Han
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 dec 2010 12:19
Auto: C5 Tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 32000
Kleur: Metallic Antraciet
Ik ben van plan een nieuwe C5 Tourer te kopen. Ik ben alle storingen van mijn huidige C5 Tourer 1.6 THP Comfort 2010 (68000 km) meer dan zat. Nu overweeg ik een C5 Tourer 1.6 THP Collection te kopen (i.v.m. 21%.BTW korting) Nadeel is dat hier de conventionele vering onder zit. Mijn caravan weegt maximaal 1700 kg, met een kogeldruk van 80 kg. Wie heeft ervaring met beide uitvoeringen en het trekken van een (zware) caravan. Volgens de dealer zou de conventionele vering maximaal 4-5 cm dieper inzakken bij 80 kg kogeldruk. Het verschil zou ik niet merken.

Graag jullie ervaringen en/of meningen.

Mvg.

Han
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Je hebt er dan niet alleen een caravan achter hangen, maar er zitten ook passagiers in je auto, en de bagageruimte zal dan ook niet leeg zijn naar ik veronderstel.
Oftewel, hij zal dan duidelijk meer gaan doorhangen dan die 4 à 5 cm.

Om die reden hebben een aantal forummers er andere veren onder gezet, daarover is op dit forum meer te lezen.

Maarreh, wat voor problemen heb je met jouw Tourer? Die zijn niet gerelateerd aan de THP?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Han
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 dec 2010 12:19
Auto: C5 Tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 32000
Kleur: Metallic Antraciet
M.i. juist wel. Zie ook mijn bericht bij 1.6 THP problemen: 2 keer kettingspanner vervangen, uitval vermogen, ERG klep vervangen, Storing ABS/ESP/EHandrem, automatiek van de ventilator. Maar je hebt gelijk dat het niet alleen om de kogeldruk gaat. Ik doe alle zwaardere spullen zo veel mogelijk in de auto en hoop daarmee de caravan niet al te zwaar te beladen. Ik zal gaan zoeken naar de stukken over de hulpveren op dit forum.

Gr.Han
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Als je nou eigenlijk alleen problemen hebt met de THP, waarom kies je dan opnieuw voor die motor?
De ketting problemen mogen dan "opgelost" zijn, maar de interne vervuiling blijft een probleem. Dat dit bij een nieuwe THP motor niet meer het geval zal zijn is wensdenken, naar ik denk......

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 767
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Los van de THP problemen, de hydropneumaat is qua vering voor caravan trekken onverslaanbaar. Meen destijd carvan auto van het jaar in NL omwille van z'n niveauregeling. (en de korte overhang achter) En kijk in vakantietijd op de snelweg in Frankrijk om je heen naar C5-en met caravan. Een deel hangt met z'n voorpootjes in de lucht, en een deel ligt perfect recht. Mag jij raden welke C5 welke hydropneumatische vering heeft... :D

M'n persoonlijke mening is overigens dat de beste oplossing geen caravan is... Geheel in lijn met de TopGear caravan "reviews".
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Collega van me, verwoed DS-rijder die tot zijn vrouw een lease-C5 kreeg Xantia reed heeft met die C5 op wokkels al een paar keer het fietsenrek laten staan op een drempel....
C4GP 2.0 16V LPG-G3
Gebruikersavatar
HBR
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 158
Lid geworden op: 21 mar 2009 19:32
Auto: Volvo V60 D3 Momentum voorheen C5 2.0 Comfort Tourer
Opties: Bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 33.500
Kleur: Savile grey
Locatie: Leusden
Mijn ervaring is alleen maar positief geweest met m'n C5 met hydro vering waar een caravan van 1500 kg aan zat. Altijd horizontaal, een kogeldruk van 75kg of zelfs iets meer maakt weinig uit. Als je de kans krijgt altijd doen.
Zastava 750, Fiat 127, Simca 1100, Ford Escort, Golf D (3x), Opel Kadett D, Citroen BX 1.4E Cannes LPG, Opel Vectra LPG, Opel Vectra Stationcar 2.0 D, Fiat Cinquecento, VW Lupo 1.4, Ford Mondeo 1.8 Stationcar, Opel Astra stationcar, Opel Astra LPG, Citroen C5 Tourer 2.0 Comfort LPG

