Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie elektronica & navigatie.
Berichten: 770
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12792CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Heb een tourer uit 2012. Met Navidrive 3D... en heb vorig jaar een update gedraaid.
Berichten: 274
Lid geworden op: 20 aug 2011 16:53
Auto: 1.6THP Exclusive Berline
Opties: 18" Atlantique, NG4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12177
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 188.000
Kleur: Gris Alu
Locatie: Zaanstad
C5club Veteraan


Berichten: 1336
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
Kaarten lopen altijd enorm achter. Net lange trip gemaakt door Frankrijk en Spanje, aantal keren in de problemen ("nieuwe" snelwegen niet op de kaart, al 2 jaar oude situaties niet bekend bij PSA), ondanks nieuwse kaarten. Volgende keer de losse Navigon PND maar weer mee, 2 jaar lang zeer recente kaarten voor 5 tientjes of zo. Te gek voor woorden bij een nav systeem van duizenden euro's.
Als PSA nou eens ging werken met te downloaden data die je zelf op SD zet...Wil ik best voor betalen, maar geen 180 euro voor verouderde kaarten (jaarlijks).
Als PSA nou eens ging werken met te downloaden data die je zelf op SD zet...Wil ik best voor betalen, maar geen 180 euro voor verouderde kaarten (jaarlijks).
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Welke snelwegen stonden niet op die kaart?
En als je het hebt over "nieuwe situaties", zijn dat dan ontbrekende rotondes?
Overigens, ik gebruik in het C-Eendje een Garmin LMT, daar haal ik elke drie maanden nieuwe kaarten voor op.
Maar heb niet de illusie dat die altijd kloppen.....
Groet,
JW
En als je het hebt over "nieuwe situaties", zijn dat dan ontbrekende rotondes?
Overigens, ik gebruik in het C-Eendje een Garmin LMT, daar haal ik elke drie maanden nieuwe kaarten voor op.
Maar heb niet de illusie dat die altijd kloppen.....
Groet,
JW
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Heeft ook helemaal niets met PSA te maken overigens !!
Ook losse navi is niet zaligmakend.
Het is een hulpmiddel , dat vergeet men veel te vaak.
Ook losse navi is niet zaligmakend.
Het is een hulpmiddel , dat vergeet men veel te vaak.
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Vanaf komend jaar werkt psa met tom tom..
Kijken of dat beter gaat zijn...
Ik ben iig heel tevreden van de emyway
Onlangs ergens moeten zijn in nederweert en de bewoner zei dat de navigatie de straat niet zou vinden..
De emyway bracht me mooi tot voor zijn deur..
Kijken of dat beter gaat zijn...
Ik ben iig heel tevreden van de emyway
Onlangs ergens moeten zijn in nederweert en de bewoner zei dat de navigatie de straat niet zou vinden..
De emyway bracht me mooi tot voor zijn deur..
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
@ Menno,
Een klein beetje wel.....
Navteq/HERE maakt kaarten in opdracht van PSA, waarbij Navteq/HERE uiteraard verantwoordelijk is voor de inhoud en de nauwkeurigheid van die kaartgegevens.
Echter PSA bepaalt het ritme waarmee die updates uitkomen, dat is nu gemiddeld een keer per jaar.
Die updates zouden vaker kunnen komen, technisch is dat mogelijk, maar er moet wel voor betaald worden, immers Navteq/HERE moet dat werk doen.
Daarmee zouden de updates aanzienlijk duurder worden, ook al omdat er dan per update minder van verkocht zullen worden.
En zou een klant bereid zijn dat dan nog te betalen, als hij nu al die 149 Euro die er voor de update betaald moet worden veelal te veel vindt?
Groet,
JW
Een klein beetje wel.....
Navteq/HERE maakt kaarten in opdracht van PSA, waarbij Navteq/HERE uiteraard verantwoordelijk is voor de inhoud en de nauwkeurigheid van die kaartgegevens.
Echter PSA bepaalt het ritme waarmee die updates uitkomen, dat is nu gemiddeld een keer per jaar.
Die updates zouden vaker kunnen komen, technisch is dat mogelijk, maar er moet wel voor betaald worden, immers Navteq/HERE moet dat werk doen.
