Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Jooster schreef:Mooi dat het is opgelost! Gelijk een vraagje voor wie het kan beantwoorden. Er is dus anderhalve maand rond gereden waarbij roet in het filter is terecht gekomen dat niet is gecoat met het regeneratiemiddel. Dit verbrandt dus niet tijdens normaal rijden en wellicht ook niet met verhoogde temp tijdens regenereren. Het feit dat de auto blijft regenereren is überhaupt een teken dat het filter verstopt is. Hoe gaat dit roet het filter alsnog verlaten? Of blijft dit er nu voor altijd inzitten? Met wellicht prestatieverlies tot gevolg?
Na verloop van een aantal regeneraties zal ook deze roet verbranden, mogelijk met enige rookontwikkeling tot gevolg, omdat de verbranding niet volledig zal zijn.


Overigens is schokken tijdens regenereren zelden een gevolg van eolys-gebrek. Meestal speelt er iets anders mbt het het vacuumsysteem...
Mogelijk heeft men dat (ook) opgelost en niet vermeld?
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 767
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Dank. Dat schokken is standaard gedrag, alleen niet zo extreem als in dit voorbeeld. Staat ook beschreven in de handleiding. Heeft volgens mij te maken met inspuiten van diesel in de uitlaatslag. Dat is volgens mij een minder gecontroleerde verbranding als tijdens de arbeidsslag. Vind dat persoonlijk een minder fraaie oplossing.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Dat klopt niet helemaal.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 mar 2013 18:25
Auto: Berline 2.0 HDIF
Opties: Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 180000
Kleur: Antrachic
Locatie: Elst (GLD)
Helaas heb ik te vroeg gejuicht :cry: . Vandaag op de A30 ineens weer het schokken. Wat er ook nog te zien was waren behoorlijke rookwolken uit de uitlaat tijdens het schokken. Nog even voor de zekerheid de achterruitverwarming test gedaan en idd deze stond aan. Als ik hem dan uitzette hoorde ik een dubbele klik van het relais. Dus 100% regeneratie. Na 10 minuten rijdt de auto weer normaal zonder rookwolken.
Zal nu de garage vragen het vacuumsysteem te checken zoals eerder gemeld door anderen. Heeft er iemand gedetailleerde info over hoe dat precies in zijn werking gaat? Gebeuren er nog andere handelingen tijdens de regeneratie?
Andere suggesties zijn uiteraard welkom......
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Laat hem eens door de lexia regenereren ... ( uitbranden )

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 767
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Mijn C5 heeft ook een tijd lang last gehad van doorlopend regenereren, met bijbehorend schokkend rijgedrag. Kan me herinneren dat de temperatuursensor in of voor de FAP kapot was. Komt precies overeen met jouw verhaal. Behalve dat het schokken bij jou zoveel extremer lijkt.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Mijn ph 2 had ook last van rookwolken of beter roetpluimen..
En toen bleek dat er geen eloyse aan de diesel werd toegevoegd..
Dus het werkte gewoon niet...

Er is toen een nieuw additief tankje en een nieuwe berekenaar geplaatst....
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 mar 2013 18:25
Auto: Berline 2.0 HDIF
Opties: Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 180000
Kleur: Antrachic
Locatie: Elst (GLD)
We zijn alweer enige tijd verder en de oorzaak van het probleem is nog steeds niet gevonden :( Inmiddels heb ik de vaag ook nog openstaan bij dieselspecialisten. Als hier niets uitkomt overweeg ik het roetfilter te laten verwijderen en 'uit te programmeren'. Ik weet dat de meningen hierover verschillen wat betreft milieu ea. (zie topic EGR dichtzetten) Het is dus niet mijn bedoeling om hier een discussie over uit te lokken. Ik heb tenslotte alles geprobeerd om van het probleem af te komen (en dat heeft al het nodige gekost zonder resultaat) Ik zou alleen graag weten of iemand op dit forum ook al eens zijn roetfilter heeft laten verwijderen en de software heeft laten aanpassen. Zo ja, wat zijn de ervaringen en waar is dit dan gedaan.
Ik kan op internet legio tuning bedrijven vinden die het klusje willen doen maar als iemand een adres heeft waar het naar behoren is gedaan houdt ik me aanbevolen.
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Mijn zilveren pijl heeft ook zo nu en dan (tussen 1000 en 2000 km) last van schokken tijdens het rijden. Ik heb ook het ideen dat dit een gevolg is van regeneratie aangezien dit zo sporadisch voorkomt en de interval verlengt lijkt nu ik de EGR heb afgedopt.
Hebben ze bij jou de tegendruk gemeten?
Overigens kan je bij Buchli het FAP laten reinigen.
Ik zoek nog even door.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 mar 2013 18:25
Auto: Berline 2.0 HDIF
Opties: Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 180000
Kleur: Antrachic
Locatie: Elst (GLD)
Met de lexia is het hele handeltje bekeken. Mocht de tegendruk te hoog worden zal de auto zelf denk ik ook met een melding komen. Enne die Buchli dat is precies een bedrijf waar ik de vraag open heb staan ;)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Je zou eens contact op kunnen nemen met Tunex in s'Heerenberg, dat is voor jou niet zo ver en dat zijn specialisten op het gebied van roetfilters.

