V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
-1 dan maar

Ik smeer niks erop, ook nog nooit een losse bout gehad en geen problemen met de zomer/winterwiel wissel.

Molycote ed smeerde ik wel op de bouten van de extruders op het werk...
Dus ik ken het spul wel :smt023
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Waarom droog monteren met eek koppel die 20 % te hoog is? Dit op de test op het andere draadje.
Ik smeer ook de molycote br2+ op het draad en houdt de 90nm aan zoals voorgeschreven.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 mei 2013 17:34
Auto: C5 HDI 2.0 16V exclusive break
Opties: zo ongeveer alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10783 CJ
Productienummer: 10256
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: Gal Aluminium
Locatie: Arendonk, België
Heren,
Hartelijk dank voor jullie verlichtende inbreng. Ik ga toch maar MoS2 vet op de wielbouten smeren, als ik er weer zomerbanden op zet. Net zoals ik dat vroeger gewend was.

Het onderzoek van JW-HNS zegt genoeg. Bij ongesmeerde draad is de hoekverdraaiing zo'n 20% minder.
Bij ouderwetse scheepsmotoren, waar je de moeren nog met een moker moest aanslaan, stond altijd een hoekverdraaiing opgegeven.

@ Bibendum
Molybdeendisulfide en kopervet zijn modern. Het oude middel was loodwit met vet. Heel effectief, maar ook heel giftig.

@ Rolftw
Olie helpt wel voor korte tijd, maar de truc van MoS2 en kopervet is, dat het een makkelijk losbreekbare verbinding met het metaal vormt en het vet mag verdampen. Daarom is het weer- en temperatuurbestendig.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 178
Lid geworden op: 26 aug 2011 16:05
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
JanwillemTak schreef:
@ Bibendum
Molybdeendisulfide en kopervet zijn modern. Het oude middel was loodwit met vet. Heel effectief, maar ook heel giftig.

.


Hangt af wat oud en modern genoemd wordt.Ik gebruik de produkten van Marly sinds de jaren zestig.Kopervet later.Dat loodwit met vet heb ik niet gekend maar 'k weet dat de antiroest producten met loodwit zeer goed (maar ook giftig) waren!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 346
Lid geworden op: 04 mei 2013 00:45
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 297000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC
Locatie: Beverwijk
Contacteer:
voor wie zich dan toch aan het insmeren wil wagen, die kan ik ook nog Neverseez aanraden, lijkt op kopervet maar dan ipv een koper suspensie zitten hier inerte metalen in de suspensie.. o.a. titanium(oxide) voordeel hier van is dat er weinig tot geen electro chemische corrosie meer optreed iets wat kopervet wel doet zeker als laagje tussen aluminium en staal ... net een batterijtje zegmaar...
C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009

Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 18
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 413
Lid geworden op: 08 apr 2012 16:26
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Locatie: Erps-Kwerps, Belgium
Ik doe ook altijd een klein beetje smeervet aan de draad. Gewoon om alles wat soepeler los en vast te kunnen draaien zonder kraken en knarsen. Ook nog nooit problemen mee gehad ondanks dat ik geen momentsleutel heb.

De enige keer dat ik een probleem heb gekend was door een idioot van een baas die van mening was dat wielbouten niet strak genoeg konden worden aangedraaid. Bij het wisselen van de wielen van een mobiele graafmachine werden de bouten allemaal ingevet en aangedraaid met een grote kruissleutel. Als hij ze dan niet meer vaster kreeg dan werd er nog eens een pijp van een kleine anderhalve meter op die kruissleutel gezet waar hij dan met zijn volle gewicht op wipte. Het resultaat laat zich raden:
In het minst erge geval was de vertanding waarmee de bouten in de flens zaten kapot waardoor de bouten meedraaiden en dus de moeren niet meer los of vast gedraaid konden worden. Wat erger was was dat na verloop van tijd de koppen van sommige bouten afbraken en dan in de remtrommel terecht kwamen waar ze een ware ravage aanrichtten. Trommels kapot, remschoenen kapot, keerringen van de as kapot, eindreductie naar z'n grootje... Eerst aan de ene kant, en toen die kant gerepareerd was en de kraan buiten werd gereden bleek de andere kant ook om zeep. Hoppa, terug naar binnen en het verhaal begon opnieuw. Uiteindelijk heeft het een kleine maand stilstand en een hoop geld gekost.
Free beats!
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 847
Lid geworden op: 11 okt 2012 16:51
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Locatie: Linschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Managers... Pfff

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Plaats reactie