Daarmee zouden de updates aanzienlijk duurder worden, ook al omdat er dan per update minder van verkocht zullen worden.
En zou een klant bereid zijn dat dan nog te betalen, als hij nu al die 149 Euro die er voor de update betaald moet worden veelal te veel vindt?
Groet,
JW
C5club Veteraan


Berichten: 1336
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
Ik weet wel zeker dat niemand dat gaat betalen. Als je toch voor een losse PND iedere 3 maanden de meest recente kaarten krijgt voor iets van 30 euro per jaar, dan moet dat toch via PSA ook kunnen? Zeker als je de klant het zelf laat downloaden en installeren. Of geef het geheel in handen van een navi-leverancier.
Overigens zou het een fluitje van een cent moeten zijn om een NG4, die tenslotte een telefoon heeft ingebouwd en zelf kan communiceren met PSA (noodoproep/service), via een 3 of 4G kaartje en een abo daarvoor het systeem zelf zeer up to date te laten houden. Kan ie meteen een WIFI netwerkje in de auto doen voor de verslaafden (overigens kan je zelf doodsimpel via tethering met je smartphone het zelf doen).
Wat de missende snelweg betreft, was ergens in Asturie of Galicie, volgens de NG4 reed ik door de weilanden. En er missen echt flink wat rotondes e.d., maar dat is tot daar aan toe, dat zijn net paddestoelen, schieten overal de grond uit. Behalve op die plekken waar je nou graag een rotonde zou zien
En dat tankstation hoog in de Pyreneën tussen Pamplona en Roncevalles was ook leuk. Blijkt bijna altijd dicht te zijn, leuk als je nog 3 liter over hebt 
Overigens zou het een fluitje van een cent moeten zijn om een NG4, die tenslotte een telefoon heeft ingebouwd en zelf kan communiceren met PSA (noodoproep/service), via een 3 of 4G kaartje en een abo daarvoor het systeem zelf zeer up to date te laten houden. Kan ie meteen een WIFI netwerkje in de auto doen voor de verslaafden (overigens kan je zelf doodsimpel via tethering met je smartphone het zelf doen).
Wat de missende snelweg betreft, was ergens in Asturie of Galicie, volgens de NG4 reed ik door de weilanden. En er missen echt flink wat rotondes e.d., maar dat is tot daar aan toe, dat zijn net paddestoelen, schieten overal de grond uit. Behalve op die plekken waar je nou graag een rotonde zou zien
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Je gaat er aan voorbij dat Navteq die kaarten moet maken voor dit toestel.
Er is bij Navteq een ruwe kaart DB, maar die moet aangepast en omgevormd worden tbv de besturings-software en de GUI van dit systeem.
Bij Navteq heb ik gezien hoe dat gaat, dat is een megaklus. En de kosten die daarmee gemoeid zijn moeten worden omgeslagen over de hoeveelheid verkochte updates.
Als Garmin een update koopt van Navteq, kan die toegepast worden op veel toestellen, die ook nog eens een keer veel verkocht worden. Heeeeeel veel meer dan de paar die PSA verkoopt in zijn auto's.
Groet,
JW
Er is bij Navteq een ruwe kaart DB, maar die moet aangepast en omgevormd worden tbv de besturings-software en de GUI van dit systeem.
Bij Navteq heb ik gezien hoe dat gaat, dat is een megaklus. En de kosten die daarmee gemoeid zijn moeten worden omgeslagen over de hoeveelheid verkochte updates.
Als Garmin een update koopt van Navteq, kan die toegepast worden op veel toestellen, die ook nog eens een keer veel verkocht worden. Heeeeeel veel meer dan de paar die PSA verkoopt in zijn auto's.
Groet,
JW
Berichten: 770
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12792CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Dus heeft PSA een verkeerde keus gemaakt met een maatwerkoplossing. Op z'n best 1x per jaar een update aanbieden voor €150 is niet echt een klantvriendelijke oplossing...JW-NHS schreef:
Heeeeeel veel meer dan de paar die PSA verkoopt in zijn auto's.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
De Navi maakt onderdeel uit van het complete en geïntegreerde systeem in de auto. Alle meldingen lopen ook via dit systeem.
