Het lijkt mij sterk dat er naar meer dan 12 jaar er nog de originele bougies in zitten.en de bougies zullen van de fabriek er in zitten gezien de km stand ( moetenom de 60.000 km vervangen te worden!)
Het onderhoud aan een auto is namelijk niet alleen afhankelijk van de kilometers die ermee worden gereden maar ook van de leeftijd. Een kleine beurt moet ongeacht het aantal gereden km's nu eenmaal één keer per jaar plaatsvinden, een grote beurt één keer per twee jaar waarbij tevens dan ook de bougies worden vervangen.
Ik denk dat juist doordat er zo weinig met de wagen is gereden het erg belangrijk is tijdig bougies en olie te vervangen. Korte afstandjes betekent dat de motor nauwelijks echt op temperatuur komt. Gevolg, vocht in de olie en aanslag op de bougies.
Ik zou bij dit probleem inderdaad eerst beginnen met het vervangen van de bougies en het controleren van de bobines op een goede werking. Tevens zou ik de olie verversen door olie met de juiste specificatie voor dit type motor want inderdaad, de klepstoters zijn een gevoelig bekend bij de 2 liter EW motor.