie: Oosterhout
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Re: Stoom uit uitlaat

Bericht door Uzet1797 »

Vandaag was het weer eens zover, motor draait na het starten niet lekker en geweldige wolken stoom uit de uitlaat. Even later de bekende melding "katalysator storing" Dit is al twee keer eerder gebeurd onder nagenoeg dezelfde (regenachtig weer en de temperatuur onder de 16 graden) omstandigheden. Na een stukje gereden te hebben en een herstart was het probleem over en reed de auto weer normaal. Ook het stomen was opgehouden. De vorige keren heeft de garagist ernaar gekeken maar hij kan geen verklaring voor het stomen geven. Alles functioneert verder goed. Heb in de loop van de tijd al diverse zaken laten vervangen maar tot nu toe zonder resultaat. Aangezien dit de derde keer in ruim 5 jaar is dat dit zich voordoet houd ik het er maar op dat de "dame" met slecht weer niet graag uit de garage komt.

Mtvrgr, Uzet1797.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 apr 2014 14:15
Auto: c5 break 2.0 l caractere
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 59000
Kleur: zwart
Locatie: Nieuw- beijerland
C5club Rookie
C5club Rookie
Re: Stoom uit uitlaat

Bericht door sook »

goedemorgen,

Dit probleem had ik ook bij mijn C5 2.0 van 2003.
Als je de auto start en hij loopt slecht (dus schudden en stoom ) je motor uitzetten en zo'n 2 a 3 min wachten ,en meestal loopt ze beter..
Ook mijn inziens is de bobine de schuldige (blijkt later de oorzaak te zijn na vele reparaties)

Het doorrijden als hij slecht loopt was bij mij catastrofaal zo brak mijn distributieriem met alle gevolgen.
Mijn raad is dus ...Laat je bobine goed nakijken
mvg
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 198
Lid geworden op: 29 okt 2010 21:20
Auto: Berline prestige
Opties: geen extra's
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09452
Productienummer: 10452
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 155.533
Kleur: blauw
Locatie: Oosterhout
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Re: Stoom uit uitlaat

Bericht door Uzet1797 »

Goedenavond sook,

bedankt voor je respons. Een dezer dagen moet de dame voor de APK naar de garage. Hopelijk heeft de garagist een bobine liggen die ik een tijdje mag uitproberen. Er is nl in de loop van de tijd heel wat vervangen cq schoongemaakt. Daardoor is het onregelmatig lopen bij een toerental van rond de 2000 opgelost maar de melding "uitlaatgasstoring" en "katalysatorstoring" komen geregeld terug. Laat je het resultaat weten, ben zelf wel benieuwd.

Mtvrgr, Uzet1797.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Stoom uit uitlaat

Bericht door BJG »

Het is bij een storing altijd belangrijk om te beginnen met het uitlezen van de storingscodes. Die geven vaak een richting aan waarin je het probleem zou kunnen zoeken.

Zomaar onderdelen wisselen of vervangen (trial and error) levert meestal niet het gewenste resultaat.
Ik zou beginnen met het kijken naar de opgeslagen codes en aan de hand daarvan bepalen wat de volgende stap is.

Een aanvullende opmerking: Denk bij cilinderoverslag aan een bobine, maar ook vervuilde klepstoters kunnen voor cilinderoverslag zorgen
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Plaats reactie