Groeten Hans
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 264
Lid geworden op: 18 apr 2010 18:08
Auto: Renault Twingo
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
kilometerstand: 155.500
Locatie: Sittard
Als je voor de wokkels gaat ben je eigenlijk verplicht om hulpveren te monteren. Mogelijk moet je dan wel opletten of de koplampen goed afgesteld staan als je de caravan erachter hebt liggen. Als je dan ook nog de meeste bagage in je auto wilt vervoeren zullen de veren nog meer ingedrukt worden. Ik zou de achterzijde zo weinig mogelijk belasten en ervoor zorgen dat de caravan goed beladen is zodat je een kogelgewicht van rond de 50 Kg krijgt. Hierdoor zal de auto achter minder inveren.
Han
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 dec 2010 12:19
Auto: C5 Tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 32000
Kleur: Metallic Antraciet
Gisteren weer bij een Citroen dealer geweest. Hij attendeerde mij op de C5 Tourer Collection Hydractive. Deze zal wel
1500 euro duurder zijn dan de gewone Collection. Maar de prijzen van de C5' s worden per 1 januari 2014 verlaagd.
Hij verzekerde mij ook dat de problemen met de THP motoren tot het verleden zouden moeten behoren. Ik heb mijn twijfel hierover uitgesproken. Maar goed bij een nieuwe C5 krijgen we weer twee jaar garantie. Evt een extra garantie bijkopen is ook mogelijk.
Nu nog een acceptabele inruilprijs bedingen op mijn C5 Tourer comfort 2010 ( wie biedt??), dan ga ik voor de C5 Tourer Collection Hydractive Dan blijf ik in ieder geval met hydraulische vering rijden (naast mijn DS 1972) en heb met enig geluk weer een betrouwbare motor en caravantrekker.

Gr. Han
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 767
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
"zouden moeten behoren" klinkt niet als garantie. Met de kennis over de THP problemen op dit forum, waarom vat je de problemen niet samen op 1 A4-tje? En vraag je dealer om een door hem ondertekende garantie van 10 jaar of 200.000 km dat indien deze problemen zich toch voordoen hij kosteloos repareert en een gelijkwaardige vervangende auto ter beschikking stelt gedurende de reparatie. Weet je gelijk hoe hard die "zou moeten" garantie is waar hij het nu over heeft....
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Han schreef:...Ik ben alle storingen van mijn huidige C5 Tourer 1.6 THP Comfort 2010 (68000 km) meer dan zat....
JW-NHS schreef:Als je nou eigenlijk alleen problemen hebt met de THP, waarom kies je dan opnieuw voor die motor?
De ketting problemen mogen dan "opgelost" zijn, maar de interne vervuiling blijft een probleem. Dat dit bij een nieuwe THP motor niet meer het geval zal zijn is wensdenken, naar ik denk......
Han schreef:Gisteren weer bij een Citroen dealer geweest. Hij attendeerde mij op de C5 Tourer Collection Hydractive.
Hij verzekerde mij ook dat de problemen met de THP motoren tot het verleden zouden moeten behoren. Ik heb mijn twijfel hierover uitgesproken. Maar goed bij een nieuwe C5 krijgen we weer twee jaar garantie. Evt een extra garantie bijkopen is ook mogelijk.
.....en heb met enig geluk weer een betrouwbare motor en caravantrekker....
Ten eerste: wat waren die 'alle storingen' die je 'meer dan zat' was? THP-motorproblemen of andere problemen?
Zie opmerking JW-NHS over die THP.
Je geeft zelf aan dat je twijfels hebt of die problemen opgelost zijn.
Vervolgens lijk je toch weer te kiezen voor die THP-motor :smt017 .
Maar oké, je begon te vragen of je beter voor hydraulische vering kon kiezen (ivm trekken caravan) of voor conventionele vering. Gezien de reacties hier en mijn eigen (zeer beperkte) ervaring (want geen caravanner...) zou ik voor de hydractieve vering kiezen. Die keren dat ik met verschillende systemen met (slecht beladen) aanhangers heb gereden, was het zelfcorrigerende effect van de hydrauliek geheel in staat om de auto niet achterover te laten hangen :smt023 en de conventionele vering kon dat niet verhinderen :( .
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Kogeldruk is max 80 kg. het mag altijd minder toch. :smt190
Wat de ideale kogeldruk is kun je vinden op de site caravantrekker.... of zoiets. :lol:
Dat een stationwagen al flink doorzakt bij enige lading is wel een tekortkoming van de C5 met conventionele vering. Lading is bij dit type wagen meer relevant dan een zijdezachte vering.
Met hydrauliek kom je beter weg in dit geval die steeds lastiger te vinden zal zijn op de nieuwere modellen.
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 847
Lid geworden op: 11 okt 2012 16:51
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Locatie: Linschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Minder druk kan maar beperkt. De aanhanger wordt steeds meer onder gedempt.
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Ik had het ook altijd tussen de 70 en 80 kg. :roll:
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Wettelijk minimum is 1% van het caravangewicht .
5 a 6% wordt aanbevolen.
Plaats reactie