Idd vieze EGR, luchtinlaat, kapot slangetje, allemaal zaken die vermogen wegnemen bij een diesel. Kosten zijn zoals ik het lees gering, afgezet tegen het formaat auto dat je rijdt. En idd: 15.000km/jr betekent; verkopen die diesel en benzine auto gaan rijden.
Bedenk ook: hoe ouder de auto, hoe hoger de onderhoudskosten, maar hoe lager of zelfs helemaal geen afschrijving. Zag laatst op MP een dikke BMW uit 2007 met weinig kms te koop voor 29.950,- maar nieuwwaarde was wel 129.950 geweest. Dus: 100.000 er af in 7 jaar tijd. Je ziet: alles is relatief.
Een benzine C5 break 2L uit 2004 van aanschaf ca. 2500,- kost bij 15000km/jr per maand:
40 afschrijving
52 wegenbelasting
25 verzekering WA
125 onderhoud (laten doen)
180 benzine (15000/jr bij 1:12/1,72L)
--------------------------------------
422 per maand en dus 0,34 per kilometer
Toegegeven, da's serieus geld, maar slechts een fractie van alleen de afschrijving van de BMW....
Suc6 met je beslissing.