Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 1553
Lid geworden op: 16 okt 2006 21:15
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Locatie: Duivendrecht
Ik ben een groot voorstander van het roetfilter. Ontegenzeggelijk een goede zaak dat die dingen bestaan.
Over de EGR ben ik echter minder te spreken. Die veroorzaken zoveel interne vervuiling en daardoor problemen dat over de gehele levensduur van motor en EGR klep de (milieu)winst al snel teniet gedaan wordt.
Over de EGR ben ik echter minder te spreken. Die veroorzaken zoveel interne vervuiling en daardoor problemen dat over de gehele levensduur van motor en EGR klep de (milieu)winst al snel teniet gedaan wordt.
VW Passat GTE / Skoda Citigo
C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Bij de nieuwe generatie motoren zullen ze het wel weer aanpassen, heb geduld 

Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Waar dit verhaal niet direct op ingaat:
Is de normale werking van de EGR nog relevant voor het FAP. We hebben al gezien dat een defect EGR tot FAP problemen kan leiden. Defect EGR = onverbrande meuk = FAP issues.
Maar wat doet een afgedopte EGR voor het FAP? Een EGR zorgt toch (bij juiste werking) voor naverbranding en dus minder rotzooi in het FAP.
Als we er dan vanuit gaan dat het FAP iets goeds is, dan geldt dat indirect ook voor het EGR (las van alle problemen die ie veroorzaakt. Dus ipv afdoppen preventief reinigen.
(volgens mij kunnen ze sowieso automonteurs beter onder de schoonmaak cao laten vallen zo langzamerhand met al die DI en EGR perikelen
)
Is de normale werking van de EGR nog relevant voor het FAP. We hebben al gezien dat een defect EGR tot FAP problemen kan leiden. Defect EGR = onverbrande meuk = FAP issues.
Maar wat doet een afgedopte EGR voor het FAP? Een EGR zorgt toch (bij juiste werking) voor naverbranding en dus minder rotzooi in het FAP.
Als we er dan vanuit gaan dat het FAP iets goeds is, dan geldt dat indirect ook voor het EGR (las van alle problemen die ie veroorzaakt. Dus ipv afdoppen preventief reinigen.
(volgens mij kunnen ze sowieso automonteurs beter onder de schoonmaak cao laten vallen zo langzamerhand met al die DI en EGR perikelen

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik


Berichten: 1553
Lid geworden op: 16 okt 2006 21:15
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Locatie: Duivendrecht
Die redernatie kan ik niet volgen.
Uitschakelen EGR = minder troep bij de verbranding = schonere en beter verbranding = minder belasting van het roet filter.
Of ben ik nou gek?
Uitschakelen EGR = minder troep bij de verbranding = schonere en beter verbranding = minder belasting van het roet filter.
Of ben ik nou gek?
VW Passat GTE / Skoda Citigo
C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
EGR zorgt maar voor één ding: lagere verbrandingstemperaturen met als resultaat een lagere NOx uitstoot.exroosje schreef: .....
Maar wat doet een afgedopte EGR voor het FAP? Een EGR zorgt toch (bij juiste werking) voor naverbranding en dus minder rotzooi in het FAP....
Hij zorgt niet voor naverbranding, eerder het tegendeel zelfs...
Groet,
JW

