Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

C5club Rookie


Berichten: 17
Lid geworden op: 14 mei 2013 17:34
Auto: C5 HDI 2.0 16V exclusive break
Opties: zo ongeveer alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10783 CJ
Productienummer: 10256
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: Gal Aluminium
Locatie: Arendonk, België
Het verbaast me telkens, dat bandenfirma's en garages geen kopervet, dan wel molybdeendisulfide vet toepassen op de draad van wielbouten. Het is me gebeurd, dat men zelfs weigerde het aan te brengen, ondanks, dat ik het zelf bij me had.
zowel kopervet als MoS2 zorgen voor een makkelijk te verbreken verbinding en voorkomen daarmee, dat de bout zich vast vreet in het tapgat van de wielnaaf, en, veel belangrijker, dat de aanhaalspanning de van de torsiesleutel wordt ongehinderd overgebracht op de wielbout, Helaas zijn ook wielbouten verkeerd ontworpen.
Mogelijk heeft dit te maken met het toepassen van goedkope materialen, die deze techniek niet toelaten.
Om een goede rechte spanningslijnen te creëren, moet de draad bovenaan tot op kerndraad verschraald zijn. Dit is te herkennen aan een groef, direct onder de boutkop.
Op deze manier worden de krachten van de torsiesleutel op "rek" gezet. De bout wordt uitgerekt en behoud vervolgens de gevraagde spanning. Voor het aantrekken van bijvoorbeeld cilinderkoppen is dit een normale gang van zaken.
Een temperatuur- en weerbestendig vet verzekert je ervan, dat de aanhaalspanning van de torsiesleutel ook inderdaad je wiel vasthoudt.
Door een dergelijk manco is mijn broer een tiental jaren geleden een voorwiel kwijtgeraakt op de snelweg. Gelukkig geen persoonlijk letsel.
De wielbouten bleken speling te hebben vanwege het vreten van de wielbout op de binnendraad en braken dus af.
Dit ondanks een 2-malige controle door een garage en door de ANWB tijdens de rit, omdat hij vreemde geluiden hoorde!
Als ex-scheepswerktuigkundige heb ik enige ervaring met deze materie. Zout water is nog veel vernietigender, dan de wal!
Tapeinden voor de bevestiging van bijvoorbeeld een cilinderkop (zo'n 5 ton in gewicht) of een zuiger (+/- 2,5 ton) werden hydraulisch opgerekt en de moer werd dan handvast gedraaid, waarna de hydraulische cilinder werd ontlast.
De moer moest vrijwel zonder weerstand met de hand tegen het oppervlak gedraaid kunnen worden.
zowel kopervet als MoS2 zorgen voor een makkelijk te verbreken verbinding en voorkomen daarmee, dat de bout zich vast vreet in het tapgat van de wielnaaf, en, veel belangrijker, dat de aanhaalspanning de van de torsiesleutel wordt ongehinderd overgebracht op de wielbout, Helaas zijn ook wielbouten verkeerd ontworpen.
Mogelijk heeft dit te maken met het toepassen van goedkope materialen, die deze techniek niet toelaten.
Om een goede rechte spanningslijnen te creëren, moet de draad bovenaan tot op kerndraad verschraald zijn. Dit is te herkennen aan een groef, direct onder de boutkop.
Op deze manier worden de krachten van de torsiesleutel op "rek" gezet. De bout wordt uitgerekt en behoud vervolgens de gevraagde spanning. Voor het aantrekken van bijvoorbeeld cilinderkoppen is dit een normale gang van zaken.
Een temperatuur- en weerbestendig vet verzekert je ervan, dat de aanhaalspanning van de torsiesleutel ook inderdaad je wiel vasthoudt.
Door een dergelijk manco is mijn broer een tiental jaren geleden een voorwiel kwijtgeraakt op de snelweg. Gelukkig geen persoonlijk letsel.
De wielbouten bleken speling te hebben vanwege het vreten van de wielbout op de binnendraad en braken dus af.
Dit ondanks een 2-malige controle door een garage en door de ANWB tijdens de rit, omdat hij vreemde geluiden hoorde!
Als ex-scheepswerktuigkundige heb ik enige ervaring met deze materie. Zout water is nog veel vernietigender, dan de wal!
Tapeinden voor de bevestiging van bijvoorbeeld een cilinderkop (zo'n 5 ton in gewicht) of een zuiger (+/- 2,5 ton) werden hydraulisch opgerekt en de moer werd dan handvast gedraaid, waarna de hydraulische cilinder werd ontlast.
De moer moest vrijwel zonder weerstand met de hand tegen het oppervlak gedraaid kunnen worden.
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Oeeii Daar is al eens uitvoerig op in gegaan ineen draadje of meerdere, het wel of niet invetten en de krachten en rek.
Zal vast nog wel op te zoeken zijn.
Zal vast nog wel op te zoeken zijn.

Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Hier heb ik al wat..............
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 2&start=15
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 2&start=15
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Persoonlijk wil ik die "troep" niet op mijn bouten, is idd al eens uitvoerig besproken, kan het niet zo snel vinden.
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat verhaal is HIER te vinden.
De conclusie is dus dat je moet zorgen dat de bout schoon is en geen roestige schroefdraad moet hebben.
Alleen dan kan het voorgeschreven aanhaal moment er voor zorgen dat het wiel goed vast zit.
Maar niet te vast zoals kan gebeuren met vet op de schroefdraad. Dat is duidelijk aangetoond door BJG met zijn proeven.
Groet,
JW
De conclusie is dus dat je moet zorgen dat de bout schoon is en geen roestige schroefdraad moet hebben.
Alleen dan kan het voorgeschreven aanhaal moment er voor zorgen dat het wiel goed vast zit.
Maar niet te vast zoals kan gebeuren met vet op de schroefdraad. Dat is duidelijk aangetoond door BJG met zijn proeven.
Groet,
JW
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Maar goed om het weer eens tevoorschijn te halen dit verhaal, er komen dagelijks vele nieuwe mensen hier wat te zoeken en wordt dit weer eens onder de aandacht gebracht.
Vele leden lopen nog met het oude idee rond er moet vet aan, dat deed ik ook altijd.
Nu maak ik de bouten schoon met remmenreiniger en de gaten ook als ik het los heb.

Vele leden lopen nog met het oude idee rond er moet vet aan, dat deed ik ook altijd.
Nu maak ik de bouten schoon met remmenreiniger en de gaten ook als ik het los heb.

Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Berichten: 310
Lid geworden op: 04 okt 2010 17:47
Auto: C5 Break 2.0 i 16v 136 PK
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 199.925
Kleur: Grijs
KPH: Achter
Locatie: Ter Aar
beetje motorolie 10W30 erop, een keer per jaar wielen verwisselen...werkt prima
groet, rolf
Privé: Nissan Sunny Renault 14 Ford Escort Clipper (2x) Ford Mondeo 1.8 (LPG) Ford Mondeo 2.0
Citroën C5 break (Ph1), Citroën C5 break (Ph3)
Zakelijk: Citroën BX Opel Omega Mazda 626 (2x) BMW 320 Toyota Avensis (Verso) Toyota Avensis (Wagon) Citroën DS 5, DS 7 Crossback
Privé: Nissan Sunny Renault 14 Ford Escort Clipper (2x) Ford Mondeo 1.8 (LPG) Ford Mondeo 2.0
Citroën C5 break (Ph1), Citroën C5 break (Ph3)
Zakelijk: Citroën BX Opel Omega Mazda 626 (2x) BMW 320 Toyota Avensis (Verso) Toyota Avensis (Wagon) Citroën DS 5, DS 7 Crossback
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Hoogwaardig molybdeenvet erop, nog nooit een wiel verloren, losgelopen of wat dan ook.
Ik weet het, ik zal het wel fout doen, maar ik doe het al 50 jaar zo, dus ik denk niet dat ik nog verander.

Net als JanwillemTak op de machinistenschool geleerd, met van die dikke bouten.
Ik weet het, ik zal het wel fout doen, maar ik doe het al 50 jaar zo, dus ik denk niet dat ik nog verander.

