Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Ja dat is vrij veel , richting 500 km zou eerder normaal zijn ... ( bij kleine ritten )
En als je lekker door rijdt nog minder frequent, ik zit op ongeveer 700/800 km, soms zelfs royaal meer

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Inderdaad. Een 2.0 HDi regenereert afhankelijk van het gebruik 1x per 700 - 1200 km
Bij de !.6 ligt dat veel lager, ongeveer 275-400 km

Als ik het goed begrijp hebben ze alleen een check met behulp van de testkast gedaan? En geen mechanische zaken gecontroleerd?

Bij de FAQ staat een verhaaltje over het FAP wellicht interessant voor je om te lezen.(dat moet ik overigens nog aanpassen naar de nieuwste ontwikkelingen bedenk ik opeens :oops: )
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Stuur de aanpassing ( het vervolg ) tzt maar op hoor , dan zet ik hem er wel bij ;-)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
:smt023
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Dank BJG!
Het meeste wist ik schijnbaar al.

Wat kan het vaker regenereren veroorzaken naar jouw mening?
Ze hebben, denk ik, haar alleen aan de testkast gehad en er waren kennelijk geen "vreemde" waarden. Terwijl de frequentie dus toch te groot is!
De gloeipluggen werken goed. De EGr is al afgedopt en daar kan het dus ook niet aan liggen.

Ik wil best wel weer investeren in deze auto maar ik denk niet dat 4 (ruil)verstuivers ook maar iets met dit hevige schokken te maken heeft aangezien het maar eens per 1000 á 1200 km voorkomt.

vreemd is wel dat de ecu aangeeft dat er elke 300km wordt geregenereerd terwijl ie dus niet bij elke regeneratie zo erg schokt? :smt017

Ik begin me er nu toch echt aan te ergeren,.......en dit dealerbezoek stemt me net erg tevreden. (en gerust)
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ik vind het ook vreemd dat er aangegeven wordt dat er elke 300 km wordt geregenereerd, terwijl het vreemde gedrag opmerkt bij 1000 km

Ik zou wel eens die gegevens willen zien.
Ik heb ook wel eens gezien dat er iets raars stond bij 'gemiddelde afstand tussen de laatste 5 regeneraties'

Til daar nu maar even niet te zwaar aan, vermoedelijk klopt jouw waarneming gewoon en is het elke 1000 km.

Ik blijf er nog steeds van overtuigd dat er iets te vinden moet zijn in het vacuumcircuit.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Waar in het vacuumcircuit verwacht je dan dat er een lek zit?
En vooral wat in het FAP werking wordt aangestuurd met vacuum?
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 767
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Bij mij was het dus de temperatuursensor in of voor de fap. Was ook om de 200-300 km aan het regenereren. Vervanging van de sensor loste het probleem op. Heb je daar naar laten kijken?
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Terecht opgemerkt. Een defecte temperatuursensor kan vroegtijdig regenereren veroorzaken.

Probleem is in dit geval eigenlijk alleen het inhouden.
Dat de regeneraties om de 300 km plaatsvinden is een opmerking van de garage.
Waarop dit is gebaseerd is vooralsnog niet duidelijk.
Het lijkt mij dan ook nog niet nodig om daar op te focussen in dit stadium.

@Boes:
Heb jij exact dezelfde klacht als TS (Tojega?)
diepgaandere technische analyse graag even via pb
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 jul 2012 16:42
Auto: Berline 1.8 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
Boes, wat bedoel je precies met schokken, houdt de motor dan in, als een benzine blok met een rotte bougie? Als het gebeurt is het er dan ineens, blijft een "vaste tijd" en is dan plots weer weg? Of komt het langzaam opzetten en verdwijnt dan weer langzaam? Als je tijdens het schokken (inhouden) vol gas geeft gaat het dan weg of wordt het dan erger? Als je tijden normaal rijden gas geeft voel je dan ook dat de motor heel licht af en toe inhoud?

Wat ik niet weet is of tijdens een regeneratie cyclus de EGR klep open moet staan (lijkt niet logisch), als dat zo is gaat dat bij jouw niet meer lukken want die is afgedopt. Heb je er last van gekregen sinds je de EGR heb afgedopt?