http://www.tunex.nl
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ik schreef reeds
BJG schreef: Overigens is schokken tijdens regenereren zelden een gevolg van eolys-gebrek. Meestal speelt er iets anders mbt het het vacuumsysteem...
Natuurlijk verdwijnt vermoedelijk deze klacht indien je je roetfilter verwijdert en weg laat programmeren.
Maar deze klacht is ook gewoon op te lossen zonder dit te laten doen. Een systematische check van het systeem zou uiteindelijk gewoon iets aan het licht moeten brengen.
Ik snap dat het lastig is omdat er al vaker naar gekeken is. Maar het FAP kan gewoon bijna onmerkbaar functioneren ook bij een wat oudere auto.

Zonder arrogant te willen zijn kan ik zeggen enige ervaring met dit soort problemen te hebben.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 mar 2013 18:25
Auto: Berline 2.0 HDIF
Opties: Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 180000
Kleur: Antrachic
Locatie: Elst (GLD)
Hallo BJG, bij wie heb jij eea laten checken dan? Mijn garage komt er blijkbaar niet uit. Ook heeft hij bij de grotere citroen dealers in de buurt gechecked waar dit probleem vandaan kon komen maar dat heeft ook niets opgeleverd.
Dus als jij concrete tips hebt of een adres van iemand met verstand van zaken houdt ik me zeker aanbevolen.
(het verwijderen en wegprogrammeren van de roetfilter is voor mij ook slechts een laatste oplossing om van het gezeik af te zijn......)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
BJG bedoelt zichzelf....

Hij is monteur maar bescheiden genoeg zichzelf niet aan te willen prijzen.

Ik zou zeggen PB hem even.
Ik ben het met hem eens dat het zou moeten kunnen werken.

En uiteindelijk is je roetfilter onderdeel van de typegoedkeuring dus of je er bij een keuring nog last mee krijgt... Is de ph2 niet euro 4 en dus roetfiletr vereist? Uiteindelijk kun je wel een groene sticker obv kenteken krijgen terwijl je die dan dus niet meer verdient.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Mijn zilveren pijl komt net bij de dealer vandaan.
Daar hebben ze alles uitgelezen en geen fouten kunnen vinden en ze geven helaas ook helemaal geen echte verklaring van dit hevige schokken :twisted:
Ik gaf al aan dat als er een storing in zat ik die ook wel had kunnen vinden! Schijnbaar weet zelfs een dealer het niet als de computer niets aangeeft :twisted: :twisted:

De monteur gaf aan dat hij kon zien dat het regeneratieproces prima verliep. Hij regenereert elke 275 á 300 km? Ik vind dat nogal vaak?

De monteur geeft aan dat het schudden bij koud stationair waarschijnlijk komt door een verkeerd sproeibeeld van één verstuiver. Warm loopt ie prima en ik geloof er niets van dat een oorzaak kan zijn van het sporadische hevige schokken tijdens het rijden.

Is er iemand die weet hoe vaak het regeneratieproces ongeveer gedaan wordt?
Plaats reactie