Dat is heeeeel wat anders dan een PNA zoals TomTom of Garmin die levert. Die hoeft alleen maar te navigeren, en heeft daarvoor ook geen info over snelheid en richting van de auto. Dat merk je zodra als je even van de route afwijkt, dan heeft 'ie enige tijd nodig om te bepalen waar hij is, en om iets nieuws te verzinnen.
Jullie vergelijken dus twee compleet verschillende en onvergelijkbare systemen met elkaar, en kijken daarbij kennelijk alleen naar de prijs.
Zoiets als wanneer je een C5 met een C1 vergelijkt.
Beiden brengen je naar een bestemming, maar daar houdt de vergelijking dan wel mee op
Overigens, deze discussie is niet nieuw.
Op het NavigatieForum hebben we 'm -tig keer gevoerd, en dat zal ook wel zo blijven
Groet,
JW
Dat is heeeeel wat anders dan een PNA zoals TomTom of Garmin die levert. Die hoeft alleen maar te navigeren, en heeft daarvoor ook geen info over snelheid en richting van de auto. Dat merk je zodra als je even van de route afwijkt, dan heeft 'ie enige tijd nodig om te bepalen waar hij is, en om iets nieuws te verzinnen.
Jullie vergelijken dus twee compleet verschillende en onvergelijkbare systemen met elkaar, en kijken daarbij kennelijk alleen naar de prijs.
Zoiets als wanneer je een C5 met een C1 vergelijkt.
Beiden brengen je naar een bestemming, maar daar houdt de vergelijking dan wel mee op
Overigens, deze discussie is niet nieuw.
Op het NavigatieForum hebben we 'm -tig keer gevoerd, en dat zal ook wel zo blijven
Groet,
JW
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Helemaal eens met JW !
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 1553
Lid geworden op: 16 okt 2006 21:15
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Locatie: Duivendrecht
Ik ben het redelijk eens met JW.
Met uitzondering van het stuk over de bijzonderheid van de af-fabriek navi, gelegen in het feit dat deze veel meer doet dan alleen navigeren.
Er zijn tegenwoordig ook veel losse navi apparaten zoals Tom-Tom die dit kunnen. Moderne navi apparaten kunnen tegenwoordig draadloos in verbinding staan met de auto en real-time allerlei informatie over de motor, het motormanagement, pdc, audiosystemen etc. doorgeven. En dan heb ik het niet over een simpele odb2 verbinding met behulp van een after market bluetooth odb2 stekker maar door de autofabrikanten mogelijk gemaakte verbinding. Toch kosten deze systemen een fractie van de dure af-fabriek, volledig ingebouwde systemen. Net zoals de kaartupdates veel minder kosten bij deze losse navi systemen.
En de pdc laten werken via een navi systeem.....dat kost echt geen duizenden euro's. Zelfs after market inbouwsystemen kunnen dat (en veel meer) en ook die kosten veel minder dan systemen als de navi drive 3d.
Het kan dus wel.....en voor een meer acceptabele prijs.
De systemen van Citroën blijven achter qua prestaties en zijn gewoon te duur. De kaartupdates ook.
Een NG4 (als topmodel in de range) kost een vermogen en presteert bij lange na niet zo goed als menig ander (los) systeem.
Niet dat de NG4 (bij voorbeeld) slecht is. Zeker niet. Maar de prijs/prestatie verhouding is doorgeslagen naar de verkeerde kant.
En het excuus massaproductie (losse navi's) vs een beperkte oplage (af-fabriek navi's) gaat maar ten dele op.
Dat is een beetje een kip-ei verhaal namelijk: marketingtechnisch gezien kunnen ze een af-fabriek navi niet voor een habbekrats aanbieden. Zeker niet het topmodel. Dat moet gewoon duur zijn, anders heeft het geen premium uitstraling.
Het gevolg is wel dat ze niet veel verkocht worden. Dat houdt het lekker exclusief maar de kostprijs van apparaat en updates ook onnodig hoog.
