Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club Newbie


Berichten: 8
Lid geworden op: 16 sep 2013 05:15
Auto: Break 2.2 Hdi Exclusive
Opties: Full option,Jbl soundsystem,Kleurenscherm,Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 04933 CJ
Productienummer: 10094
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 240000
Kleur: KPKD BLAUW
Locatie: Grobbendonk
Kan je bij een 2.2 hdi van 2002 het roetfilter en de egr klep ook software matig uitschakelen.
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:

C5club Newbie


Berichten: 8
Lid geworden op: 16 sep 2013 05:15
Auto: Break 2.2 Hdi Exclusive
Opties: Full option,Jbl soundsystem,Kleurenscherm,Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 04933 CJ
Productienummer: 10094
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 240000
Kleur: KPKD BLAUW
Locatie: Grobbendonk
Oke,bedankt Menno.Dan ga ik hem er 1 van de komende dagen onderuit zwieren.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030

C5club extreme Fan


Berichten: 178
Lid geworden op: 26 aug 2011 16:05
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8
Dat roetfilter vervuild wel danig de motor en onze geldbeugel.
Onlangs naar de keuring geweest met mijn Peugeot J5 2.5 TD van 1993 en kort daarna met de Citroën C4 2.0 HDi.Peugeot had ietsje meer roetuitstoot dan de Citroën maar RUIM binnen de marge!
Daarbij had mijn vorige C5 géén roetfilter en steeds RUIM binnen de perken bij die roetmeting.En hier ging de (nutteloze) EGR klep defect en koste mij rond de 300 euro (werk en klep).
Onlangs naar de keuring geweest met mijn Peugeot J5 2.5 TD van 1993 en kort daarna met de Citroën C4 2.0 HDi.Peugeot had ietsje meer roetuitstoot dan de Citroën maar RUIM binnen de marge!
Daarbij had mijn vorige C5 géén roetfilter en steeds RUIM binnen de perken bij die roetmeting.En hier ging de (nutteloze) EGR klep defect en koste mij rond de 300 euro (werk en klep).
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Een roetfilter dat de motor vervuilt. Hoe kom je daar bij?
EGR heeft inderdaad als nadeel dat er op den duur vervuiling/verkoling optreedt van de inlaatbuizen en de inlaatkant van de kop.
Maar die EGR is er om de uitstoot van NOx te reduceren, en dat is hard nodig.
Er zal dus bij tijd en wijlen wat onderhoud gepleegd moeten worden aan het EGR systeem, daarmee hou je het intact.
Uitschakeling van de EGR zit in de categorie: ikke, ikke, ikke, de rest kan stikke
Groet,
JW
EGR heeft inderdaad als nadeel dat er op den duur vervuiling/verkoling optreedt van de inlaatbuizen en de inlaatkant van de kop.
Maar die EGR is er om de uitstoot van NOx te reduceren, en dat is hard nodig.
Er zal dus bij tijd en wijlen wat onderhoud gepleegd moeten worden aan het EGR systeem, daarmee hou je het intact.
Uitschakeling van de EGR zit in de categorie: ikke, ikke, ikke, de rest kan stikke
Groet,
JW

Je kunt geen grote Citroën rijden en dan met droge ogen beweren dat je met het milieu begaan bent.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030

Lijkt me sterk.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Ben het hier met jw eens, je maakt de auto door dit uit te schakelen minder "schoon" ...
Verder niets , je mag toch best een C5 rijden en hier een beetje aan denken ?

Verder niets , je mag toch best een C5 rijden en hier een beetje aan denken ?

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

Ik ga ervan uit dat NOx en roetpartikels minder zijn in een kleine dan in een grote auto. Als die veronderstelling niet klopt, dan was mijn posting niet terecht.JW-NHS schreef:Dan zou ik je uitleg op prijsstellen.
Let wel, we hebben het bij de Roetfilter en EGR discussie niet over het brandstofverbruik en de daaraan gekoppelde CO2 uitstoot. Hier hebben we het over NOx en roetpartikels.
Groet,
JW
Als die veronderstelling wél klopt, dan is het hypocriet om te gaan roepen over het milieu en mensen daarop aan te spreken (het door mij gehate Hollandse vingertje), maar zelf in een dikke auto te rijden.
Als iemand in een C1 rijdt, en niet groter omdat grotere auto's slecht zijn voor het milieu, kan ik daar nog wel iets van respect voor hebben. En dat heb ik eigenlijk net zo gauw. Maar eigenaren van een dikke C5 (jij), C4's met een 2.0 motor (ik) moeten niet zeuren.
Overigens ga ik nu uit deze discussie, ik heb denk ik mijn mening wel duidelijk gegeven.

Je maakt hem niet minder schoon, je maakt hem nog iets vuiler dan hij van nature al is.Menno schreef:Ben het hier met jw eens, je maakt de auto door dit uit te schakelen minder "schoon" ...
Verder niets , je mag toch best een C5 rijden en hier een beetje aan denken ?
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030

C5club Fan


Berichten: 56
Lid geworden op: 04 jul 2012 16:42
Auto: Berline 1.8 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
We kunnen ook met z'n allen in spiksplinternieuwe SmartFor Two's CDI's gaan rijden, om maar een zijweg te noemen. Alleen kan en mag ik daar niet met 4 personen, 3 fietsen, een hond, de parkiet en de caravan mee rijden. Daar gaat de discussie dus niet over. Veel mensen rijden de auto die ze hebben uit praktische overwegingen... Wij rijden niet in een C5 1.6 HDif uit 2004 omdat dat nu zo'n fantastische mooie auto is... Over smaak valt niet te twisten.
Het gaat niet om de enkeling, daar heeft bijna niemand last van maar als iedereen zijn "standaard gemonteerde" roetfilter en EGR klep gaat demonteren omdat het te vervuilend is voor de motor (wat overigens vaak waar is) zal het weer een mooie wazige boel worden op straat. Wel eens achter een oude Mercedes diesel gereden, als je daar 3 km achter rijd ruik je het nog en dan zie je hem nog niet eens. Dat is het verschil met vroeger. Ik persoonlijk ben blij dat die tijden zo goed als voorbij zijn.
Als je technisch in staat bent om het roetfilter er wel even "onderuit te zwieren" zoals ANDYCITROEN aangeeft kun je ook elke 150.000 km even de boel schoon maken, is waarschijnlijk minder werk en beter voor het milieu.
Het gaat niet om de enkeling, daar heeft bijna niemand last van maar als iedereen zijn "standaard gemonteerde" roetfilter en EGR klep gaat demonteren omdat het te vervuilend is voor de motor (wat overigens vaak waar is) zal het weer een mooie wazige boel worden op straat. Wel eens achter een oude Mercedes diesel gereden, als je daar 3 km achter rijd ruik je het nog en dan zie je hem nog niet eens. Dat is het verschil met vroeger. Ik persoonlijk ben blij dat die tijden zo goed als voorbij zijn.
Als je technisch in staat bent om het roetfilter er wel even "onderuit te zwieren" zoals ANDYCITROEN aangeeft kun je ook elke 150.000 km even de boel schoon maken, is waarschijnlijk minder werk en beter voor het milieu.