Groeten.
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
BJG:
ja het lijkt,,hoewel een omschreven klacht altijd erg lastig is, op de klachten van TS.
Ik weet niet of het bij hem al is opgelost?
Ik zal je een Pb'tje sturen met vragen,..en alvast bedankt voor je input.

Flip:
Ik kan het alleen omschrijven als hevig schokken tijdens de rit. Motor is warm en het start erg abrupt. De auto geeft hevige schokken en valt dan ook vaak van de Cc. Dit schokken blijft ook al neem je bijvoorbeeld een afrit enz. Het lijkt erg lag te duren maar het zal vast nooit langer zijn geweest dan een minuut of 10. Ze reageert dan nog erg slecht op (subtiel) gaspedaaldruk. Hard gaan rijden met een hoge vermogensvraag lijkt e.e.a wel te versnellen. Maar ja,.,..je kan ook niet overal 170km/h gaan rijden :lol:

Dat de EGr is afgedopt is alleen maar in het voordeel bij een regeneratie. De klep wordt dan namelijk ook al dichtgestuurd.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 mar 2013 18:25
Auto: Berline 2.0 HDIF
Opties: Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 180000
Kleur: Antrachic
Locatie: Elst (GLD)
Hallo Lui,

Ik had enig tijd niets van me laten horen omdat eea nogal wat tijd in beslag nam en ik de laatste tijd niet veel heb gereden. Maar de ontwikkeling is als volgt: de garage heeft (na tips van BJG, ze hadden de PB uitgeprint bij de reparatie liggen ;) ) het vacuumcircuit nagekeken. Na lang zoeken bleek er een scheur te zitten in het vacuum reservoir. De auto heeft dan wel vacuum maar totaal geen reserve.
Dit heb ik van ze begrepen hoe eea is gegaan: het was lastig om te bepalen of de auto genoeg vacuum had. Ze hebben met de lexia de inlaat kleppen geschakeld. Die leken het wel te doen maar ze wisten het niet zeker: je kan blijkbaar die slangen er niet aftrekken om de kleppen te zien schakelen als de motor draait. Toen er eenzelfde auto in de werkplaats binnenkwam het daar eens geprobeerd en ze hoorden door het motorgeluid heen de kleppen schakelen. Veel meer vacuum dus. Toen hebben ze de hele rambam nagelopen met als resultaat het gescheurde vacuumvat.
Ik heb sinds die reparatie nog geen 500km gereden dus ik weet niet of dit de oorzaak was maar ik heb er iig hele goede hoop op. Nogmaals dank aan BJG :).
Wat Boes schrijft komt me wel heel bekend voor: bij hoge toerentallen lijkt de auto er wel doorheen te trekken maar zodra je de toeren onder de 3500 laat zakken begint het circus weer.
Ik zal jullie iig even op de hoogte houden als ik wat meer kilometers heb gemaakt of het probleem weg is.
Gegroet
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 mar 2013 18:25
Auto: Berline 2.0 HDIF
Opties: Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 180000
Kleur: Antrachic
Locatie: Elst (GLD)
Nog ff een aanvulling voor Boes: ik had ook last van slecht reageren subtiel gaspedaal druk. Eerst dacht ik: ik geef toch iets extra gas maar er gebeurd niets. Als je dan langzaam het gas steeds verder intrapt pakt ie ineens op en ga je als een speer vooruit.
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
'T is dat ik weet dat mijne nog voor de deur staat.....
Dat heeft de mijne ook!
Ik ben benieuwd naar je ervaringen op de langere duur.
Groeten Boes

Sent from my GT-I9070 using Tapatalk
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Lang leve dit stukje gereedschap!!!
Onontbeerlijk voor een goede diagnose.
Brass-Negative-Pressure-Hand-Vacuum-Pump-TY8001-.jpg
Daarmee was het probleem eerder getackeld denk ik.

@tojega: Ook de genoemde problemen met reageren op het gas kunnen een oorsprong hebben in vacuumproblemen, ook daarom al is dit gereedschap een must voor de betere technisch expert
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Plaats reactie