Zet in alle basis+1 automodellen standaard een navi en de kostprijs daalt dramatisch. Maar ja, dan verdien je als fabrikant opeens veel minder aan dure optiepakketten.
Met uitzondering van het stuk over de bijzonderheid van de af-fabriek navi, gelegen in het feit dat deze veel meer doet dan alleen navigeren.
Er zijn tegenwoordig ook veel losse navi apparaten zoals Tom-Tom die dit kunnen. Moderne navi apparaten kunnen tegenwoordig draadloos in verbinding staan met de auto en real-time allerlei informatie over de motor, het motormanagement, pdc, audiosystemen etc. doorgeven. En dan heb ik het niet over een simpele odb2 verbinding met behulp van een after market bluetooth odb2 stekker maar door de autofabrikanten mogelijk gemaakte verbinding. Toch kosten deze systemen een fractie van de dure af-fabriek, volledig ingebouwde systemen. Net zoals de kaartupdates veel minder kosten bij deze losse navi systemen.
En de pdc laten werken via een navi systeem.....dat kost echt geen duizenden euro's. Zelfs after market inbouwsystemen kunnen dat (en veel meer) en ook die kosten veel minder dan systemen als de navi drive 3d.
Het kan dus wel.....en voor een meer acceptabele prijs.
De systemen van Citroën blijven achter qua prestaties en zijn gewoon te duur. De kaartupdates ook.
Een NG4 (als topmodel in de range) kost een vermogen en presteert bij lange na niet zo goed als menig ander (los) systeem.
Niet dat de NG4 (bij voorbeeld) slecht is. Zeker niet. Maar de prijs/prestatie verhouding is doorgeslagen naar de verkeerde kant.
En het excuus massaproductie (losse navi's) vs een beperkte oplage (af-fabriek navi's) gaat maar ten dele op.
Dat is een beetje een kip-ei verhaal namelijk: marketingtechnisch gezien kunnen ze een af-fabriek navi niet voor een habbekrats aanbieden. Zeker niet het topmodel. Dat moet gewoon duur zijn, anders heeft het geen premium uitstraling.
Het gevolg is wel dat ze niet veel verkocht worden. Dat houdt het lekker exclusief maar de kostprijs van apparaat en updates ook onnodig hoog.
Zet in alle basis+1 automodellen standaard een navi en de kostprijs daalt dramatisch. Maar ja, dan verdien je als fabrikant opeens veel minder aan dure optiepakketten.
VW Passat GTE / Skoda Citigo
C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Heb jij voorbeelden
van dergelijke systemen?
Welke autofabrikant biedt dat aan?
Ik hou de ontwikkelingen goed bij, maar ik ben die "after market" systemen nog niet tegen gekomen.
Heb ik wat gemist?
Groet,
JW
Moderne navi apparaten kunnen tegenwoordig draadloos in verbinding staan met de auto en real-time allerlei informatie over de motor, het motormanagement, pdc, audiosystemen etc. doorgeven. En dan heb ik het niet over een simpele odb2 verbinding met behulp van een after market bluetooth odb2 stekker maar door de autofabrikanten mogelijk gemaakte verbinding.
van dergelijke systemen?
Welke autofabrikant biedt dat aan?
Ik hou de ontwikkelingen goed bij, maar ik ben die "after market" systemen nog niet tegen gekomen.
Heb ik wat gemist?
Groet,
JW
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Zo vaak en zo goedkoop?Jooster schreef:Dus heeft PSA een verkeerde keus gemaakt met een maatwerkoplossing. Op z'n best 1x per jaar een update aanbieden voor €150 is niet echt een klantvriendelijke oplossing...JW-NHS schreef:
Heeeeeel veel meer dan de paar die PSA verkoopt in zijn auto's.
Voor mijn leaseblik (mitsubishi) kon ik eens in de 2 jaar bij de dealer buurten en mocht ik ruim 220 eur neertellen!
Dat was ook een totaal geintegreerd systeem met breedbeeldnav en dvd speler, ook het autoinstellingenmenu (ruitenwissers, verlichting etc. ) werd er mee bediend. Het ding zat in een optiepakket en stond op de rekening voor iets van 2300....





