Ik rijd sinds een paar maanden zelf in een C5 1.6 E-HDI met nog maar weinig km's op de teller en wil graag dit intern vervuilen van de motor zoveel als mogelijk is proberen te voorkomen onder het motto: voorkomen is beter dan genezen!
Nu rijd ik voornamelijk langere afstanden, maar rijd wel eigenlijk nooit sneller dan 130 km/u, en gebruik ik de auto nooit voor kleine ritjes. Bovendien tank ik altijd merk diesel en als het even kan zo mogelijk premium diesel (Avia Multipower, BP Ultimate). Ook zal ik de onderhoudsintervallen nauwlettend navolgen.
Nu lees ik veel verhalen dat het goed is als je van tijd tot tijd je dieselmotor een keer hoog in de toeren opjaagt om hem schoon te branden... Is dit echt goed of is het een broodje aap verhaal? Immers, de aangekoekte smurrie in het inlaattraject blijft toch ook bij het hoog in de toeren opjagen gewoon in de motor achter? Kan me niet voorstellen dat die drap dan opeens wel in de verbrandingsruimte terecht komt en verbrand wordt.... Bovendien lijkt het me niet best als die troep opeens in de verbrandingsruimte terecht zou komen. Zou nog schade aan de motor kunnen toebrengen ook, lijkt me.
Wat is nu wijsheid als je deze interne vervuiling zoveel mogelijk wilt voorkomen?