C5club Fan


Berichten: 56
Lid geworden op: 04 jul 2012 16:42
Auto: Berline 1.8 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
Zoals JW aangeeft zorgt de EGR klep voor een lagere verbrandingstemperatuur. Diesels worden steeds efficiënter door steeds maar hogere inspuitdrukken en vuldrukken. Gevolg hiervan is dat de temperaturen in de verbrandingsruimten ook steeds hoger worden en er minder brandstof nodig is voor dezelfde arbeid, dat is "het" grote voordeel van een diesel. De CO2 uitstoot heeft hier baad bij want die neemt af bij een toenemende verbrandingstemperatuur maar de NOx waarden gaan dan juist omhoog. Om de NOx waarden binnen de perken te houden moet de verbrandingstemperatuur omlaag (de pieken), de EGR voegt "verbrandingslucht" toe waardoor er in hetzelfde volume minder zuurstof aanwezig is en de diesel dus "langzamer" verbrandt. Dit gaat ten koste van de efficiëntie zij het niet dat een diesel "altijd" een overmaat aan lucht (zuurstof) heeft en er dus speelruimte is om dit te doen, genoeg om de NOx waarden omlaag te krijgen.
Een EGR klep verlaagd echt wel de NOx uitstoot maar de technische uitvoering daarvan in de meeste gevallen op z'n zachts gezegd niet optimaal. Bij een diesel heb je bij lastwisselingen (optrekken en schakelen) altijd een "beetje" roet omdat gas geven inhoud dat je meer diesel inspuit. Juist op die momenten zijn de verbrandingstemperaturen en drukken het hoogst en moet de EGR zijn werk doen. Probleem is dat de EGR retour gassen in aanraking komen met de "koele" lucht in het inlaattraject waar ook nog eens oliedampen van de carter ontluchting in rondzweven, dat samen is een recept voor problemen en veroorzaakt vervuiling.
Een EGR klep verlaagd echt wel de NOx uitstoot maar de technische uitvoering daarvan in de meeste gevallen op z'n zachts gezegd niet optimaal. Bij een diesel heb je bij lastwisselingen (optrekken en schakelen) altijd een "beetje" roet omdat gas geven inhoud dat je meer diesel inspuit. Juist op die momenten zijn de verbrandingstemperaturen en drukken het hoogst en moet de EGR zijn werk doen. Probleem is dat de EGR retour gassen in aanraking komen met de "koele" lucht in het inlaattraject waar ook nog eens oliedampen van de carter ontluchting in rondzweven, dat samen is een recept voor problemen en veroorzaakt vervuiling.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Het is al eerder geschreven: EGR is de manier om NOx te reduceren.
Maar ik moet schrijven: was de manier....
De nadelen er van zijn in de loop van de tijd groter geworden, juist ook omdat ze de efficiëntie, lees zuinigheid van de moderne diesels reduceerden.
Vandaar de nieuwere techniek: AdBlu toevoeging en NOx pas verwijderen ná de verbranding.
Dan kan de diesel maximaal presteren en toch de NOx reductie plaatsvinden. En wel heeeeel veel beter dan ooit mogelijk was met EGR.
Met de komst van de Euro 6 norm kan een dieselmotor daar alleen maar aan voldoen met een AdBlu katalisator.
Ook bij PSA is deze techniek inmiddels beschikbaar bij de nieuwe motoren. Zie eerdere postings daarover.
We zullen echter wel aan de gang moeten blijven om de huidige motoren aan de praat te houden. Met dan de noodzaak om van tijd tot tijd het EGR circuit te moeten reinigen......
Groet,
JW
Maar ik moet schrijven: was de manier....
De nadelen er van zijn in de loop van de tijd groter geworden, juist ook omdat ze de efficiëntie, lees zuinigheid van de moderne diesels reduceerden.
Vandaar de nieuwere techniek: AdBlu toevoeging en NOx pas verwijderen ná de verbranding.
Dan kan de diesel maximaal presteren en toch de NOx reductie plaatsvinden. En wel heeeeel veel beter dan ooit mogelijk was met EGR.
Met de komst van de Euro 6 norm kan een dieselmotor daar alleen maar aan voldoen met een AdBlu katalisator.
Ook bij PSA is deze techniek inmiddels beschikbaar bij de nieuwe motoren. Zie eerdere postings daarover.
We zullen echter wel aan de gang moeten blijven om de huidige motoren aan de praat te houden. Met dan de noodzaak om van tijd tot tijd het EGR circuit te moeten reinigen......
Groet,
JW

C5club Veteraan


Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
Ik zou het wel waarderen als de fabrikant daar een soort onderhoudscontractje tegen vastgestelde prijzen voor zou instellen, zij zadelen ons toch op met die vervuiling, en met (soms) erg moeilijk bereikbare EGR units. Als die nou bereikbaar waren zoals een luchtfilter of oliefilter kon je het makkelijk zelf doen. Of zie ik dat helemaal verkeerd?
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 1553
Lid geworden op: 16 okt 2006 21:15
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Locatie: Duivendrecht
Ik overweeg om de egr kleppen softwarematig uit te laten schakelen. Ik ben namelijk de mening toegedaan dat het minder zuinig rijden, de interne vervuiling en de reparaties uiteindelijk schadelijker zijn voor het millieu (en de auto) dan het rijden zonder actieve egr kleppen.
VW Passat GTE / Skoda Citigo
C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Je zou eigenlijk zo'n snuffelaar aan de uitlaat moeten hebben om eens te kijken wat de gevolgen dan exact zijn, als het dan weinig uitmaakt weet je meer. 

Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Berichten: 1553
Lid geworden op: 16 okt 2006 21:15
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Locatie: Duivendrecht
Een punt is dat je, zeker met werkende EGR kleppen eigenlijk met regelmaat hogere toeren moet opzoeken op de boel "schoon te branden". Nou ben ik van nature meer het type dat relaxed wil rijden maar wat doet dat toeren maken met de uitstoot?
Je gaat dus meer toeren maken dan nodig, om te voorkomen dat het apparaat (de EGR) dat goed moet zijn voor het milieu de kans krijgt je auto ter vervuilen? Is het dan niet gunstiger om zonder EGR lekker zuinig en relaxed te rijden? Dat leidt misschien tot meer NOx maar minder CO2.
En vaker naar de garage moeten om storingen te laten verhelpen werkt ook niet echt in het voordeel van het milieu. Om nog maar te zwijgen van het gebruik van agressieve schoonmaakmiddelen om de EGR kleppen te mee te reinigen. Of uiteindelijk grote reparaties te moeten laten uitvoeren waarbij onderdelen moeten worden vervangen danwel gereinigd etc. Wat denk je dat de milieu belasting is van het maken, verpakken, transporteren ect van onderdelen?
Of de bussen met schoonmaakmiddel?
Ik denk dat we heel snel op waterstof over moeten stappen (elektrisch rijden is een illusie).
Je gaat dus meer toeren maken dan nodig, om te voorkomen dat het apparaat (de EGR) dat goed moet zijn voor het milieu de kans krijgt je auto ter vervuilen? Is het dan niet gunstiger om zonder EGR lekker zuinig en relaxed te rijden? Dat leidt misschien tot meer NOx maar minder CO2.
En vaker naar de garage moeten om storingen te laten verhelpen werkt ook niet echt in het voordeel van het milieu. Om nog maar te zwijgen van het gebruik van agressieve schoonmaakmiddelen om de EGR kleppen te mee te reinigen. Of uiteindelijk grote reparaties te moeten laten uitvoeren waarbij onderdelen moeten worden vervangen danwel gereinigd etc. Wat denk je dat de milieu belasting is van het maken, verpakken, transporteren ect van onderdelen?
Of de bussen met schoonmaakmiddel?
Ik denk dat we heel snel op waterstof over moeten stappen (elektrisch rijden is een illusie).
VW Passat GTE / Skoda Citigo
C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine

C5club Veteraan


Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
@MichielC5 Ik denk dat we heel snel op waterstof over moeten stappen (elektrisch rijden is een illusie).
En daar ben ik het helemaal mee eens.Zijn we van al die ellende af. Als je het geld hebt: nu aandelen kopen in waterstofbedrijven (maar welke....)
En daar ben ik het helemaal mee eens.Zijn we van al die ellende af. Als je het geld hebt: nu aandelen kopen in waterstofbedrijven (maar welke....)
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn

Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
De tijd zal leren!

Aan de opslag van waterstof (hier een prototype tank in een experimentele Ford) valt nog veel te verbeteren. Beeld: National Hudrogen Association
Kruijtzer liet zien dat waterstof sneller wordt opgenomen en losgelaten door het toevoegen van katalysatoren en het nanostructureren van de magnesiumlagen – dus een zo dun mogelijke laag van de katalysator/magnesium mix op een koolstof dragermateriaal. Hoe dit verbeterde mechanisme precies werkt staat nog ter discussie.
Dit project is uitgevoerd binnen het Duurzaam Waterstof programma van ACTS (Advanced Chemical Technologies for Sustainability) onder leiding van prof. dr. ir. K. de Jong en prof. dr. F. Habraken. ACTS is het publiek-private samenwerkingsverband binnen NWO op het gebied van duurzame chemie en katalyse.
http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2013 ... rstof.html

Aan de opslag van waterstof (hier een prototype tank in een experimentele Ford) valt nog veel te verbeteren. Beeld: National Hudrogen Association
Kruijtzer liet zien dat waterstof sneller wordt opgenomen en losgelaten door het toevoegen van katalysatoren en het nanostructureren van de magnesiumlagen – dus een zo dun mogelijke laag van de katalysator/magnesium mix op een koolstof dragermateriaal. Hoe dit verbeterde mechanisme precies werkt staat nog ter discussie.
Dit project is uitgevoerd binnen het Duurzaam Waterstof programma van ACTS (Advanced Chemical Technologies for Sustainability) onder leiding van prof. dr. ir. K. de Jong en prof. dr. F. Habraken. ACTS is het publiek-private samenwerkingsverband binnen NWO op het gebied van duurzame chemie en katalyse.
http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2013 ... rstof.html
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.