Net als JanwillemTak op de machinistenschool geleerd, met van die dikke bouten.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
+1
van huis uit zeer eigenwijs en ik heb al veel verloren maar nog nooit een wiel....(dacht ik
)
van huis uit zeer eigenwijs en ik heb al veel verloren maar nog nooit een wiel....(dacht ik

Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
+2
Als door gewinterde sleutellaar zweer ik bij vet op de bouten!!
Scheelt zo veel extra werk.
BR-2 Plus van Molykote bij voorkeur.
En bij de dame:
Een beetje op de boutjes en op het randje van de naaf, NIET op het vlak zelf. Dan kan de remschijf zijn temperatuur niet kwijt.
Greetz Iceman
Als door gewinterde sleutellaar zweer ik bij vet op de bouten!!
Scheelt zo veel extra werk.
BR-2 Plus van Molykote bij voorkeur.
En bij de dame:
Een beetje op de boutjes en op het randje van de naaf, NIET op het vlak zelf. Dan kan de remschijf zijn temperatuur niet kwijt.
Greetz Iceman

Foto's
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2010 05:24
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 71 200
Kleur: Blauwachtig grijs
Locatie: Nw. Lekkerland
Tjee, dat tweede draadje (met de BJG proeven) helemaal gemist. Zal eens wat sterkteberekeningen op papier slingeren naar aanleiding van zijn vraag voor assistentie. Dat moet mogelijk zijn, want de boutverlenging is door BJG correct bepaald aan de hand van de draadspoed en de hoekverdraaiing. Met die verlenging kan je de extra kracht in de bout bepalen tengevolge van het invetten. De vlaktedruk op de naaf- en velgverbinding kan je daaruit afleiden, te beoordelen samen met de toelaatbare spanningen van de materialen. De berekeningen doe ik wel in het betreffende draadje.
En eigenlijk staan de krachten door de voorspanning al vermeld in de Würth-tabel zoals opgehoest door chathanky. Maar dat geldt wel bij ideale schone omstandigheden met nieuw materiaal.
Uit deze hele discussie blijkt wel dat de enige juiste manier om een naaf/velg-verbinding op wrijving te krijgen, is door een gecontroleerde voorspanning aan te brengen. En bij aandraaien met een voorgeschreven moment van de bout, wordt dat verstoord door de grote onzekerheid van de wrijvingscoëfficiënt op de aanlegvlakken en vooral in de draad.
Zoals al eerder hier gemeld is dat wel mogelijk met een hydraulische voorspanner die de boutkop (of tapbout) aantrekt met de voorgeschreven kracht, waarna de moer met handkracht wordt vastgezet. Zo gebeurt dat in de grote machine- en motorenbouw. Maar om dat nou ook te gaan toepassen op een autowiel............
In mijn ruim 50-jarige autoleven heb ik altijd de lichtingevette-bouten kruissleutel-methode toegepast en dat ook altijd gedaan zonder problemen met inhalende wielen of vastzittende bouten. Maar ik ga vanaf heden de draad schoonmaken (en schoonlaten) en de konische- en andere vlakken licht invetten, vooral bij de LM's. De BJG proeven zijn voor mij overduidelijk.
Adri
En eigenlijk staan de krachten door de voorspanning al vermeld in de Würth-tabel zoals opgehoest door chathanky. Maar dat geldt wel bij ideale schone omstandigheden met nieuw materiaal.
Uit deze hele discussie blijkt wel dat de enige juiste manier om een naaf/velg-verbinding op wrijving te krijgen, is door een gecontroleerde voorspanning aan te brengen. En bij aandraaien met een voorgeschreven moment van de bout, wordt dat verstoord door de grote onzekerheid van de wrijvingscoëfficiënt op de aanlegvlakken en vooral in de draad.
Zoals al eerder hier gemeld is dat wel mogelijk met een hydraulische voorspanner die de boutkop (of tapbout) aantrekt met de voorgeschreven kracht, waarna de moer met handkracht wordt vastgezet. Zo gebeurt dat in de grote machine- en motorenbouw. Maar om dat nou ook te gaan toepassen op een autowiel............

In mijn ruim 50-jarige autoleven heb ik altijd de lichtingevette-bouten kruissleutel-methode toegepast en dat ook altijd gedaan zonder problemen met inhalende wielen of vastzittende bouten. Maar ik ga vanaf heden de draad schoonmaken (en schoonlaten) en de konische- en andere vlakken licht invetten, vooral bij de LM's. De BJG proeven zijn voor mij overduidelijk.
Adri
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Wat is nu wijsheid
Wie gelooft nu wat en wie.

Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
We leven in 2013 niet meer in 1920 

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

C5club extreme Fan


Berichten: 178
Lid geworden op: 26 aug 2011 16:05
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8
Hooo maar.Veel middeltjes van toen worden nu nog gebruikt zij het dan in een moderne verpakking en uitvoering.Maar hoevelen kijken nog naar de samenstelling die op de verpakking staat!!!