C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 mei 2007 20:02
Auto: Opel Corsa E, Citroen Berlingo HDi
Opties: Elegance
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Orange
Locatie: Duiven
Beste medeforummers.

Collega van me rijdt in een HDi 136 waarbij rond de 160K de hogedrukpomp van de inspuiting is vervangen. Hij dacht dat de distributie gelijk was meegepakt.

Deze week heeft een afspraak gemaakt om de riem te vervangen. Kon volgende week terecht.

Nu is op 240K de riem geknapt.... Nog nooit gehoord van een riem van een 2.0 HDi 136 die precies op het wisselmoment is geknapt.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
en soms nog vroeger ook
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
da's kl*te! :smt089
schade aan de kleppen?
Wens je collega succes met de afhandeling.

Overigens wel naief om ervan uit te gaan dat de D-riem vervangen was bij het vervangen van de brandstofpomp?
Die twee hebben niks met elkaar te maken.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Is het de riem?
De waterpomp?
De spanrol/looprol?
of de nokkenasketting?
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 mei 2007 20:02
Auto: Opel Corsa E, Citroen Berlingo HDi
Opties: Elegance
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Orange
Locatie: Duiven
Helaas de riem. Overigens zag ik op het Peugeot forum dat er vanaf 07/2005 als interval 240.000Km geldt, en hiervoor 160.000Km. Laat de auto in september 2005 op kenteken zijn gezet. Ik neem aan dat Citroen dezelfde interval termijn hanteert?

Als dat zo zou zijn, wel bijzonder dat een dealer je ermee door laat rijden.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Interval is alweer verlaagd naar 180000 km


Dit soort discussies is altijd moeilijk, ik ken de dealer niet en je collega niet.
Ik weet alleen toen ik mijn ph 2 kocht in 2005 stond er idd 240000 km voor de riem.
Mijn toenmalige dealer gaf toen al aan dat dit toch wel erg lang was en hij 160k prefereerde.
Maar veel klanten hadden zoiets, 240 is 240 en niet 160...
;)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Mmm, mijne staat nog op 240.000 om te vervangen. Niks van Citroën gehoord dat het eerder zou moeten :o
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Nee dat gaan ze ook niet doen ook ...
Maar idd , de nieuwe diesels zijn terug gezet naar 180K, dat hou ik dus ook mooi aan !

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
De verlenging van de interval heeft te maken met de andere motor (die 136 pk 16v) die toen geïntroduceerd is. De 160 k is voor de 8v versie en betreft een andere motor.

Ook de interval van 180k betreft weer een andere motor.

Er is dus strikt genomen geen veranderde interval voor deze motor. We hebben het hier eigenlijk over verschillende motoren, met verschillende riemen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Ah ok...
Maar je moet toch toegeven dat het lang is...
Ik ken mensen die na 90k al de riem over hadden en buiten de garantie was er maar een matige tussenkomst van citr..

Zelf heb ik (wel een vag motor) de riem al bij 30 k kapot gehad, maar toen viel de auto nog in garantie...
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Het is inderdaad erg lang en als je die 240k km binnen een redelijke termijn rijdt gaat het ook prima. Leeftijd speelt nl ook een rol. Het valt mij op dat heel veel riemen van 240k km er nog als nieuw uit zien als je ze vervangt.
Toch hoor ik ook wel eens dat ze de geest geven, maar meestal is er dan een externe oorzaak te vinden, bijvoorbeeld olielekkage, diesellekkage of een spanrol of waterpomp die de geest heeft gegeven.


Citroen doet nog iets als de riem binnen 5 jaar breekt.
Na 5 jaar is het 0% coulance.

Wil je geen risico? vervang dan binnen 5 jaar, en bewaar de factuur.

Een vreemd detail is wel dat citroen 10 jaar of 240k km voorschrijft en zelf een grens stelt van 5 jaar voor coulance....
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
In het overzicht E3AA02P0 Onderhoud : Gamma 2004-2005 SINDS ORG 9916 (2/1/2004) staat voor de Gerestylde CITROËN C5, dat is de PH2 een termijn van 150.000 km voor de D-riem onder normale omstandigheden, en van 120.000 km bij zware omstandigheden.

In het verder niet gedateerde overzicht E3AMCXP0 Onderhoud : Specifieke kenmerken gerestylede citroën C5 staat de termijn van 240.000 km genoemd, dan wel 180.000 km voor zware omstandigheden.

Onder zware omstandigheden wordt verstaan:
--Voornamelijk stadsgebruik (deur naar deur, taxi)
--Zeer warme landen buiten Europa
--Zeer stoffige omgeving (werkterreinen)
--Permanent korte afstanden (koude motor)
--Twijfelachtige kwaliteit van de gebruikte brandstof (zwavelgehalte hoger dan 500 ppm)
--Gebruik van smeermiddelen die niet conform onze aanbevelingen zijn

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Hihihi gebruik wel de goede motorolie die citroen voorschrijft, anders verkort het de duur van de riem. :lol: :smt017 :?
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 okt 2010 21:59
Auto: Break 2.0 Hdif ligne business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 314000
Kleur: Gris Fer
Locatie: 074
Het vervangen van de distributieriem is een onderwerp waarover menig automobilist zijn hersens breekt. Je rijdt graag zolang mogelijk door (vanwege de kosten), maar je wilt ook geen al te groot risico lopen.
240 kkm is wel heel veel, zeker in vergelijking met andere afstanden die voorgeschreven zijn. Zelf ben ik met mijn 136 HdiF motor 195000 km en 7 jaar onderweg. Wat is wijsheid??
Doorrijden tot 240 kkm (over een jaar of drie) of wat eerder vervangen? Als je heel lang met je C5 doorrijdt heb je wellicht toch nog een derde nodig. En dan kun je 3 x bv 215 (= 645 kkm) rijden i.p.v. 720 kkm. 650 kkm lijkt me ook al een flink stuk. Bovendien zou ik mijn mijn jaarlijkse afstand nog zo'n 30 jaar (i.p.v. kleine 34 jaar) verder kunnen. Dus wat eerder vervangen hoeft niet meer te kosten in dit autoleven.

Kunnen we niet eens inventariseren of er op dit forum ongelukkigen zijn die te maken hebben gehad met een geknapte riem en zoja op bij welke afstand? We zouden kunnen beginnen met de in dit draadje genoemde motor omdat daarvoor een interval van 240 kkm wordt genoemd wat wel heel veel is.

Wellicht kan onze huisdealer JO ook nog een bijdrage leveren.

WillemJ
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
JW-NHS schreef:In het overzicht E3AA02P0 Onderhoud : Gamma 2004-2005 SINDS ORG 9916 (2/1/2004) staat voor de Gerestylde CITROËN C5, dat is de PH2 een termijn van 150.000 km voor de D-riem onder normale omstandigheden, en van 120.000 km bij zware omstandigheden.
Dit gaat over de benzineversies
JW-NHS schreef:In het verder niet gedateerde overzicht E3AMCXP0 Onderhoud : Specifieke kenmerken gerestylede citroën C5 staat de termijn van 240.000 km genoemd, dan wel 180.000 km voor zware omstandigheden.
Dit gaat over de dieselmotoren.

Lijkt hier verwarrend, maar er is betere/duidelijkere info op het citroen netwerk.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Plaats reactie